HOST

Haunted media and the malaise of lockdown

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.39240

Keywords:

Media studies, Cinema, Desktop horror, Glitch Gothic, The Year 2020

Abstract

This paper analyzes the Australian horror film Host (Rob Savage, 2020), made for the streaming channel Shudder, in the first half of 2020, during the quarantine that paralyzed the planet because of the COVID-19 pandemic. Directed for emulating a seance by six friends via the Zoom app, the film, staged by six actresses and an one actor with home cameras, brings to the fore the discomfort of confinement mediated by computers and cell phones. By analyzing the film Host, we will seek to observe how this horror film offers us reflections on the first global quarantine experience permeated by digital media and the internet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Cánepa, Universidade Anhembi Morumbi (UAM), São Paulo, SP, Brasil.

Doutora em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), em Campinas, SP, Brasil. Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP), em São Paulo, SP, Brasil. Graduada em Jornalismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Coordenadora e professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi, em São Paulo, SP, Brasil.

Rogério Ferraraz, Universidade Anhembi Morumbi (UAM), São Paulo, SP, Brasil.

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), em São Paulo, SP, Brasil, com período sanduíche na University of California, Los Angeles. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi, em São Paulo, SP, Brasil.

References

ACKER, Ana; MONTEIRO, Juliana. Subterrâneos do horror e da tecnologia enquanto experiência em Amizade Desfeita 2 – Dark Web. Revista Fronteiras – Estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 2, n. 22, p. 69-78, maio/ago. 2020.

ALMEIDA, Gabriela R. de; SOARES, Jéssica P. Demônios virtuais, espíritos hackers, assassinos glitch: câmeras diegetizadas e a manifestação do mal no cinema de horror found footage. Imagofagia – Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, Buenos Aires, n. 17, p. 242-265, 2018.

BLAKE, Linnie; REYES, Xavier Aldana. Digital horror: Haunted Technologies, Network Panic and the Found Footage Phenomenon. London: I.B. Tauris, 2016.

BOLTER, Jay DavidD.; GRUSIN, Richard. Remediation. Understanding New Media. Cambridge: The MIT Press, 2000.

BRAGANÇA, Klaus’ berg Nippes. Realidade perturbada: Corpos, espíritos, família e vigilância no cinema de horror. Curitiba: Appris, 2018.

CRARY, Johnathan. 24/7: O Capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

FELINTO, Erick. A religião das máquinas: ensaios sobre o imaginário da cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2005.

GRANT, Barry Keith. Ansiedade digital e o novo cinema verité de horror e ficção científica. In: SUPPIA, Alfredo (org.). Cartografias para a ficção científica mundial: cinema e literatura. São Paulo: Alameda, 2015. p. 19-42.

GROHMAN, Rafael; QIU, Jack. Editorial: Contextualizando o Trabalho em Plataformas. Contracampo – Revista Brasileira de Comunicação, Niterói, v. 39, n. 1, 2020.

LEEDER, Murray (ed). Cinematic Ghosts: Haunting and spectrality from silent cinema to the digital era. New York: Bloomsbury. 2015

McCUTCHEON, Mark A. The medium is the monster: Canadian adaptations of Frankenstein and the discourse of technology. Toronto: AU Press/Athabasca University, 2018.

OLIVIER, Mark. Glitch Gothic. In: LEEDER, Murray (ed.). Cinematic Ghosts: Haunting and spectrality from silent cinema to the digital era. New York: Bloomsbury. 2015. p. 253-270.

SCONCE, Jeffrey. Haunted Media: Electronic Presence from Telegraphy to Television. Durham: Duke University Press, 2000

SOUSA, Ana Paula. Coronavirus vai marcar o fim de uma era no cinema. Folha de S.Paulo, São Paulo, 1 maio 2020. Caderno Ilustríssima, Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2020/05/coronavirus-vai-marcar-o-fim-de-uma-era-no-cinema.shtml. Acesso em: 26 ago. 2020.

ZIZEK, Slavoj. Pandemia: COVID 19 e a reinvenção do Comuninismo. Tradução de Artur Renzo. São Paulo: Boitempo, 2020.

Published

2021-06-30

How to Cite

Cánepa, L., & Ferraraz, R. (2021). HOST: Haunted media and the malaise of lockdown. Revista FAMECOS, 28(1), e39240. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.39240

Issue

Section

Media and Culture