The system for the production of teledramaturgy on RBS TV

Authors

  • Valério Cruz Brittos Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Jéssica do Vale Luz Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.39.5852

Keywords:

Political economy of communication, audiovisual media, communication

Abstract

The article presents and analyzes the audiovisual production process of RBS TV Porto Alegre, issuing parent of RBS Group, genrating for the entire Rio Grande do Sul. From the Political Economy of Communication, discusses the historical evolution of the Center for Special Programs and contextualizes it in the TV market, making it to a survey of videos produced, literature review, capture data from the station and other staff and carrying out interviews with people involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valério Cruz Brittos, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Jéssica do Vale Luz, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Graduada em Comunicação Social/Jornalismo pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos

References

ALMEIDA FILHO, Hamilton. O ópio do povo: o sonho e a realidade. São Paulo: Símbolo, 1976.

BUSTAMANTE, Enrique. La televisión económica: financiación, estrategias y mercados. Madrid: Gedisa, 1999.

BRITTOS, Valério. Introdução. In: ____ (Org.). Comunicação na fase da multiplicidade da oferta. Porto Alegre: Nova Prova, 2006, p. 13-20.

____; MIGUEL, João. Indústria cultural: conceito, especificidades e atualidade no capitalismo contemporâneo. In: BRITTOS, V.; CABRAL, A (Orgs.). Economia política da comunicação: interfaces brasileiras. Rio de Janeiro: E-papers, 2008, p. 37-56.

CLIC RBS. Programas Especiais. Disponível em: www.clicrbs.com.br Acesso em: 10 de outubro de 2007.

KURTH, Estela. A contribuição das afiliadas na formação das redes nacionais de televisão no Brasil. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

LLOBET, Liliana. La proximidad como factor de valor noticioso y las identidades locales. Eptic On line- Revista Electrónica Internacional de Economía de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación, Aracaju, v. 4, n. 2, 2000. Disponível em: http://www.eptic.he.com.br/EPTIC%20IV-2.pdf Acesso em: 10 de setembro de 2007.

LOPES DA SILVA, Manoel. Prefácio. In: BRITTOS, V. (Org.). Comunicação na fase da multiplicidade da oferta. Porto Alegre: Nova Prova, 2006, p. 7-11.

MONTANARI, Hique. Entrevista concedida pelo diretor e roteirista free lancer do Núcleo de Programas Especiais da RBS TV, Porto Alegre. Porto Alegre, 12 out. 2007.

MOSCO, Vicent. Economia política da comunicação: uma perspectiva laboral. Comunicação e sociedade 1-Cadernos do Noroeste, Braga, v. 12, n. 1-2, p. 97-120, 1999.

PERIN, Gilberto. Entrevista concedida pelo diretor geral do Núcleo de Programas Especiais da RBS TV, Porto Alegre. Porto Alegre, 12 out. 2007.

RBS TV. Comercial. Porto Alegre, out. 2007.

SIMÕES, Roberto. Entrevista concedida pelo gerente de programação da RBS TV. Porto Alegre, 21 maio 2007.

STIC. Piso salarial. Disponível em: http://www.stic.com.br/piso_salarial.htm Acesso em: 7 jul. 2007.

Published

2009-09-22

How to Cite

Brittos, V. C., & Luz, J. do V. (2009). The system for the production of teledramaturgy on RBS TV. Revista FAMECOS, 16(39), 119–126. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.39.5852

Issue

Section

Narratives Media