Technologies, memory and forgetting: from modernity to contemporaneity

Authors

  • Maria Cristina Franco Ferraz Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2005.27.3322

Keywords:

New tecnologies, image, time

Abstract

The author examines Jonathan Crary´s thought and explores certain questions about the meaning of memory in contemporary culture, mainly connected to the internet. It also explores some contrasts with Bergson´s contribution, proposed at the end of 1800´s.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Cristina Franco Ferraz, Universidade Federal Fluminense

Graduada em Letras (Potuguês/Literatura) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1976), graduada em Didática Especial de Língua Inglesa pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1977), mestre em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1982), mestre em Filosofia D E A - Universite de Paris I (Pantheon-Sorbonne, 1986), doutora em Filosofia - Universite de Paris I (Pantheon-Sorbonne, 1992), com pós-doutorados no Instituto Max-Planck de História da Ciência (Berlim, 2004) e no Centro de Pesquisa em Literatura e Cultura de Berlim (2007 e 2010). Desde 1994 é Professora Titular de Teoria da Comunicação da Universidade Federal Fluminense. 

References

BAUMAN, Zigmunt. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

BERGSON, Henri. Oeuvres. Paris: PUF, 2001.

BORGES, Jorge Luis. Ficções. São Paulo: Ed. Globo, 1997.

CRARY, Jonathan. Suspensions of perception (attention, spectacle, and modern culture).Cambridge, Massachusetts/Londres: MIT Press, 1999.

_____. Techniques of the observer (on vision and modernity in the XIXth century).Cambridge, Massachusetts/Londres: MIT Press, 1990.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 1971.

FELINTO, Érick. Obliscência: por uma teoria pós-moderna da memória e do esquecimento. Revista Contracampo, n. 5. Niterói: IACS/UFF, 2002.

FERRAZ, M. C. Franco. Nove variações sobre temas nietzschianos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

_____. Percepção, imagem e memória na modernidade: uma perspectiva filosófica. Revista da Intercom, São Paulo, v. XXVII. jan./jun. 2004.

_____. Platão: as artimanhas do fingimento. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1999.

_____. Sociedade tecnológica: de Prometeu a Fausto. Revista Contracampo, n. 4. Niterói: IACS/UFF, 2000.

GOETHE. Zur Farbenlehre. v. 4. Weimar: H. B. Nachfolger, 1987.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. A modernização dos sentidos. São Paulo: Ed. 34, 1988.

MARTINS, Hermínio. Hegel, Texas e outros ensaios de teoria social. Lisboa: Século XXI, 1996.

SABRA, A. I. Theories of light (from Descartes to Newton). Cambridge: Cambridge University Press, 1981.

SEPPER, Dennis L. Goethe contra Newton (polemics and the project for a new science of colour). Cambridge: Cambridge University Press, 1988.

Published

2008-04-13

How to Cite

Franco Ferraz, M. C. (2008). Technologies, memory and forgetting: from modernity to contemporaneity. Revista FAMECOS, 12(27), 49–57. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2005.27.3322

Issue

Section

Technologies in Contemporary