Analysis of academic medical leagues from the students’ perspective

Authors

  • Gustavo Bittencourt Camilo Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil http://orcid.org/0000-0001-7387-8381
  • Marcus Gomes Bastos Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil http://orcid.org/0000-0003-3651-9923
  • Gabriela Cumani Toledo Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil http://orcid.org/0000-0003-2654-8894
  • Ana Paula Ferreira Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil http://orcid.org/0000-0002-5761-798X
  • Tainá Gomes Brandão Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil http://orcid.org/0000-0002-4045-5646
  • Ana Flávia Miranda Reis Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil http://orcid.org/0000-0003-1112-8301
  • Isabella de Almeida Paes Barretto Coutinho Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil http://orcid.org/0000-0003-4511-5576
  • Gabriel Lunardi Aranha Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil http://orcid.org/0000-0003-2875-3189
  • Bárbara Isadora Amâncio de Souza Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil http://orcid.org/0000-0002-9203-5117

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-6108.2020.1.36190

Keywords:

medical education, medical students, health sciences

Abstract

Aims: the objective was to analyze the structured and functioning of academic medical leagues (AML) in higher education institution as teaching and learning strategies, considering the profile and to verify if the activities promoted by the AML are aligned with the evidence-based medicine.
Methods: descriptive, cross-sectional study, approved by the Ethics Committee of the Faculty of Medical and Health Sciences of Juiz de Fora. Medical students and newly graduated physicians participated in the research in 2018. This non-probabilistic sampling aimed to evaluate the influence of AML on medical education.
Results: eight respondents did not participate in AML (5.9% of the sample). 31 (24.2%), 49 (38.3%) and 38 (29.7%) participated in one, two or three AML, respectively. Most participated in AML from the third to the eighth period, but in all periods, there was participation. For 50 (39.1%) of respondents, the AML helped in some way to confirm the choice of area of residence, while for 53 (41.4%) of them, AML helped to exclude the area for residence. It is also noted that 117 (91.4%) of those who participated in AML found the experience valid for academic education.
Conclusions: thus, most students currently participate in leagues; There is tremendous interest in attending AML board and extracurricular internships; AML contribute to the choice of future specialty; Students needs AML regulation; The overall assessment is that experience is valid for medical education. The academic leagues theme is of enormous relevance today because of the extensive participation of students in these activities. Health education aims to understand the importance of these entities to ensure the greatest possible success in teaching, research, and extension.

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Author Biographies

Gustavo Bittencourt Camilo, Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Graduado em Medicina pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG. Mestre e Doutor em Ciências Médicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), no Rio de Janeiro, RJ. Professor de Anatomia e Radiologia na Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (SUPREMA), em Juiz de Fora, MG.

Marcus Gomes Bastos, Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Doutor em Medicina (Nefrologia) pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), em São Paulo, SP. Professor Adjunto IV de Nefrologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG; professor da Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (SUPREMA, em Juiz de Fora, MG); graduado em Medicina pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF, Juiz de Fora, MG). Mestre em Ciências Médicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), no Rio de Janeiro, RJ.

Gabriela Cumani Toledo, Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Mestre com ênfase em educação médica pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG. Graduada em Medicina pela Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (SUPREMA), em Juiz de Fora, MG; Residência Médica em radiologia pelo Hospital Federal dos Servidores do Estado do Rio de Janeiro (HFSE).

Ana Paula Ferreira, Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Graduada em Fisioterapia pela Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (SUPREMA), em Juiz de Fora, MG, Mestre pela UERJ e doutoranda em Ciências da Reabilitação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em Belo Horizonte, MG. Docente na Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (SUPREMA), em Juiz de Fora, MG; e supervisora do estágio de Fisioterapia Cardiovascular no Hospital e Maternidade Therezinha de Jesus (HMTJ, Juiz de Fora, MG.

Tainá Gomes Brandão, Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Acadêmica de Medicina pela Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (SUPREMA), em Juiz de Fora, MG.

Ana Flávia Miranda Reis, Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Acadêmica de Medicina pela Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (SUPREMA), em Juiz de Fora, MG.

Isabella de Almeida Paes Barretto Coutinho, Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Acadêmica de Medicina pela Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (SUPREMA), em Juiz de Fora, MG.

Gabriel Lunardi Aranha, Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Graduação em Medicina pela Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (SUPREMA), em Juiz de Fora, MG. Residente de Cirurgia Geral do Hospital Israelita Albert Einstein, em São Paulo, SP, Brasil. Médico do Hospital Naval Marcílio Dias, no Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Bárbara Isadora Amâncio de Souza, Sociedade Universitária para o Ensino Médico Assistencial (Suprema), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (FCMS/JF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Acadêmica de Medicina pela Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (SUPREMA), em Juiz de Fora, MG.

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Published

2020-12-21

How to Cite

Camilo, G. B., Bastos, M. G., Toledo, G. C., Ferreira, A. P., Brandão, T. G., Reis, A. F. M., Coutinho, I. de A. P. B., Aranha, G. L., & de Souza, B. I. A. (2020). Analysis of academic medical leagues from the students’ perspective. Scientia Medica, 30(1), e36190. https://doi.org/10.15448/1980-6108.2020.1.36190

Issue

Section

Education in Health Sciences