The body of the notion: images and imaginaries in Brazilian cinema

Authors

  • Miriam de Souza Rossini Federal University of Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.34.3448

Keywords:

Culture, cinema, imaginary

Abstract

This text intends to discuss the identity brands produced by two cinematographic schools that since the 60's have been influencing the production of films in Brazil, anchored in an aesthetic audiovisual and narrative that aims to attack the viewer. With this, we want to understand how what began as a proposal for a revolutionary cinema and social denunciation ended up becoming the very mark of national cinema, and also of the image representation of Brazil and Brazilians. It is also intended to understand how these discursive and audiovisual strategies can be perceived in the films of the post-retake call, that is, in the cinema made from 2001. From this perspective, some of these films will be focused: Beto Brant's "O Invasor", 2001 ; "Cidade de Deus", 2001, by Fernando Meireles; "Amarelo Manga", 2002, by Cláudio Assis; "Contra todos 2004", by Roberto Moreira.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miriam de Souza Rossini, Federal University of Rio Grande do Sul

Professor of the Faculty of Library and Social Communication of the Federal University of Rio Grande do Sul

References

BALDIZZONE, José; GUIBBERT, Pierre. Cinéma et histoire du cinéma. Cahiers de la Cinémathèque, Perpignan, n. 35-36, 1982.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Difel, 1989.

_______. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1997.

CASTEL, Robert. As armadilhas da exclusão. In: BURITY, Joanildo (Org,). Cultura e identidade. Perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2002.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. 3 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

COMOLLI, Jean-Louis. Le miroir a deux faces. In: COMOLLI, Jean-Louis & RANCIERE, Jacques. Arrêt sur Histoire. Paris: Centre Georges Pompidou, 1997.

FERREIRA, Jairo. Cinema de invenção. São Paulo: Editora Max Limonad/Embrafilme, 1986.

FERRO, Marc. Cinema e história. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 1992.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença. Petrópolis: Vozes, 2000.

IANNI, Octávio. A idéia de Brasil moderno. 2 ed. São Paulo: Brasiliense, 1997.

RAMOS, de José Mário Ortiz. Cinema, televisão, publicidade. Cultura popular de massa no Brasil nos anos 1970-1980. 2 ed. São Paulo: Annablume, 2004.

ROSSINI, Miriam de Souza Rossini. Imagens da exclusão no cinema nacional. IHU Idéias, n. 24, nov. 2004.

______. O cinema da busca: discurso sobre identidades culturais no cinema brasileiro dos anos 90. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 27, p. 96-104, ago. 2005.

WARNIER, Jean-Pierre. A mundialização da cultura. São Paulo: Edusc, 2000. Disponível em: www.contracampo.com.br/21/esteticadafome.htm

Published

2008-04-14

How to Cite

Rossini, M. de S. (2008). The body of the notion: images and imaginaries in Brazilian cinema. Revista FAMECOS, 14(34), 22–28. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.34.3448

Issue

Section

Cinema and Representation