TV genre as a cultural category: a place in the center of Jesús Martín-Barbero’s map of mediations

Authors

  • Itania Maria Mota Gomes Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8801

Keywords:

TV genre, map of mediations, Jesús Martín-Barbero

Abstract

In this study we seek to understand the displacements that Jésus Martín-Barbero operates in the concept of mediation and the configuration of the map of mediations, and the place of television genres within that map. We argue that, in Barbero’s work, the concept of mediation is consolidated towards the conception of mediation in the work, and that the map of mediations establishes itself in the form of an analytical model that allows us to view the entire cultural process. We further argue that, although he seems to waver between a concept of genre as a textual category and as a communicability strategy, Martín-Barbero effectively lays the foundations for establishing a concept of the television genre as a cultural category and, in the process, establishes an analytical approach that focuses on the process of communication and its relationship with culture, politics and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Itania Maria Mota Gomes, Universidade Federal da Bahia

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporânea da Universidade Federal da Bahia.

References

BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

BUTSCH, Richard. Five decades and three hundred sitcoms about class and gender. In: EDGERTON, Gary R.; ROSE, Brian (Org.). Thinking outside the box. A contemporary television genre reader. Kentucky: The University Press of Kentucky, 2008, p. 111-135.

CAWELTI, John G. The Six-Gun Mystique. Ohio: Bowling Green University Popular Press, 1971.

EDGERTON, Gary R.; ROSE, Brian (Ed.). Thinking outside the box. A contemporary television genre reader. Kentucky: The University Press of Kentucky, 2008.

FABBRI, Paolo. Le comunicazioni di massa in Italia: sguardo semiótico e malocchio de La sociologia. Versus, n. 5, maio/ago. 1973. Disponível em: www.semioticamente.it/versus/files/fabbri-vs5.pdf Acesso em: 12 maio 2009.

GOMES, Itania Maria Mota. A noção de gênero televisivo como estratégia de interação: o diálogo entre os cultural studies e os estudos da linguagem. Revista Fronteira, São Leopoldo, v. 4, n. 2, p. 11-28, 2002.

______. Efeito e Recepção: a interpretação do processo receptivo em duas tradições de investigação sobre os media. Rio de Janeiro: E-Papers, 2004.

______. Questões de método na análise do telejornalismo: premissas, conceitos, operadores de análise. Revista E-compos, ed. 8, abril, 2007. Disponível em: http://www .compos.org.br/seer/index.php/ecompos/article/view/126/126 Acesso em: 12 maio 2009.

JONES, Jeffrey P. Beyond genre: cable’s impact on the talk show. In: EDGERTON, Gary R.; ROSE, Brian (Org.). Thinking outside the box. A contemporary television genre reader. Kentucky: The University Press of Kentucky, 2008, p. 156-175.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México: Gustavo Gilli,

______. De los medios a las practicas. Cuadernos de comunicación y prácticas sociales, México, n. 1, p. 9-18, 1990.

______. La comunicación en las transformaciones del campo cultural. Alteridades, México, v. 3, n. 5, p. 59-68, 1993.

______. América Latina e os anos recentes: o estudo da recepção em comunicação social. In: SOUSA, Mauro Wilton de

(Org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 1995, p. 39-68.

______. Experiencia audiovisual y desorden cultural. In: MARTÌN-BARBERO, Jesús; ROCHE, Fábio López de la (Orgs.).

Cultura, medios y sociedad. Colombia: Ces/Universidad Nacional, 1998, p. 27-64.

______. Aventuras de un cartógrafo mestizo en el campo de la comunicación. Revista Latina de Comunicación Social, La Laguna (Tenerife), n. 19, jul. 1999. Disponível em: http://www.ull.es/publicaciones/latina/a1999fjl/64jmb.htm.

______. Ofício de Cartógrafo. Travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

______. Dos meios às mediações. Comunicação, Cultura e Hegemonia. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2006a.

______. Pistas para entre-ver meios e mediações. Dos meios às mediações. Comunicação, Cultura e Hegemonia. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, p. 11-21, 2006b.

NEWCOMB, Horace. Reflections on TV: The Most Popular Art. In: EDGERTON, Gary R.; ROSE, Brian (Org.). Thinking outside the box. A contemporary television genre reader. Kentucky: The University Press of Kentucky, 2008, p. 17-36.

______. The Most Popular Art. New York: Anchor Press, 1974.

PECORA, Norma. The changing face of children’s television. In: EDGERTON, Gary R.; ROSE, Brian (Org.). Thinking outside the box. A contemporary television genre reader. Kentucky: The University Press of Kentucky, 2008, p. 91-110.

RONSINI, Veneza V. Mayora. A perspectiva das mediações de Jesús Martín-Barbero (ou como sujar as mãos na cozinha da pesquisa empírica de recepção). In: XIX Compós, 2010, Rio de Janeiro. Anais do XIX Encontro da Compós. Rio de Janeiro: PUC-RJ, 2010.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1979.

How to Cite

Gomes, I. M. M. (2011). TV genre as a cultural category: a place in the center of Jesús Martín-Barbero’s map of mediations. Revista FAMECOS, 18(1), 111–130. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8801