Return of results from brazilian researches in psychology to research participants

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2022.1.38216

Keywords:

psychology, research ethics, research communication and disclosure, knowledge translation, impact validity

Abstract

Although the return of results to participants is an important ethical issue in research, little is known on how Brazilian researchers in Psychology perform these practices. The objective of this article was to identify practices adopted by Brazilian researchers in Psychology to return research results to their respective participants. For this online cross-sectional study, we created a specific questionnaire, which was answered by 68 researchers in Psychology who were leaders of research groups listed in CNPq’s Research Groups Directory, for at least 1 year. Participants ranged from 32 to 73 years old (M = 49,8; SD= 11,5), 62% were women, and, in average, they have been working after doctorate for 14,3 years (SD = 9,6). 43% of participants reported frequently performing some form of devolution of results, mainly collective face-to-face practices, such as extension courses, trainings, or lectures. We conclude on the necessity of return of results practices in Psychology. When sharing results with people who were involved in researches, besides conforming with ethical principles, researchers may motivate participants to continue collaborating with research development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jean Von Hohendorff, Faculdade Meridional (IMED), Passo Fundo, RS, Brasil

Doutor e mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professor da Faculdade Meridional (IMED), em Passo Fundo, RS, Brasil.

Naiana Dapieve Patias, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS, Brasil

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em Santa Maria, RS, Brasil. Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em Santa Maria, RS, Brasil.

Icaro Bonamigo Gaspodini, Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Rio Grande, RS, Brasil

Doutor e mestre em Psicologia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), em São Leopoldo, RS, Brasil. Professor da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), em Rio Grande, RS, Brasil.

Lisiane Bizarro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil

Doutora em Psicologia pelo Institute of Psychiatry King’s College London, em Londres, Reino Unido; mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil e Pesquisadora CNPq 308629/2019-1.

References

Anjos, K. F. dos, Boery, R. N. S. de O., Santos, V. C., & Boery, E. N. (2016). Devolutiva dos resultados de pesquisa desenvolvida com cuidadores familiares de idosos dependentes. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, 13(23), 99-111. https://doi.org/10.5007/1807-0221.2016v13n23p99

Cassepp-Borges, V. (2009). Devolução de dados por correio eletrônico: Uma alternativa para pesquisas quantitativas. Avaliação Psicológica, 8(1), 149-152. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v8n1/v8n1a15.pdf

Conselho Nacional de Saúde. (2016). Resolução 510/2016. http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2013). Relatório de avaliação 2010-2012 – Trienal 2013. https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=Y2FwZXMuZ292LmJyfHRyaWVuYWwt-MjAxM3xneDozYmEwNjgwYTJmMjE1Y2Y1

Creswell, J. W. (2010). Seleção de um projeto de pesquisa. In Creswell, J. W., Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto (3. ed., pp. 25-47). Artmed.

Cross, D., Thomson, S., & Sinclair, A. (2017). Research in Brazil: A report for CAPES by Clarivate Analytics. Clarivate Analytics.

Granek, L., & Nakash, O. (2016). The impact of qualitative research on the “real world”: Knowledge translation as education, policy, clinical training, and clinical practice. Journal of Humanistic Psychology, 56(4), 414-435. https://doi.org/10.1177/0022167815574623

Hagger-Johnson, G., Hegarty, P., Barker, M., & Richards, C. (2013). Public engagement, knowledge transfer, and impact validity. Journal of Social Issues, 69(4), 664–683. https://doi.org/10.1111/josi.12035

Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., De Rijcke, S., & Rafols, I. (2015). The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520(7548), 429-431. https://doi.org/10.1038/520429a

Hohendorff, J. V., Postay, A. T., Habigzang, L. F., & Koller, S. H. (2017). Parceria com a rede de atendimento no estudo da violência sexual infantil. Revista da SPAGESP, 18(2), 143-156. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rspagesp/v18n2/v18n2a12.pdf

Knauth, D. R., & Meinerz, N. E. (2015). Reflexões acerca da devolução dos dados na pesquisa antropológica sobre saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 20, 2659-2666. https://doi.org/10.1590/1413-81232015209.04672015

Lordello, S. R., & Oliveira, M. C. S. L. (2012). Contribuições conceituais e metodológicas do modelo bioecológico para a compreensão do abuso sexual intrafamiliar. Psico, 43(2), 260-269. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/11703

Massey, S. G., & Barreras, R. E. (2013). Introducing “Impact Validity.” Journal of Social Issues, 69(4), 615-632. https://doi.org/10.1111/josi.12032

Patzlaff, R. G., & Peixoto, A. L. (2009). A pesquisa em etnobotânica e o retorno do conhecimento sistematizado à comunidade: Um assunto complexo. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 16(1), 237-246. https://doi.org/10.1590/S0104-59702009000100014

Pessanha, J., da Silva, C. O., & Rotenberg, L. (2013). Uma experiência de restituição de resultados em saúde do trabalhador. ECOS-Estudos Contemporâneos da Subjetividade, 3(1), 32-44. http://www.periodicoshumanas.uff.br/ecos/article/view/1124/817

Vinuto, J. (2014). A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: Um debate em aberto. Temáticas, 22(4), 203-220. https://pdfs.semanticscholar.org/cd8e/3ecb215bf9ea6468624149a343f8a1fa8456.pdf?_ga=2.73445466.913058980.1586440468-78208785.1586440468

Published

2022-05-23

How to Cite

Hohendorff, J. V., Patias, N. D., Gaspodini, I. B., & Bizarro, L. (2022). Return of results from brazilian researches in psychology to research participants. Psico, 53(1), e38216. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2022.1.38216

Most read articles by the same author(s)