From a anti-social practice to a protagonist practice

Authors

  • João Clemente de Souza Neto Unifieo
  • Carlos Antonio Centolanza Centro Universitário FIEO

Keywords:

Leadership, citizenship, conflict with the law, subjectivity, social deviance.

Abstract

This article studies the phenomenon of the adolescent in conflict with the Law, inserted in social educational measures programs. The anti-social practice of adolescents may be a help request and demonstration of deficit in the attending of basic needs, cognitive, affective, social and economic, among others, with effects in the process of construction of the subjectivity. Social-educational intervention can restore and support the adolescents, helping them find tools for change their perspective of life. Our methodological approach has followed a intervention research model and case study of two adolescents in conflict with the Law, in three attendance programs in the Big Saint Paul. The results we have reached allow us to infer that the teenagers, participants of the programs could think over their stories of life and learn to live meaningfully, becoming from subject actors to subject authors.

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Author Biographies

João Clemente de Souza Neto, Unifieo

Possui graduação em Ciências Sociais pela Faculdade de Filosofia Nossa Senhora Medianeira (1987), mestrado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1992), doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997) e pós-doutorado em Sociologia Clínica, na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Atualmente, é professor titular e pesquisador do programa de pós-graduação em Psicologia Educacional do Centro Universitário de Osasco e professor adjunto licenciado da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Membro do Instituto catequético Secular São José, ICSSJ. Membro da Pastoral do Menor da Região Episcopal Lapa, São Paulo, SP, e da Ages, Associação Civil Gaudium et Spes, atuantes na área da criana e do adolescente em situação de vulnerabilidade social. Tem experiência na área de Ciências Sociais, com ênfase em Análise Institucional do campo da infância e da adolescência, atuando principalmente nos seguintes temas: construção e circulação do conhecimento, cultura, subjetividade, cidadania, sujeito, assistência, direitos sociais, municipalização, educação e exclusão social. Ultimamente, tem realizado pesquisas sobre socialização, aprendizagem, inserção social, desvio e práticas sociais.

Carlos Antonio Centolanza, Centro Universitário FIEO

Carlos Antonio Centolanza é mestre em Psicologia Educacional pelo Centro Universitário FIEO. É professor da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo e da Prefeitura Municipal de Osasco, pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Análise Institucional. End. Eletrônico: [email protected]

Published

2010-04-12

How to Cite

Souza Neto, J. C. de, & Centolanza, C. A. (2010). From a anti-social practice to a protagonist practice. Psico, 41(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistapsico/article/view/4516

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