Theory of mind and social skills: a study with young children

Authors

  • Sara Del Prete Panciera Universidade Federal de São Paulo
  • Ariane Caserta Zeller Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2018.2.28190

Keywords:

Theory of mind, Social skills, Sociocognitive development.

Abstract

The way children relate socially is linked to the way they understand the social world. It is studied how the changes that occur in the child's social understanding impact their behavior with other people. This study aimed to verify the existence of a correlation between the development of social skills and the theory of mind in preschool children. Thirty five-year-old children and their teachers participated in the study. For the evaluation of the theory of mind the theory-of-mind scale was used, and for the evaluation of social skills the Socially Appropriate Behavior Questionnaire, in its version for teachers, was used. The results showed no association between the variables, suggesting that the theory of mind can be linked to social behaviors without being directly related to a set of positive social skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Del Prete Panciera, Universidade Federal de São Paulo

Psicologia do Desenvolvimento; Sociocognição

Departamento de Saúde, Educação e Sociedade

 

Ariane Caserta Zeller, Universidade Federal de São Paulo

Psicóloga

References

Bolsoni-Silva, A. T. (2003). Habilidades Sociais Educativas, variáveis contextuais e problemas de comportamento: comparando pais e mães de pré-escolares (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Bolsoni-Silva, A. T. & Mariano, M. L. (2014). Práticas educativas de professores e comportamentos infantis, na transição ao primeiro ano do Ensino Fundamental. Estudos e pesquisas em psicologia, 14(3), 814-833. https://doi.org/10.12957/epp.2014.13912

Bolsoni-Silva, A. T., Marturano, E. M., & Manfrinato, J. W. S. (2005). Mães avaliam comportamentos socialmente “desejados” e “indesejados” de pré-escolares. Psicologia em Estudo, 10(2), 245-252. https://doi.org/10.1590/S1413-73722005000200011

Bolsoni-Silva A. T., Marturano, E. M., Pereira, V. A., & Manfrinato, J. W. S. (2006). Habilidades sociais e problemas de comportamento de pré-escolares: comparando avaliações de mães e professoras. Psicologia: Reflexão e Crítica, 19(3), 460-469. https://doi.org/10.1590/S0102-79722006000300015

Deleau, M. (2012). Language and theory of mind: why pragmatics matter. European Journal of Developmental Psychology, 9(3), 295-312. https://doi.org/10.1080/17405629.2012.680303

Del Prette, Z. A. P. (2005). Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Avaliação Psicológica, 4(1), 91-93.

Del Prette, A. & Del Prette, Z. A. P. (2001). Habilidades Sociais: Intervenções efetivas em grupo. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Domingues, S. F. S., Valério, A., Panciera, S. D. P., & Maluf, M. R. (2007). Tarefas de crença falsa na avaliação de atribuição de estados mentais de crença. In P. W. Schelini (Org.). Alguns domínios da avaliação psicológica. Campinas: Alínea.

Dunn, J., Brown, J., & Beardsall, L. P (1991). Family Talk About Feeling States and Children's Later Understanding of Others' Emotions. Developmental Psychology, 27(3), 448-455. https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.3.448

Freitas, L. B. L., O´Brien, M., Nelson, J. A., & Marcovitch, S. (2012). A Compreensão da Gratidão e Teoria da Mente em Crianças de 5 anos. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25(2), 330-338. https://doi.org/10.1590/S0102-79722012000200015

Gomez-Garibello, C. & Talwar, V. (2015). Can you read my mind? Age as a moderator in the relationship between theory of mind and relational aggression. International Journal of Behavioral Development, 39(6), 552-559. https://doi.org/10.1177/0165025415580805

Hiller, R. M., Weber, N., & Young, R. L. (2014). The Validity and Scalability of the Theory-of-Mind Scale with Toddlers and Preschoolers. Psychological Assessment, 26(4), 1388-1393. https://doi.org/10.1037/a0038320

Kuntoro, I. A., Saraswati, L., Peterson, C., & Slaughter, V. (2013). Micro cultural influences on theory of mind develpments: a comparative study of middle-class and pemulung children in Jakarta, Indonesia. International Journal of Behavioral Development, 37(3), 266-273. https://doi.org/10.1177/0165025413478258

Martins, C., Barreto, A. L., & Castiajo, P. (2014). Teoria da mente ao longo do desenvolvimento normativo: Da idade escolar até à idade adulta. Análise Psicológica, 1(23), 377-392.

Morgan, G., Meristo, M., Mann, W., Hjelmquistc, E., Suriand, L., & Siegal, M. (2014). Mental state language and quality of conversational experience in deaf and hearing children. Cognitive Development, 29, 41-49. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2013.10.002

Nelson, K. (2007). Young minds in social worlds. UK: Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674041400

O'Reilly, J. & Peterson, C. C. (2014). Scaling theory of mind developments in indigenous- and anglo-australian toddlers and older children. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45(9), 1489-1501. https://doi.org/10.1177/0022022114542285

Panciera, S. D. P. (2007). Linguagem e desenvolvimento da teoria da mente: um estudo com crianças de 3 a 5 anos (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Panciera, S. D. P. & Domingues, S. F. S. (2013). Pragmática da linguagem e representação de crença. In A. Roazzi & T. M. Sperb (Eds.). O desenvolvimento de competências sociocognitivas: novas perspectivas. São Paulo: Vetor.

Pavarini, G. & Souza, D. H. (2010). Teoria da mente, empatia e motivação pró-social em crianças pré-escolares. Psicologia em Estudo, 15(3), 613-622. https://doi.org/10.1590/S1413-73722010000300019

Pavarini, G., Loureiro, C. P., & Souza, D. H. (2011). Compreensão de emoções, aceitação social e avaliação de atributos comportamentais em crianças escolares. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(1), 135-143. https://doi.org/10.1590/S0102-79722011000100016

Pizato, E. C. G.,. Marturano, E. M., & Fontaine, A. M. G. V. (2014). Trajetórias de habilidades sociais e problemas de comportamento no ensino fundamental: influência da educação infantil. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(1), 189. https://doi.org/10.1590/S0102-79722014000100021

Repacholi, B. & Slaughter, V. (2004). Individual Differences in Theory of Mind. New York: Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203488508

Rodrigues, M. C., Pelisson, M. C. C., Silveira, F. F., Ribeiro, N. .N., & Silva, R. L. M. (2015). Evaluation of theory of mind: A study with students from public and private schools. Estudos de Psicologia, 32(2), 213-220. https://doi.org/10.1590/0103-166X2015000200006

Ronald, A., Happé, F., Hughes, C., & Plomin, R. (2005). Nice and nasty theory of mind in preschool children: Nature and nurture. Social development, 14(4), 664-684. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2005.00323.x

Shahaeian, A., Peterson, C. C., Slaughter, V., & Wellman, H. M. (2011). Culture and the sequence of steps in theory of mind development. Developmental Psychology, 47(5), 1239-1247. https://doi.org/10.1037/a0023899

Shahaeian, A., Nielsen, M., Peterson, C. C., & Slaughter, V. (2014). Iranian Mothers' Disciplinary Strategies and Theory of Mind in Children: A Focus on Belief Understanding. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45(7), 1110-1123. https://doi.org/10.1177/0022022114534772

Stellwagen, K.. K. & Kerig, P. K. (2013). Ringleader Bullying: Association with Psychopathic Narcissism and Theory of Mind Among Child Psychiatric Inpatients. Child Psychiatry Hum Dev, 44, 612-620. https://doi.org/10.1007/s10578-012-0355-5

Sutton, J. (2004). Tom goes to school: Social cognition and social values in bullying. In B. Repacholi & V. Slaughter (Eds.). Individual Differences in Theory of mind. New York: Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203488508

Wellman, H. M. & Liu, D. (2004). Scaling Theory of Mind Tasks. Child Development, 75(2), 523-541. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00691.x

Wimmer, H. & Perner, J. (1983). Beliefs about beliefs: representation and constraining function of wrong beliefs in young children's understanding of deception. Cognition, 13, 103-128. https://doi.org/10.1016/0010-0277(83)90004-5

Published

2018-08-24

How to Cite

Panciera, S. D. P., & Zeller, A. C. (2018). Theory of mind and social skills: a study with young children. Psico, 49(2), 159–166. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2018.2.28190

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)