Allegories of faith

assumptions of religious intolerance in the light of a terror fiction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.43233

Keywords:

Midnight Mass, serial fiction, horror genre, religious intolerance

Abstract

In the epistemological trail of Cultural Studies (HALL, 2004; 2016) a fiction of the horror genre becomes the axis for understanding and analyzing the concept of religious intolerance. It is the american miniseries Midnight Mass whose conditions of representation, appropriation, intentions and symbolic disputes bring together the popular imagination and religious archetypes, allowing reflections on prejudices, stigmas and tensions that affect minority beliefs in our country , especially those of African origins. From this problematization, the reasoning undertaken seeks to corroborate the extraordinary power that stories “invented” for TV acquire in the construction of verisimilitude as immersive sources of intertextuality, plurality of voices and production of meanings (BULHÕES, 2009).

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Author Biography

Robéria Nádia Araújo Nascimento, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, PB, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil. Professora Associada no Departamento de Comunicação Social e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), vinculada à Linha de Pesquisa Ciências, Tecnologias e Formação Docente. Atua nos seguintes Grupos de Pesquisa (CNPq): Comunicação, Cultura e Desenvolvimento; Comunicação, Memória e Cultura Popular; e Tecnologias, Culturas e Linguagens.

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Published

2023-08-17

How to Cite

Nascimento, R. N. A. (2023). Allegories of faith: assumptions of religious intolerance in the light of a terror fiction. Revista FAMECOS, 30(1), e43233. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.43233

Issue

Section

Audiovisual