Participation, recommendation, production and socialization of academic league participants in medical graduation

an exploratory study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-6108.2024.1.45444

Keywords:

education medical, curriculum, students medical schools, medical.

Abstract

Aims: To evaluate the characteristics of academic leagues and their participants in a medical school, describing and associating their activities with different aspects of their training.
Methods: It is an exploratory study, through an online questionnaire with 5th and 6th-year students, with a descriptive part and a quantitative part. Also, with investigation of the area of activity, number of students and teachers in the institution's leagues.
Results: The study included 71 students, who have a high level of participation in leagues, with high satisfaction and recommendation rates. The university have 52 leagues, with 21,6±10,4 students each, and onde professor.
Conclusions: Students enter leagues early, enter in several leagues and take part in other complementary activities. Participation in leagues is associated with complementary activities and publication of articles. They can function as support for socialization and also as peer mentoring groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Inácio Goergen, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Master in Medicine and Health Sciences from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), in Porto Alegre, RS, Brazil. Professor at the University of Vale do Taquari (Univates), in Lajeado, RS, Brazil.

Eduarda Druck magadan, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

Medicine student at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), in Porto Alegre, RS, Brazil.

Ivan Carlos Ferreira Antonello, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

PhD in Medicine and Health Sciences from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), in Porto Alegre, RS, Brazil. Professor at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), in Porto Alegre, RS, Brazil.

Carlos Eduardo Poli-de-Figueiredo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.

PhD in Philosophy from the University of Oxford, in England. Professor at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), in Porto Alegre, RS, Brazil.

References

Cavalcante AP, Vasconcelos MO, Ceccim RB, Maciel GP, Ribeiro MA, Henriques RM, et al. Em busca da definição contemporânea de “ligas acadêmicas” baseada na experiência das ciências da saúde. Interface - Comun Saúde, Educ. 2021;25. https://doi.org/10.1590/interface.190857

Camilo GB, Bastos MG, Toledo GC, Ferreira AP, Brandão TG, Reis AFM, et al. Análise das ligas acadêmicas de medicina sob a perspectiva dos alunos. Sci Med. 2020;30(1):e36190. http://dx.doi.org/10.15448/1980-6108.2020.1.36190

Ferreira DV. Educação médica para controle do câncer: avaliação de egressos de um curso de medicina e a contribuição das ligas acadêmicas como mais uma estratégia de ensino [dissertação]. [Rio de Janeiro]: Universidade do Estado do Rio de Janeiro; 2014.

Goergen DI, Antonello IF, Costa BP da. An exploratory study of the academic leagues in southern Brazil: doing multiple activities. Rev Bras Educ Med. 2023;47(1):e12. https://doi.org/10.1590/1981-5271v47.1-20220209.ING

Ferreira IG, Souza LEA de, Botelho NM. Ligas acadêmicas de medicina: perfil e contribuições para o ensino médico. Rev da Soc Bras Clínica Médica. 2016;14(4):239–44. Available from: http://www.sbcm.org.br/ojs3/index.php/rsbcm/article/view/221

Goergen DI, Hamamoto Filho PT. Ligas acadêmicas: experiências isoladas e fenômeno conjunto. Rev da AMRIGS. 2020;64(3):365-72.

Hamamoto Filho PT. Ligas acadêmicas: motivações e críticas a propósito de um repensar necessário. Rev Bras Educ Med. 2011;35(4):535-43. https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000400013

Canôas WS. O significado das ligas acadêmicas para o estudante de Medicina. [dissertação]. [São Paulo]: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; 2016.

Goergen DI, Hamamoto Filho PT. As ligas acadêmicas e sua aproximação com sociedades de especialidades: um movimento de contrarreforma curricular ? Rev Bras Educ Med. 2021;45(2):1-7. https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.2-20200168

Araujo RS de, Teng T, Nascimento E de C, Oyharçabal CM, Michielin M de C, Dórea PM, et al. A atuação das Ligas Acadêmicas vinculadas à Associação Brasileira das Ligas de Cirurgia Plástica. Rev Bras Cir Plástica. 2022;37(04):474-84. https://doi.org/10.5935/2177-1235.2022RBCP.646-pt

Cavalcante AP, Vasconcelos MO, Lira GV, Henriques RM, Albuquerque IM, Maciel GP, et al. As Ligas Acadêmicas na Área da Saúde: Lacunas do Conhecimento na Produção Científica Brasileira. Rev Bras Educ Med. 2018;42(1):199-206. https://doi.org/10.1590/1981-52712018v42n1RB20170081

Goergen DI. Ligas acadêmicas: Uma revisão de várias experiências. Arq Catarinenses Med. 2017;46(3):183-93.

Reichheld FF. The one number you need to grow. Harv Bus Rev. 2004;82(6):133.

Gullo Neto S, Greiner P. Patient Experience on International Safety Goals Using Adapted Net Promoter Score - NPS-S. Acta Sci Med Sci. 2020;51-5.

Pontes SM, Torreão LA. Influência da participação de estudantes em ligas acadêmicas na escolha da especialidade para o programa de residência médica da Bahia 2017. Rev Med. 2019;98(3):160-7.

Moreira LM, Mennin RP, Lacaz FA de C, Bellini VC. Ligas Acadêmicas e Formação Médica: Estudo Exploratório numa Tradicional Escola de Medicina. Rev Bras Educ Med. 2019;43(1):115-25. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n1RB20170141

Silva AP da, Azevedo LF de, Cruz CR, Santos EA dos, Bezerra WG, Wahrhaftig K de M. A formação generalista e a opção pelo exercício profissional segundo a percepção do estudante. Rev Bras Educ Med. 2022;46(1):1-9. https://doi.org/10.1590/1981-5271v46.1-20210461

Guerra Júnior P, Daltro MR. Fatores contribuintes para escolha da pediatria como especialidade médica. Rev Bras Educ Med. 2022;46(2):1-7. https://doi.org/10.1590/1981-5271v46.2-20220082

Costa BP, Hentschke MR, Silva AC, Barros A, Salerno M, Poli-de-Figueiredo CE, et al. Reflexões sobre a importância do currículo informal do estudante de medicina. Sci Med (Porto Alegre). 2012;22(3):162-8.

Guimarães MO, Mayer AF, Lima GR, Mendonça KS, Santos MM dos, Rodrigues VR, et al. Engajamento e protagonismo estudantil na promoção da educação médica em tempos de pandemia da Covid-19. Rev Bras Educ Med. 2020;44(suppl 1). https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200414

Brasil. Ministério da Educação. Câmara de Educação Superior. Conselho Nacional de Educação. Resolução no. 3, de 20 de junho de 2014. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União [Internet]. 2014 Jun 23 [citado 2024 Mar 14];seção 1:8-11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?

option=com_docman&view=download&alias=15874-rces003-14&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192

Oliveira NA de, Alves LA, Luz MR. Iniciação científica na graduação: o que diz o estudante de medicina? Rev Bras Educ Med. 2008 Sep;32(3):309-14. https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000300005

Guedes HV, Guedes JC. Avaliação, pelos estudantes, da atividade “trabalho de conclusão de curso” como integralização do eixo curricular de iniciação à pesquisa científica em um curso de medicina. Rev Bras Educ Med. 2012 Jun;36(2):162-71.

https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000400003

Hill MR, Goicochea S, Merlo LJ. In their own words: stressors facing medical students in the millennial generation. Medical Education Online. 2018;23(1):1530558. https://doi.org/10.1080/10872981.2018.1530558

Nascimento MI do, Costa J dos S, Andrade CAF de. Prevalence of binge drinking among medical students in Brazil: A systematic review and meta-analysis. Rev Bras Educ Med. 2022;46(1):e35. https://doi.org/10.1590/1981-5271v46.1-20210440.ING

Siebra SS, Queiroz TR, Lucena ES, Maia AR, Nogueira Junior UL, Lima AP. Prevalência do consumo de substâncias psicoativas entre estudantes de medicina no interior do Nordeste brasileiro. Rev Bras Educ Med. 2021;45(4):e222. https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.4-20210362

Henry-Noel N, Bishop M, Gwede CK, Petkova E, Szumacher E. Mentorship in medicine and other health professions. J Cancer Educ. 2019;34(4):629-37. https://doi.org/10.1007/s13187-018-1360-6

Akinla O, Hagan P, Atiomo W. A systematic review of the literature describing the outcomes of near-peer mentoring programs for first year medical students. BMC Med Educ. 2018;18(1):98. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1195-1

Smith S, Shochet R, Keeley M, Fleming A, Moynahan K. The Growth of Learning Communities in Undergraduate Medical Education. Acad Med. 2014;89(6):928–33. https://doi.org/10.1097/acm.0000000000000239

Paro HS, Perotta B, Enns SC, Gannam S, Giaxa RB, Arantes-Costa FM, et al. Qualidade de vida do estudante de medicina. Rev Med. 2019;98(2):140-7. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v98i2p140-147

Peres CM, Andrade A dos S, Garcia SB. Atividades extracurriculares: multiplicidade e diferenciação necessárias ao currículo. Rev Bras Educ Med. 2007;31(3):203-11. https://doi.org/10.1590/S0100-55022007000300002

Published

2024-07-12

How to Cite

Goergen, D. I., magadan, E. D., Antonello, I. C. F., & Poli-de-Figueiredo, C. E. (2024). Participation, recommendation, production and socialization of academic league participants in medical graduation: an exploratory study. Scientia Medica, 34(1), e45444. https://doi.org/10.15448/1980-6108.2024.1.45444

Issue

Section

Education in Health Sciences

Most read articles by the same author(s)