Vascular Radiological Anatomy and the development of interactive teaching platforms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-6108.2021.1.36944

Keywords:

cross-sectional anatomy, medical education, radiologic technology

Abstract

Anatomy and Radiology are subjects widely present in health courses at universities. The intersection between Radiological Anatomy and recent technologies, such as interactive teaching platforms, is characterized as a tendency to be followed in the educational sphere, and the implications of this process are not much debated. The Department of Anatomy of Juiz de Fora Federal University has begun the development of an atlas of radiological vascular anatomy, which features printed and interactived versions. It presents computed tomography images taken on multislice devices from 16 to 128 channels, and the images are from the personal authors’ archives. The Radiologic Vascular Atlas provides the identification of vascular structures in study and makes easier the integration of knowledge acquired in classrooms with the visualization of routine complementary imaging exams. The indisputable presence of complementary imaging examinations in the routine of current health professionals makes valid the strategy of integration between the traditional teaching method and active learning practices, which have recently gained prominence, due to its effectiveness in setting knowledge.

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Author Biographies

Gustavo Bittencourt Camilo, Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde Juiz de Fora (Suprema/JF), Departamento de Imagenologia, Anatomia I e Anatomia II, Juiz de Fora, MG, Brasil.

Doutor e mestre pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil; professor da Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde Juiz de Fora – Suprema (FCMS/JF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

José Otávio Guedes Junqueira, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biológicas, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Especialista em Cirurgia Geral pelo Colégio Brasileiro de Cirurgiões (CBC) e pela Associação Médica Brasileira (AMB); professor Adjunto IV do Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Henrique Guilherme de Castro Teixeira, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biológicas, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Doutor em Clínica Odontológica pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil; professor titular do Departamento de Anatomia e professor do Curso de Pós-Graduação em Periodontia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Alice Belleigoli Resende, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biológicas, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Doutora em Saúde pela Faculdade de Medicina/Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil; especialista em Educação para as Profissões da Saúde pelo Instituto Regional FAIMER Brasil (Brasil-FRI), Universidade Federal do Ceará (UFC), em Fortaleza, CE, Brasil; professora adjunta do Departamento de Anatomia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

André Gustavo Fernandes de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biológicas, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Doutor em Neurociências pela Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil; professor adjunto do Departamento de Anatomia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Pedro de Freitas Batista Mendes, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Acadêmico da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Gabriela Cumani Toledo, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Médica Radiologista; mestre em Saúde pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Matheus Cruz Ferraro, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Acadêmico da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Thais Bandeira de Oliveira Junqueira, Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (Suprema), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Médica formada na Faculdade de Ciências médicas e da Saúde de Juiz de Fora (Suprema), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Bruna Bandeira de Oliveira Junqueira, Universidade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC), Faculdade de Medicina, Juiz de Fora, MG, Brasil.

Acadêmica da Faculdade de Medicina da Universidade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

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Published

2021-04-26

How to Cite

Bittencourt Camilo, G., Guedes Junqueira, J. O., de Castro Teixeira, H. G., Belleigoli Resende, A., Fernandes de Oliveira, A. G., Batista Mendes, P. de F., Cumani Toledo, G., Cruz Ferraro, M., Bandeira de Oliveira Junqueira, T., & Bandeira de Oliveira Junqueira, B. (2021). Vascular Radiological Anatomy and the development of interactive teaching platforms. Scientia Medica, 31(1), e36944. https://doi.org/10.15448/1980-6108.2021.1.36944

Issue

Section

Education in Health Sciences