The play as a promoter of the ability of intentional child communication: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.2.32844

Keywords:

play, communication, intentionality

Abstract

This study presents a systematic review of research that addresses the joint play activity in mother-infant interactions as a facilitator of the intentional child communication ability. This review followed the methodological recommendations of the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta Analyze / PRISMA and has been searched in the Web of Science, Pubmed, Pepsic, Scielo, Indexpsi, PsycInfo and Lilacs databases and also in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The descriptors used were “mother”, “baby”, “communication”, “intentionality” and “play”. The analysis allowed to include 10 articles and a doctoral thesis that were published between 2008 and 2018. The research allowed to identify the need to broaden the studies on the subject with research investigating interactive styles of infants with adults in different social groups, contexts other than learning, and types of play that can foster the development of intentional communication skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina Ramos Costa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB.

Mestra em Psicologia Social pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia Social da Universidade Federal da Paraíba UFPB, João Pessoa, PB.

Vanessa Porto Alexandrino,  Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB.

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Psicologia Social da Universidade Federal da Paraíba UFPB, João Pessoa, PB.

Jéssica Andrade de Albuquerque, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB.

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Psicologia Social da Universidade Federal da Paraíba UFPB, João Pessoa, PB.

Fabíola de Sousa Braz Aquino, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB.

Doutora em Psicologia Social pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia Social da Universidade Federal da Paraíba (UFPB, João Pessoa, PB, Brasil), docente do Departamento de Psicologia da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e do Programa de Pós-graduação em Psicologia Social (UFPB) em João Pessoa, PB.

References

Almeida, C. P. B., & Goulart, B. N. G. (2017). Como minimizar vieses em revisões sistemáticas de estudos observacionais. Revista CEFAC, 19(4), 551-555. https://dx.doi.org /10.1590/1982-021620171941117.

Aquino, F.S.B., & Salomão, N. M. R. (2011a). Habilidades sociocomunicativas de bebês no primeiro ano de vida: um estudo longitudinal. Paidéia, 21(50), 335-344. (DOI INEXISTENTE).

Aquino, F. S. B., & Salomão, N. M. R. (2011b). Intencionalidade comunicativa e atenção conjunta: uma análise em contextos interativos mãe-bebê. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(1), 107-115. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722011000100013.

Bourdais, C., Danis, A., Bacle, C., Santolini, A., & Tijous, C. (2013). Do 10- and 13-month-old infants provide informative gestures for their mothers in a hiding game? Infant Behavior & Development, 36, 94– 101. http://dx.doi.org/10.1016/j.infbeh.2012.11.006.

Camargo, J. F., Salomão, N. M. R., Aquino, F. S., & Nunes, L. L. (2015). Os gestos na comunicação mãe-bebê: um estudo longitudinal. Estudos e pesquisas em psicologia, 15 (2), 652-670. (DOI INEXISTENTE).

Chang, L., de Barbaro, K., & Deák, G. O. (2016). How do infants’ actions affect when parents name objects? Developmental Neuropsychology, 41, 342–361. https://doi.org /10.1080 /87565641.2016.1274313.

Cypel, S. (org) (2011) Fundamentos do desenvolvimento infantil: da gestação aos 3 anos. São Paulo: Fundação Maria Cecília Souto.

Dessen, M.A. (1995). Tecnologia de vídeo: registro de interações sociais e cálculos de fidedignidade em estudos observacionais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, (11) 3, 223-227. (DOI INEXISTENTE).

Fawcett C., Liszkowski U. (2012). Observation and initiation of joint action in infants. Child Dev. 83 (1), 434–441. DOI: 10.1111/j.1467-8624.2011.01717.x

Fuertes, M., Castro, S., Alves, M.J., Faria, A., Osório, B., & Sousa, O. (2017). Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses. Psicologia USP, 28(3), 346-357. http://dx.doi.org/10.1590/0103-656420160154.

Fuertes, M., Faria, A., Soares, H., & Oliveira-Costa, A. (2010). Momentos de interação em que as emoções se apre(e)ndem: estudo exploratório sobre a prestação materna e infantil em jogo livre. Psicologia USP, 21(4), 833-857. (DOI INEXISTENTE).

Hall, S., Rumney, L., Holler, J., Kidd, E. (2013). Associations among play, gesture and early spoken language acquisition. First Language, 33(3) 294–312. https://doi.org/10.1177/0142723713487618.

Hamann K, Warneken F, Tomasello M. (2012). Children's developing commitments to joint goals. Rev. Child Dev. 83(1). 137-45. DOI:10.1111/j.1467-8624.2011.01695.x

Kuchirko, Y., Tafuro, L. & LeMonda, C.S.T. (2017). Becoming a Communicative Partner: Infant Contingent Responsiveness to Maternal Language and Gestures. Infancy, 1–19. DOI: 10.1111/infa.12222.

Lopes. A. C. & Costa, H. H. C. (2012). A produção bibliográfica em coautoria na área de educação. Revista Brasileira de Educação, 17 (51). 717-152. http://dx.doi.org /10.1590 /S1413-24782012000300013.

Mendes, D. M.L.F. & Seidl-de-Moura, M. L. (2004). Desenvolvimento da brincadeira e linguagem em bebês de 20 meses. Rev. Psicologia Teoria e Pesquisa. Set-Dez, 20(3), pp. 215-222. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722004000300002.

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D.G. & The Prisma Group (2015). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Epidemiol. Serv. Saúde, 24(2), 335-342 DOI: 10.5123/S1679-49742015000200017

Nogueira, S. E. (2009). A gênese da comunicação gestual e o desenvolvimento cognitivo: um estudo longitudinal. Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Psicologia Social. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.

Papaeliou, C. F. & Trevarthen, C. (2006). Prelinguistic pitch patterns expressing ‘communication’ and ‘apprehension’. Journal of Child Language, 33, 163-178. DOI: 10.1017/S0305000905007300

Queiroz, N. L. N., Maciel, D. A. & Branco, A. U. (2006). Brincadeira e desenvolvimento infantil: um olhar sociocultural construtivista. Rev. Paidéia 16(34), 169-179. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2006000200005.

Rivero, M. (2003). Los inícios de la comunicación: la intencionalidad comunicativa y el significado como procesos graduales. Anuário de Psicologia, 34(3), 337-356. (DOI INEXISTENTE).

Rochat, P. (2007). Intentional action arises from early reciprocal exchanges. Acta Psychologica, 124, 8-25. http://dx.doi.org/10.1016/j.actpsy.2006.09.004

Sarriá, E. (1991). Observacion de la comunicacion intencional preverbal: um sistema de codificacion basado em el concepto de categoria natural. Psicotema, 3(2), 359-380. (DOI INEXISTENTE).

Smirnova, E. O. & Riabkova, i. A. (2016). Psychological Features of the Narrative-Based Play of Preschoolers Today. Journal of Russian & East European Psychology, 53(2), pp. 40–55. https://doi.org/10.1080/10610405.2016.1230993

Striano, T. & Vaish, A. (2006). Seven-to-9-month-old infants use facial expression to interpret others’ actions. British Journal of Developmental Psychology, 24, 753-760. DOI: 10.1348/026151005X70319

Teodoro, W. L. G. (2013) O desenvolvimento infantil de 0 a 6 a vida pré-escolar. Uberlândia, 114p

Tomasello, M. (2003). Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. (C. Berliner, Tad.). São Paulo: Martins Fontes. (Coleção Tópicos)

Tomasello, M. & Carpenter, M. (2007). Shared intentionality. Development Science, 10(1), 121-125. DOI: 10.1111/j.1467-7687.2007.00573.x

Vigotsky, L. S. (2004). Teoria e método em Psicologia. São Paulo-SP: Ed. Martins Fontes, 3º ed.

Villachan-Lyra, P., Queiroz, E, F. F. Moura, R. B. & Gil, M. (2017). Entendendo o desenvolvimento infantil: contribuições das neurociências e o papel das relações afetivas para pais e educadores. Recife: Editorial Artêra. 50 p.

Published

2020-02-12

How to Cite

Costa, A. C. R., Alexandrino, V. P., Albuquerque, J. A. de, & Braz Aquino, F. de S. (2020). The play as a promoter of the ability of intentional child communication: a systematic review. Psico, 51(2), e32844. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.2.32844

Issue

Section

Revisão Sistemática

Most read articles by the same author(s)