Monstrous incarnations

A problem of figuration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.40124

Keywords:

Cinema, Body, Figure, Flesh, Image

Abstract

This article examines how the figuration of the human in cinema articulates the notions of flesh, body, identity, character, figure, and image. We will resort to the monster as a figure that both explains and disturbs the usual process of figuration, revealing a split between bodies and identities and disinventing the body to expose the reality of the flesh. To this end, we will investigate the concepts of “figure” and “flesh” and analyze three horror films that instigate the same the sensation of the uncanny: Invasion of the body snatchers (Don Siegel, 1956), The thing (John Carpenter, 1982) and It follows (David Robert Mitchell, 2014).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Vitor Leal, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Doutor em Meios e Processos Audiovisuais pela Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil. Atualmente está em estágio pós-doutoral, com bolsa da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP — processo nº 2019/25162-0), no Programa de Pós-Graduação em Multimeios da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil.

References

ABIRACHED, Robert. La crise du personnage dans le théâtre moderne [1978]. Paris: Gallimard, 1994.

ARASSE, Daniel. Le détail: Pour une histoire rapprochée de la peinture. Paris: Flammarion, 1996.

AUBRAL, François. Variations figurales. In: AUBRAL, François; CHATEAU, Dominique. (Orgs.). Figure, figural. Paris: L’Harmattan, 1999, p. 197-243.

AUERBACH, Erich. Figura [1938]. São Paulo: Ática, 1997.

AUMONT, Jacques. Du visage au cinéma. Paris: Cahiers du cinéma, 1992.

AUMONT, Jacques. À quoi pensent les films. Paris: Séguier, 1996.

BELLOÏ, Livio. L’invention du personnage. Iris, n. 24, p. 59-76, 1997.

BLANCHOT, Maurice. O espaço literário [1955]. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.

BORDWELL, David. Making meaning: Inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Cambridge, Londres: Harvard University Press, 1989.

BRENEZ, Nicole. De la figure en général et du corps en particulier. Bruxelas: DeBoeck Université, 1998.

CANDIDO, Antonio; ROSENFELD, Anatol; PRADO, Décio A.; GOMES, Paulo E. S. A personagem de ficção [1964]. São Paulo: Perspectiva, 2011.

CARROLL, Noël. A filosofia do horror ou paradoxos do coração [1990]. Campinas: Papirus, 1999.

CLERGET, Sébastien. Le sur-monstre: John Carpenter, The thing. Admiranda, n. 5, p. 92-96, 1990.

CLOVER, Carol. Her body, himself: Gender in the slasher film. Representations, n. 20, p. 187-228, 1987. https://doi.org/10.2307/2928507

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: Logique de la sensation. Paris: La Différence, 1984.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Fra Angelico: Dissemblance et figuration. Paris: Flammarion, 1995.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem: Questão colocada aos fins de uma história da arte [1990]. São Paulo: Editora 34, 2013.

DOUGLAS, Mary. Pureza e perigo [1966]. São Paulo: Perspectiva, 1976.

DUBOIS, Philippe. 2012. Plasticidade e cinema: A questão do figural. In: HUCHET, Stéphane. (Org.). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: Edusp, 2012, p. 97-118.

FOUCAULT, Michel. Os anormais [1975]. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FREUD, Sigmund. O infamiliar [1919]. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

FROW, John. Character and person. Oxford: Oxford University Press, 2016.

GARNIER, Xavier. L’éclat de la figure: Étude sur l’antipersonnage de roman. Berlim, Berna, Bruxelas: PIE/ Peter Lang, 2001.

JAMES, William. The principles of psychology [1890]. Cambridge/Londres: Harvard University Press, 1981.

LEFEBVRE, Martin. Psycho, de la figure au musée imaginaire: Théorie et pratique de l’acte de spectature. Montréal, Paris: L’Harmattan, 1997.

LYOTARD, Jean-François. Discours, figure. Paris: Klincksieck, 1971.

MALABOU, Catherine. Plasticité surprise. In: MALABOU, Catherine. (Org.). Plasticité. Paris: Léo Scheer, 2000, p. 310-323.

MANZI FILHO, Ronaldo. Desconstruir a promiscuidade entre o ver e o ler: Reflexões da crítica de Lyotard à fenomenologia de Merleau-Ponty. Kínesis, n. 10, p. 69-83, 2013. https://doi.org/10.36311/1984-8900.2013.v5n10.4533

MARTIN, Adrian. Último dia todos os dias e outros escritos sobre cinema e filosofia. Nova York: Punctum Books, 2015.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível [1964]. São Paulo: Perspectiva, 2003.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito [1960]. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

MICHAUD, Philippe-Alain. Théologie et cinéma: Le personnage incarné. Admiranda, n. 4, 1989, p. 17-21.

MICHAUD, Philippe-Alain. Filme: Por uma teoria expandida do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.

MIRANDA, José B. Corpo e imagem [2008]. São Paulo: Annablume, 2011.

PAVIS, Patrice. Le personnage romanesque, théâtral, filmique. Iris, n. 24, p. 171-183, 1997. https://doi.org/10.4000/books.septentrion.13729

PERRY, John. The problem of personal identity. In: PERRY, John. (Org.). Personal identity. Berkeley/Los Angeles: University of California Press, 1975, p. 3-30.

SOUTO, Mariana. Constelações fílmicas: um método comparatista no cinema. Galáxia, n. 45, p. 153-165, 2020. https://doi.org/10.1590/1982-25532020344673

VANCHERI, Luc. Les pensées figurales de l’image. Paris: Armand Colin, 2011.

WULFF, Hans. La perception des personages de film. Iris, n. 24, p. 15-32, 1997.

Published

2021-11-23

How to Cite

Leal, J. V. (2021). Monstrous incarnations: A problem of figuration. Revista FAMECOS, 28(1), e40124. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.40124