Its not enough be a DJ: it has to be underground! About collectives and virtual communities of electronic music in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2005.26.3303Keywords:
Internet, communication, collective inteligenceAbstract
This paper the role of Internet as a democratic medium of communication is discussed, in special its assumed function of a new agora for the workings of a collective inteligence.Downloads
References
BRUNO, Fernanda & VAZ, Paulo. Agentes.com: cognição, delegação, distribuição. Revista Contracampo, Universidade Federal Fluminense, Niterói, n. 7, p. 23–38, 2002.
ESS, C. El ordenador politico. Hipertexto, democracia e Habermas. In: Landow, G (org.) Teoria del hipetexto. Barcelona: Paidós, 1997.
HOBSBAWN, Eric & RANGER, Terence (org). A Invenção das Tradição. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
JOHNSON, Steven. Cultura da Interface. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
LANDOW, George. Hipertexto. La convergencia de la teoria critica contemporanea y la tecnologia. Barcelona: Ed. Paidós, 1995.
_____. (org.). Teoria del Hipertexto. Barcelona: Ed. Paidós, 1997.
LÉVY, Pierre. As Tecnologias da Inteligência. Rio de Janeiro: Ed 34, 1993.
_____. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
REYNOLDS, Simon. Generation Ecstasy: into the world of techno and rave culture Routledge. EUA: 1999.
RHEINGOLD, Howard. The Virtual Community: Homesteading of the Electronic Frontier. Reading, MA: Addison-Wesley, 1993.
SÁ, Simone Pereira de. O Samba em Rede: observações sobre comunidades virtuais e carnaval carioca. Revista Lugar Comum, NEPCOM, Rio de Janeiro, n. 12, p. 107-136, set./dez. 2000.
_____. Utopias Comunais em Rede. Discutindo a noção de comunidade virtual. Revista Fronteiras, Unisinos, São Leopoldo, v. III, n. 2, 2001.
_____. Netnografias. Aproximações microscópicas da sociedade em rede. In: Aidar, J. L. (org.). A crítica das práticas midiáticas. Ed Hacker, 2002.
_____. Comunidades Virtuais e Atividade Ergódica. In: França (org.). Livro do XI COMPÓS 2002. Porto Alegre: ED. Sulina, 2003.
_____. Música eletrônica e tecnologia: reconfigurando a discotecagem. In: LEMOS, André; CUNHA (orgs.). Olhares sobre a cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003.
THORNTON, Sarah. Club Cultures. Music, Media and Subcultural Capital. Wesleyan Univ. Press. Published by University Press of New England, Hanover. Londres, 1996.
TONNIES, F. Community and society. East Lansing, MI: Michigan State Univ.Press, 1957.
TURKLE, Sherry. The Second Self. Cambridge. MIT Press, 1984.
_____. Life on the Screen. Cambridge. MIT Press, 1996.
WATSON, Nessim. Why do we argue about virtual community: a case study of the Phish.Net Fan Community. In: JONES, Steven. Virtual Culture. Identity & Communication in Cybersociety. London. Thousand Oaks, New Delhi: Sage Pub, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.