Metacognitive monitoring in adults in a literacy program in memory, processing and general factor of intelligence tasks

Authors

  • Márcia Akemi Fujie Universidade Federal de São Carlos
  • Patrícia Waltz Schelini Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2018.3.27955

Keywords:

Evaluation, Literacy, Metacognition.

Abstract

Self-regulation refers to thoughts, feelings and actions that are planned and cyclically adapted so as to make the individual reach their goals. Within the self-regulation is the metacognitive monitoring, the ability with which the individual follows and evaluates their own cognition. The present study aimed to investigate the metacognitive monitoring of illiterate adults using the metacognitive judgement, a measure of the metacognitive monitoring, in cognitive tasks that evaluate the general factor of intelligence, processing speed and short-term memory. The relation between the real performance and the estimated performance was also investigated, in which cognitive task the real performance related more to the estimated performance. The participants of the study included 34 students in a literacy program for adults, from both genders, and age between 40 and 60 years old. The instruments utilized were: Initial Interview, R-1 Test and subtests Digit Symbol-Coding, Symbol Search and Digit Span from the Wechsler Adult Intelligence Scale III (WAIS III), and Judgement Register from 0 to 100. Results indicated that the real performance of the subjects were lower when compared to subjects with a greater level of education. According to the Pearson product-moment correlation coefficient, there was a significant correlation between the real performance and the estimated performance in the subtest Digit Symbol-Coding.

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Author Biographies

Márcia Akemi Fujie, Universidade Federal de São Carlos

Psicóloga e mestre em Psicologia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Atualmente, é doutoranda, com ênfase em Comportamento Social e Processos Cognitivos, no Programa de Pós-graduação em Psicologia (PPGPsi) da UFSCar, e membro do Laboratório de Desenvolvimento Humano e Cognição (LADHECO). 

Patrícia Waltz Schelini, Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Mestrado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (bolsista CNPq) e Doutorado em Psicologia pela mesma Universidade (bolsista FAPESP). Pós- Doutora pela Universidade do Minho (Portugal), sob a orientação do Prof. Dr. Leandro da Silva Almeida. Atualmente é Professora Associada 1 do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos, onde ministra aulas na graduação e na pós-graduação e desenvolve estudos sobre a inteligência/cognição, metacognição e pensamento imaginativo. É a atual coordenadora do Curso de Graduação em Psicologia da UFSCar.

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https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7

Published

2018-10-16

How to Cite

Fujie, M. A., & Schelini, P. W. (2018). Metacognitive monitoring in adults in a literacy program in memory, processing and general factor of intelligence tasks. Psico, 49(3), 285–293. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2018.3.27955

Issue

Section

Articles