“The invader artist” and the codes of cultural journalism
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.2.9467Keywords:
Cultural journalism, contemporary art, journalistic routinesAbstract
This article aims to point out perspectives to understand how fictional Japanese artist Souzousareta Geijutsuka came to life in two major newspapers from Fortaleza (CE). It begins with a discussion about the role of release in the current journalistic routines. He examines the language and structure of this release in order to uncover the elements that contributed to an invention to be read as truth by journalists that received and published the information with highlight in culture section. From this focus, it wants to understand the cultural codes of journalism and the roles played by different actors that contribute to legitimating processes of senses in contemporary art. The work is concerned, in theoretical terms, to the reflections of Pierre Bourdieu about the structure and functioning of the artistic area, author who also inspired Yuri Firmeza in his initiative.Downloads
References
ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Difel, 1989.
______. Livre troca. Diálogos entre ciência e arte. São Paulo: Bertrand Brasil, 1995.
______. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2003.
______. A Distinção. Crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2008.
BUITONI, Dulcília. “Entre o consumo rápido e a permanência: jornalismo de arte e cultura. In: MARTINS, Maria Helena (Org.). Outras leituras: literatura, televisão, jornalismo de arte e cultura, linguagens interagentes. São Paulo: Senac; Itaú Cultural, 2000.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a Filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.
DUARTE, Jorge (Org.). Assessoria de imprensa e relacionamento com a mídia. São Paulo: Atlas, 2003.
FIRMEZA, Yuri (Org.). Souzousareta Geijutsuka. Fortaleza: Expressão Gráfica Editora, 2007.
HALL, Stuart et. al. A produção social das notícias: o "mugging” dos media. In: TRAQUINA, Nelson (Org.). Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 1999.
LIMA, Gerson. Releasemania: uma contribuição para o estudo do press release no Brasil. São Paulo: Summus, 1985.
MARTINS, Nardélia. Caso Souzousareta Geijutsuka. O release como estratégia contra a imprensa. Monografia (Conclusão do curso de graduação em Jornalismo) – Universidade de Fortaleza, 2007.
MELO, José Marques de. Jornalismo opinativo: gêneros opinativos no jornalismo brasileiro. São Paulo: Mantiqueira, 2003.
MOLOTCH, Harvey; LESTER, Marilyn. As notícias como procedimento intencional: acerca do uso estratégico de acontecimentos de rotina, acidentes e escândalos. In: TRAQUINA, Nelson (Org.). Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 1999.
PIZA, Daniel. Jornalismo cultural. São Paulo, Contexto, 2003.
RAMOS, Alexandre Dias. Mídia e arte: aberturas contemporâneas. Porto Alegre: Zouk, 2006.
SANTANA, Adriana. CTRL + C CTRL + V: o release nos jornais pernambucanos. Disponível em: http://www.ppgcomufpe.com.br/arquivos/teses/dissertação_adriana%20santana.pdf Acesso em: 12 jan. 2011.
SOUZA, Ana Cecília. “Quebra de padrão”: Um estudo da crítica de arte e suas mudanças na contemporaneidade. 2008.
Monografia (Conclusão do curso de graduação em Jornalismo) – Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2008.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.