The media's corrosive humor and politics: CQC goes to the National Congress

Authors

  • Marcio Acselrad Universidade de Fortaleza
  • Gabriela Sampaio Dourado Faculdade Figueiredo Costa

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.39.5853

Keywords:

Humor, communication, politics

Abstract

The present article is the result of a research that analyses the communication discourse in humor television programs. Its object is the television show Custe o que custar, through which we seek to raise questions about humor’s role within journalism, the construction of humorous discourse in communication and its relationship with politics and the values transmitted as well as the validity of using humor in journalism. The event we analyze more closely is the alleged expulsion of reporters from Brazilian national congress and the repercussions of this action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio Acselrad, Universidade de Fortaleza

Professor da Universidade de Fortaleza

Gabriela Sampaio Dourado, Faculdade Figueiredo Costa

Graduada em Comunicação Social/jornalismo pela Faculdade Figueiredo Costa

References

ACSELRAD, Márcio. O humor como estratégia de comunicação. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_112.PDF Acesso em 31 set. 2008.

BAND. Programa Custe o Que Custar. Disponível em: http://www.band.com.br/cqc/ Acessos diversos

BERGSON, Henri. O riso. Tradução Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Tradução Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

ENCARTA, Enciclopédia Microsoft. Teoria do humor. Disponível em: http://encarta.msn.com/artcenter_0.7/Social_Science.html#tcsel Acesso em: 12 out. 2008.

FREUD, Sigmund. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: edição standard brasileira. Tradução Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

JAPPE, Anselm. A arte de desmascarar. Disponível em: http://www.geocities.com/grupokrisis2003/ajpp.htm Acesso em: 16 nov. 2008.

PROPP, Vladimir. Comicidade e riso. São Paulo: Ática, 1992.

SODRÉ, Muniz. O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

THOMPSON, John B. Ideolodia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. 3. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

Published

2009-09-22

How to Cite

Acselrad, M., & Dourado, G. S. (2009). The media’s corrosive humor and politics: CQC goes to the National Congress. Revista FAMECOS, 16(39), 127–133. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.39.5853

Issue

Section

Narratives Media