Study of Values in Adolescents

Authors

  • Priscilla Brandi Gomes Godoy Universidade Federal de São Paulo
  • Nancy Ramacciotti Oliveira-Monteiro Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2015.3.19426

Keywords:

Morality, Adolescence, School, Human Sex Differences.

Abstract

Human values can be associated with a positive development of individuals and often used as an explanation for their behavior and motivation. Based on Functionalist Theory of Human Values, of Gouveia, this study aimed to investigate human values in adolescents from six values sub-functions (existence, promotion, normative, suprapersonal, excitement and interactive). Using the Basic Values Questionnaire, of Gouveia, Milfont, Fischer and Santos (2008), were evaluated 453 elementary and high school students, with the average age of 14.9 years old and of both sexes, of six schools of Santos (SP). The descriptive and inferential analyzes indicated results with predominance of value sub-function existence in the whole sample, with significant differences for higher averages in girls and in public schools. The values of the sub-function existence have been linked to positive behaviors in social context and can be considered a reflection of what is taught and experienced in school, family and society.

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Author Biographies

Priscilla Brandi Gomes Godoy, Universidade Federal de São Paulo

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de São Paulo

Nancy Ramacciotti Oliveira-Monteiro, Universidade Federal de São Paulo

Docente da Universidade Federal de São Paulo, campus Baixada Santista (UNIFESP-BS), é psicóloga formada pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Santos, com mestrado em Psicologia Social, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), doutorado e pós-doutorado em Psicologia Social, pela Universidade de São Paulo (USP). Na UNIFESP-BS, é professora do curso de Psicologia e do Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia do Mar (BICT-Mar). Coordena o Laboratório de Psicologia Ambiental e Desenvolvimento Humano (LADH/UNIFESP-BS) voltado a trabalhos sob vértices da Psicologia Positiva e da Teoria ecológica do desenvolvimento humano, realizando pesquisas sobre valores e desenvolvimento de identidade, competência social e pró socialidade, problemas psicológicos, agressividade, comportamentos delitivos, e estresse. É pesquisadora do Laboratório de Pesquisas em Interações Sociotecnicoambientais (LISTA), e orientadora credenciada do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências da Saúde. Tem experiência nas áreas de supervisão em Psicologia Clínica e Psicodiagnóstico, e em Bioética. Participa do Grupo de trabalho 'Atendimento Psicológico em Serviços-escola de Psicologia e em outros Contextos', da Associação Nacional de Pesquisa e Pós Graduação em Psicologia (ANPEPP).

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Published

2015-08-25

How to Cite

Godoy, P. B. G., & Oliveira-Monteiro, N. R. (2015). Study of Values in Adolescents. Psico, 46(3), 400–408. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2015.3.19426

Issue

Section

Articles