Motivation to learn in High School students of a public military school

Authors

  • Ana Carla Marostica de Souza Faculdade Meridional (IMED), RS
  • Aline Cardoso Siqueira Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), RS
  • Israel Kujawa Faculdade Meridional (IMED), RS
  • Naiana Dapieve Patias Faculdade Meridional (IMED), RS

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.1.25895

Keywords:

adolescence, High School, intrinsic motivation, extrinsic motivation.

Abstract

Motivation to learn is the object of study of many subject areas of knowledge as it relates to school learning. This study aims to investigate the motivation to learn and its components intrinsic motivation/IM and extrinsic motivation/EM in high school adolescents of a military school, checking differences in the types of motivation by gender and age. Participants were 236 adolescents aged 14 to 18 years old (M=15.5, SD=0.84) of both genders, being 138 (59%) girls. They were used as instruments for data collection The Learning Motivation Assessment Scale for High School Students (EMA-EM) and a form of socio-demographic data. Data analyzes were performed using descriptive statistical analysis and Student’s test. The results showed that the IM is greater than the EM. In relation to age, there was only a significant difference for total motivation, with younger teens being more motivated than the elders. The results are discussed based on the intrinsic and extrinsic motivational theory and demonstrate that, in general, adolescents are motivated to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carla Marostica de Souza, Faculdade Meridional (IMED), RS

Psicóloga (IMED)

Aline Cardoso Siqueira, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), RS

Psicóloga, Doutora em Psicologia (UFRGS), Docente dos cursos de graduação e pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Israel Kujawa, Faculdade Meridional (IMED), RS

Filósofo, Doutor em Psicologia Social e Institucional (UFRGS)

Naiana Dapieve Patias, Faculdade Meridional (IMED), RS

Psicóloga, Doutora em Psicologia (UFRGS), Docente do curso de Graduação e Mestrado em Psicologia da Faculdade Meridional (IMED)

References

Angelucci, C. B., Kalmus, J., Paparelli, R., & Patto, M. H. S. (2004). O estado da arte da pesquisa sobre o fracasso escolar (1991-2002): Um estudo introdutório. Educação e Pesquisa, 30(1), 51-72.doi:10.1590/S1517-97022004000100004

Benevides, A. A. & Soares, R. B. (2016). Diferencial de desempenho das escolas militares: bons alunos ou boa escola? In Anais do XXI Encontro Regional de Economia (pp. 1-24). (DOI INEXISTENTE)

Bonfim, A. P., Damasceno, A. B., Soares, L. S. S., Rodrigues, L. C., & Fernandes, S. S. (2017). Influência da administração militar nas escolas públicas de ensino médio. Id On Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, 11(37), 484-499. doi:10.14295/idonline.v11i37.854

Boruchovitch, E. (2008). A motivação para aprender de estudantes em cursos de formação de professores. Educação, 31(1), 30-38. (DOI INEXISTENTE)

Bzuneck, J. A. (2009). A motivação do aluno: Aspectos introdutórios. In E. Boruchovitch, & J. A. Bzuneck (Org.), A motivação do aluno: Contribuições da psicologia contemporânea (pp. 9-36). Petrópolis, RJ: Vozes. (DOI INEXISTENTE)

Bzuneck. J. A (2010). Como motivar os alunos: Sugestões práticas. In E. Boruchovitch, J. A. Bzuneck, & S. E. R. Guimarães. (Org). A motivação para aprender: aplicações no contexto educativo (pp. 13-42). Petrópolis, RJ: Vozes.

Castells, M. (2000). O Poder da Identidade. São Paulo, SP: Paz e Terra.

Damiani, M. (2006). Discurso pedagógico e fracasso escolar. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 14(53), 457-478. doi:10.1590/S0104-40362006000400004

DeBacker, T., & Nelson, R. M. (2000). Motivation to learn science: Differences related to gender, class type, and ability. The Journal of Educational Research, 93(4), 245-254. doi:10.1080/00220670009598713

Eccheli, S. D. (2008). A motivação como prevenção da indisciplina. Educar, 1(32), 199-213. (DOI INEXISTENTE)

Guimarães, S. E. R., Bzuneck, A. J., & Sanches, S. F. (2002). Psicologia educacional nos cursos de licenciatura: A motivação dos estudantes. Psicologia Escolar e Educacional, 1(6), 11-19. doi:10.1590/S1413-85572002000100002

Haguette, A., Pessoa, M. K. M., & Vidal, E. M. (2016). Dez escolas, dois padrões de qualidade. Uma pesquisa em dez escolas públicas de Ensino Médio do Estado do Ceará. Ensaio: Avaliação Política Pública Educaciona, 24(92), 609-636. doi:10.1590/S0104-40362016000300005

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [INEP] e Ministério da Educação (2018). Censo Escolar 2017.

Recuperado de: https://drive.google.com/file/d/1diB1miZTKvuVByb9oXIXJgWbIW3xLL_f/view

Kolenc, J. (2011). Differences among university students in motivation to learn: A cross-cultural study. Zbornik Instituta za Pedagoška Istraživanja, 43(1), 41-62. doi:10.2298/ZIPI1101041K

Locatelli, A. C. D., Bzuneck, J. A., & Guimarães, E. R. (2007). A motivação de adolescentes em relação com a perspectiva de tempo futuro. Psicologia: Reflexões e Crítica, 20(2), 268-276. doi:10.1590/S0102-79722007000200013

Lourenço, A. & De Paiva, M. (2010). A motivação escolar e o processo de aprendizagem. Ciência & Cognição, 15(2), 132-141. (DOI INEXISTENTE)

Marchiore, L. W. O. A. & Alencar, E. M. L. S (2009). A motivação para aprender em alunos do ensino médio. Revista Educação Temática Digital, 10(1), 105-123. doi:10.20396/etd.v10in.esp..937

Miguel, R. R., Rijo, D., & Lima, L. N. (2014). Fatores de risco para o insucesso escolar: a relevância das variáveis psicológica e comportamentais do aluno. Revista Portuguesa de Pedagogia, 1(46), 127-143. (DOI INEXISTENTE)

Moreira, A. B. & Kramer, S. (2007). Contemporaneidade, educação e tecnologia. Educação & Sociedade, 28(100), 1037-1057.doi:10.1590/S0101-73302007000300019

Neves, E. R. C. & Boruchovitch, E. (2007). Escala de avaliação da motivação para aprender de alunos do ensino fundamental. Revista Psicologia Reflexão e Crítica, 20(3), 406-413. doi:10.1590/S0102-79722007000300008

Neves, E. R. C. & Boruchovitch, E. (2004). A motivação de alunos no contexto da progressão continuada. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 20(1), 77-85. doi:10.1590/S0102-37722004000100010

Pansera, S. M., Valentini, N. C., Souza, M. S., & Berleze, A. (2016). Motivação intrínseca e extrínseca: Diferenças no sexo e na idade. Psicologia Escolar e Educacional, 20(2), 313-320. doi:10.1590/2175-3539/2015/0202972

Pezzi, F. A. S., Donelli, T. M. S., & Marin, A. H. (2016). School failure in the perception of adolescents, parents and teachers. Psico-USF, 21(2), 319-330. doi:10.1590/1413-82712016210209

Prata, A., Barbosa-Ducharne, M., Gonçalves, C., & Cruz, O. (2013). O impacto dos estilos educativos parentais e do desenvolvimento vocacional no rendimento escolar de adolescentes. Análise Psicológica, 3(31), 235-243. doi:10.14417/S0870-8231201300030002

Rufini, S.E., Bzuneck, J. A., & Oliveira, K.L. (2012). A qualidade da motivação em estudantes do ensino fundamental. Paidéia, 22(51), 53-62.doi:10.1590/S0103-863X2012000100007

Schulze, S., & Van Heerden, M. (2015). Learning matter: Identifying influences on the motivation to learn Science. South African Journal of Education, 35(2), 1-9. doi:10.15700/saje.v35n2a1058

Schwartz, S. (2014). Motivação para ensinar e aprender: Teoria e prática. Petrópolis, RJ: Vozes. (DOI INEXISTENTE)

Yi-Guang Lin, Y-G, McKeachie, W., & Kim. Y-C. (2003). College student intrinsic and/or extrinsic motivation and learning. Learning and Individual Differences, 13, 251-258. doi:10.1016/S1041-6080(02)00092-4

Zardeckaite-Matulaitiene, K. & Paluckaite, U. (2013). The relation between teacher's self-disclosure and student's motivation to learn. European Scientific Journal, 9(28), 456-470. doi:10.1080/08824090902861523

Published

2019-05-08

How to Cite

de Souza, A. C. M., Siqueira, A. C., Kujawa, I., & Patias, N. D. (2019). Motivation to learn in High School students of a public military school. Psico, 50(1), e25895. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.1.25895

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)