Bullying and behavior problems reported by victims and teachers: brazilian findings

Authors

  • Felipe Alckmin-Carvaho Universidade de São Paulo
  • Renatha El Rafihi-Ferreira Universidade de São Paulo
  • Marcia Helena da Silva Melo Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.23916

Keywords:

Bullying, Victimization, Violence in school, Behavioral problems

Abstract

This study aimed to evaluate the occurrence of bullying in a Brazilian public school and to compare the behavior problems reported by the victims to the informed by their teachers. The School Violence Scale was used to identify bullied students. For behavioral problems, Youth Self Report and Teacher Report Form were used. From 154 adolescents assessed, 30 (19.4%) were identified as targets of bullying, (M age=12.4 yr., SD=.7), 24 males (80%). From those, 16 (53.3%) reached clinical levels on internalizing problems, 11(36.6%) on externalizing and 13 (43.3%) on total problems. This subsample reported more internalizing problems (F=13.40, p<.001) and less externalizing problems (F=6.63, p<.01) compared to the rated by teachers. The high frequencies of victims of bullying as well as the high scores of internalizing and externalizing problems in this subsample point to the urgency of preventing bullying and treating the victims.

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Author Biographies

Felipe Alckmin-Carvaho, Universidade de São Paulo

Graduado em Psicologia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, CRP 06/110792. Mestre e doutorando pelo Programa de Psicologia Clínica, do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (IP-USP). Foi professor do curso de Psicologia da Universidade Nove de Julho. Membro do Grupo de Pesquisa (CNPq) sobre o Desenvolvimento e seus Transtornos. Psicólogo no Programa de Atendimento, Ensino e Pesquisa em Transtornos Alimentares na Infância e Adolescência (PROTAD-IPq-HC-FMUSP). Tem experiência na área de Psicologia Clínica, na abordagem Analítico-Comportamental, com ênfase em Terapia de Aceitação e Compromisso (ACT), e em Psicologia da Saúde, com ênfase em Transtornos Alimentares e Distúrbios do Desenvolvimento Humano.

Renatha El Rafihi-Ferreira, Universidade de São Paulo

Graduada em Psicologia pela Universidade Paulista (2007). Mestre em Análise do Comportamento pela Universidade Estadual de Londrina (2010). Doutora (aprovada com louvor) em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo-USP (2015). Atualmente é Pós-doutoranda pela Universidade de São Paulo - USP. Pesquisadora vinculada ao Laboratório de Terapia Comportamental (LTC) da Universidade de São Paulo - USP. Integrante do grupo "O Atendimento Psicológico nas Clínicas-Escola e em Diferentes Contextos" da ANPEPP. Tem experiência e interesse na área de Psicologia Clínica e Psicologia da Saúde com ênfase em Prevenção e Intervenção sobre Problemas de Comportamento, Avaliação Comportamental, Terapia Comportamental, Insônia, Comportamento e Sono.

Marcia Helena da Silva Melo, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Pará (1996), mestrado em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo (1999), doutorado e pós-doutorado em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo (2003). É orientadora junto ao Programa de Psicologia Clínica do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Atua no campo da Prevenção, empreendendo trabalhos em prevenção de violência no contexto escolar voltados para professores do Ensino Fundamental de escolas da rede pública.

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Published

2017-03-30

How to Cite

Alckmin-Carvaho, F., Rafihi-Ferreira, R. E., & Melo, M. H. da S. (2017). Bullying and behavior problems reported by victims and teachers: brazilian findings. Psico, 48(1), 31–39. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.23916

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