Vascular Radiological Anatomy and the development of interactive teaching platforms

Keywords: cross-sectional anatomy, medical education, radiologic technology

Abstract

Anatomy and Radiology are subjects widely present in health courses at universities. The intersection between Radiological Anatomy and recent technologies, such as interactive teaching platforms, is characterized as a tendency to be followed in the educational sphere, and the implications of this process are not much debated. The Department of Anatomy of Juiz de Fora Federal University has begun the development of an atlas of radiological vascular anatomy, which features printed and interactived versions. It presents computed tomography images taken on multislice devices from 16 to 128 channels, and the images are from the personal authors’ archives. The Radiologic Vascular Atlas provides the identification of vascular structures in study and makes easier the integration of knowledge acquired in classrooms with the visualization of routine complementary imaging exams. The indisputable presence of complementary imaging examinations in the routine of current health professionals makes valid the strategy of integration between the traditional teaching method and active learning practices, which have recently gained prominence, due to its effectiveness in setting knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Bittencourt Camilo, Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde Juiz de Fora (Suprema/JF), Departamento de Imagenologia, Anatomia I e Anatomia II, Juiz de Fora, MG, Brasil.

Doutor e mestre pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil; professor da Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde Juiz de Fora – Suprema (FCMS/JF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

José Otávio Guedes Junqueira, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biológicas, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Especialista em Cirurgia Geral pelo Colégio Brasileiro de Cirurgiões (CBC) e pela Associação Médica Brasileira (AMB); professor Adjunto IV do Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Henrique Guilherme de Castro Teixeira, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biológicas, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Doutor em Clínica Odontológica pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil; professor titular do Departamento de Anatomia e professor do Curso de Pós-Graduação em Periodontia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Alice Belleigoli Resende, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biológicas, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Doutora em Saúde pela Faculdade de Medicina/Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil; especialista em Educação para as Profissões da Saúde pelo Instituto Regional FAIMER Brasil (Brasil-FRI), Universidade Federal do Ceará (UFC), em Fortaleza, CE, Brasil; professora adjunta do Departamento de Anatomia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

André Gustavo Fernandes de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Departamento de Anatomia do Instituto de Ciências Biológicas, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil.

Doutor em Neurociências pela Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil; professor adjunto do Departamento de Anatomia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Pedro de Freitas Batista Mendes, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Acadêmico da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Gabriela Cumani Toledo, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Médica Radiologista; mestre em Saúde pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Matheus Cruz Ferraro, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Acadêmico da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Thais Bandeira de Oliveira Junqueira, Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora (Suprema), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Médica formada na Faculdade de Ciências médicas e da Saúde de Juiz de Fora (Suprema), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

Bruna Bandeira de Oliveira Junqueira, Universidade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC), Faculdade de Medicina, Juiz de Fora, MG, Brasil.

Acadêmica da Faculdade de Medicina da Universidade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC), em Juiz de Fora, MG, Brasil.

References

Bahner DP, Goldman E, Way D, Royall NA, Liu YT. The state of ultrasound education in U. S. medical schools. Academic Medicine. 2014; 89(12):1681-6. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000414

Camilo GB, Carvalho ARS, Guimaraes ARM, Kasuki L, Gadelha M, Mogami R, Melo PL, Lopes AJ. Computed tomography airway lumen volumetry in patients with acromegaly: association with growth hormone levels and lung function. Journal of Medical Imaging and Radiation Oncology. 2017; 61(5):591-9. https://doi.org/10.1111/1754-9485.12598

Camilo GB, Carvalho ARS, Machado DC, Mogami R, Melo PL, Lopes AJ. CT pulmonary densitovolumetry in patients with acromegaly: a comparison between active disease and controlled disease. British Journal of Radiology. 2015;88(1054):105420150315. https://doi.org/10.1259/bjr.20150315

Balogun WG. Using electronic tools and resources to meet the challenges of anatomy education in sub-Saharan Africa. Anat Sci Educ. 2019; 12(1):97-104. https://doi.org/10.1002/ase.1831

Yammine K, Violato C. A meta-analysis of the educational effectiveness of three-dimensional visualization technologies in teaching anatomy. Anat Sci Educ. 2014; 8(6):525-38. https://doi.org/10.1002/ase.1510

Guze PA. Using technology to meet the challenges of medical education. Trans Am Clin Climatol Assoc. 2015; 126:260-70. PMID: 26330687; PMCID: PMC4530721.

Tam M, Hart AR, Williams SM, Holland R, Heylings D, Leinster S. Evaluation of a computer program (‘disect’) to consolidate anatomy knowledge: a randomised-controlled trial. Med. Teach. 2010; 32(3): (3):e138-42. https://doi.org/10.3109/01421590903144110

Estai M, Bunt S. Best teaching practices in anatomy education: A critical review. Annals of Anatomy - Anatomischer Anzeiger. 2016; 208:151-7. https://doi.org/10.1016/j.aanat.2016.02.010

Bork F, Stratmann L, Enssle S, Eck U, Navab N, Waschke J, Kugelmann D. The benefits of an augmented reality magic mirror system for integrated radiology teaching in gross anatomy. Anat Sci Educ. 2019; 12(6):585-98. https://doi.org/10.1002/ase.1864

Published
2021-04-26
How to Cite
Bittencourt Camilo, G., Guedes Junqueira, J. O., de Castro Teixeira, H. G., Belleigoli Resende, A., Fernandes de Oliveira, A. G., Batista Mendes, P. de F., Cumani Toledo, G., Cruz Ferraro, M., Bandeira de Oliveira Junqueira, T., & Bandeira de Oliveira Junqueira, B. (2021). Vascular Radiological Anatomy and the development of interactive teaching platforms. Scientia Medica, 31(1), e36944. https://doi.org/10.15448/1980-6108.2021.1.36944
Section
Education in Health Sciences