Beat your ass

Body, gender and raciality performances at a black LGBTQIA+ party

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.42438

Keywords:

Race, Genre, Musical Scenes

Abstract

Within a broader research project focused on the study of black musical scenes developed in the current Brazilian urban context, this article results from observations developed about the Batekoo party, held in the city of São Paulo. Based on an account of ethnographic inspiration, the text presented seeks to discuss the meanings, aesthetics and values put into circulation from this party, in order to broaden the discussions on the reconfigurations of racial identities, observing the consumption of popular music, the configuration of new styles and gender performatizations as reflective strategies for negotiating subjectivities and tensioning power relations. In this way, we seek to present new theoretical paths for the understanding of racial dynamics, recognizing in the mediations of black youth cultural productions different dramatizations of languages and new aesthetic and identity projects performed in the party space that give rise to different aesthetic, communicative and political exercises in contemporary city.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Xavier de Oliveira, Universidade Federal do ABC (UFABC), São Bernardo do Campo, SP, Brasil.

Doutora em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense (UFF), em Niterói, RJ, Brasil. Docente do Bacharelado em Ciências e Humanidades e do Planejamento Territorial da Universidade Federal do ABC (UFABC), em São Bernardo do Campo, SP, Brasil. 

References

AMARAL, Adriana; SOARES, Thiago; POLIVANOV, Beatriz. Disputas sobre performance nos estudos de Comunicação: desafios teóricos, derivas metodológicas. Intercom. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 63-79, jan./jun. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/interc/a/LhmGkbnggZ3TL4R7h5QbBgf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: dez 2021.

ANZALDÚA, Gloria. Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books, 1987.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1998.

BUTLER, Judith. Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Debate Feminista, Ciudad de México, v. 18, p. 296-314, 1 out. 1998.

CARDOSO FILHO, Jorge. O cultivo retórico da escuta. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 23., 2014, Belém. Anais [...]. Campinas, Galoá, [2014]. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2014/papers/o-cultivo-retorico-da-escuta. Acesso em: dez 2021.

FERREIRA, Jerusa Pires. “Alto” / “Baixo”: o grotesco corporal e a medida do corpo. Proj. História, São Paulo, n. 25, dez. 2002.

GADEA, Carlos. Negritude e pós-africanidade: crítica das relações raciais contemporâneas. Porto Alegre: Sulina, 2013.

GOMES, Nilma Lino. Educação e relações raciais: Discutindo algumas estratégias de atuação. In: MUNANGA, Kabengele (org.). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 143-154.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e Identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

HALL, Stuart. Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

HEBDIGE, Dick. Subculture: The Meaning of Style. Florence, USA: Routledge, 1979.

JANOTTI JÚNIOR, Jeder. “Partilhas do Comum”: cenas musicais e identidades culturais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO – INTERCOM, 35., 2012, Fortaleza. Anais [...]. São Paulo: Intercom, [2012]. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2012/resumos/r7-1388-1.pdf. Acesso em: dez. 2021

LISKA, Gerhard. An Emancipatory Topology of Desire. World Futures, [S. l.], v. 76, n. 5-7, p. 420-433, 9 jul. 2020.

OLIVEIRA, Luciana Xavier. Vem pro baile, vem pra rua: Territorialidades, estilos e identidades em um baile black no Rio de Janeiro. Logos, Rio de Janeiro, v. 26, n. 1, p. 10-24, 2019.

OLIVEIRA, Luciana Xavier. A cena musical da Black Rio: estilos e mediações nos bailes soul dos anos 1970. Salvador: Edufba, 2018.

SOVIK, Liv. Aqui ninguém é branco. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2009.

STRAW, Will. Scenes and Sensibilities. E-Compós: Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, [S. I.], v. 6, ago. 2006. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/83. Acesso em: dez. 2021.

STRAW, Will. Systems of articulation, logics of change: scenes and communities in popular music. Cultural Studies, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 361-375, out. 1991.

YÚDICE, George. A conveniência da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

Published

2022-09-21

How to Cite

Oliveira, L. X. de. (2022). Beat your ass: Body, gender and raciality performances at a black LGBTQIA+ party. Revista FAMECOS, 29(1), e42438. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.42438

Issue

Section

Media and Culture