Made in Latin america

Authors

  • Nilda Jacks Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.24.3265

Keywords:

Reception studies, Latin America, Communication theory

Abstract

The text elaborates on the contribution of Latin American intelectuals to the development of new theoretical perspect-ives to reception studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nilda Jacks, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

He holds a degree in Plastic Arts from the Federal University of Santa Maria (1975), as well as a degree in Social Communication (1978) and a Bachelor Degree in Decorative Art (1978) from the same university. He holds a Master's degree (1987) and a PhD (1993) in Communication Sciences from the University of São Paulo (1993). Post-doctorate in Communication at the University of Copenhagen (1999) and at the Universidad Nacional de Colombia (2006). He is currently associate professor at the Federal University of Rio Grande do Sul. He has experience in Communication, with emphasis on Communication Theory, working mainly on the following topics: reception theory, communication theory, cultural identity, methodology and reception.

References

BEM, Arim Soares do. Telenovela e doméstica: da catarse ao distanciamento. Dissertação de Mestrado. São Paulo: ECA/USP, 1988.

BOSI, Ecléa. Cultura de Massa e Cultura Popular. Rio de Janeiro: Vozes, 1972.

CALETTI, Sérgio. La recepción ya no alcanza. In: CORTÉS, Carlos Luna (coord.) Generaciones de conoci-miento y formacion de comunicadores. México: FELAFACS, 1992. p. 23 - 42.

CAMARGO, Nelly de. TV e o quadro de referência sócio-cultural: o público dos telepostos de São Luis do Maranhão. Tese de doutorado. São Paulo. ECA/USP, 1972.

CANCLINI, Néstor García. El consumo cultural y su estudio en México: una propuesta teórica. México: CNCA. 1993.

COUTINHO, Carlos Nelson; NOGUEIRA, Marco Aurélio. Gramsci e a América Latina. Rio de Janeiro: Paz Terra, 1988.

DA VIÁ, Sarah Chucid. Televisão e consciência de classe. Rio de Janeiro: Vozes, 1977.

Educación para la comunicación. Manual Latino-americano. Chile: CENECA, 1992.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Cartografia dos estudos culturais: uma visão latino-americana. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

______. A pesquisa do popular na comunicação: uma análise metodológica. Dissertação de mestrado. São Paulo: ECA/USP, 1993.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. O mito na sala de jantar. Porto Alegre: Editora Movimento, 1982.

GOLDFEDER, Miriam. Por trás das ondas da Rádio Nacional. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

GONZÁLEZ, Jorge. Los frentes culturales. Culturas, mapas, poderes y luchas por las definiciones legítimas de los sentidos sociales de la vida. In: LAMEIRAS, José; CÁCERES, Jesús Galindo. Medios y mediaciones. Guadalajara: ITESO/ Colégio Michoacán, 1994.

HERMOSILLA, Maria Elena. Explorando la recepción televisiva. 15 técnicas para indagar la relación entre los televidentes y los mensajes televisivo. Santiago do Chile: CENECA/CENCOSEP, 1987.

JACKS, Nilda. Querência. Cultura regional como mediação simbólica: um estudo de recepção. Porto Alegre: Editora da Universidade/ UFRGS, 1999.

______. Televisión, recepción, identidad: cuestiones e imbricaciones. In: OROZCO GÓMEZ, Guilhermo. Miradas latinoamericanas a la television. México: Universidade Iberoamericana, 1996.

______. A pesquisa de Recepção no Brasil: em busca da influência latino-americana. In: LOPES, Maria Immacolata (org.). Vinte anos de ciência da comunicação no Brasil - Avaliação e perspectivas. Santos: Intercom/ Unisanta, 1999. p. 171 - 183.

______. Tendências latino-americanas nos estudos de recepção.

Revista FAMECOS, v. 3, n. 5, Porto Alegre, 2008. p. 44 - 49.

______; RONSINI, Veneza. Mediação na recepção: estudo comparativo entre receptor urbano e rural. A encenação dos sentidos: mídia, cultura e política. Rio de Janeiro: COMPÓS/Diadorim. 1995.

JACKS, Nilda et alli. El receptor de los nuevos medios. Levantamiento bibliográfico. Comunicación y Sociedad, n. 29, Universidad de Guadalajara, 1997. p. 179 - 191.

JONES, Daniel. La comunicación en América Latina. Telos, n. 47, Madrid, 1996.

LEAL, Ondina Fachel. A leitura Social da novela das oito. Petrópolis: Vozes, 1986.

LOPES, Maria Immacolata. Reflexiones Metodológicas Sobre la Investigación de Recepción. In Investigar la Comunicación. Propuestas Iberoamericanas. Universidad de Guadalajara/ALAIC. 1994.

______. O rádio dos pobres. São Paulo: Loyola, 1988.

______. Recepção dos meios, classes, poder e estrutura. In Comunicação e Sociedade. São Bernardo do Campo, n. 23, jun. 1995. p. 99 - 110.

LOZANO, Elizabeth. Del sujeto cautivo a los consumidores nomadicos. In Dialogos de la comunicación, n. 30. FELAFACS, 1991.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. De los medios a las mediaciones. México: G. Gilli, 1987.

______. Recepción: uso de medios y consumo cultural (presentación). In Revista Dialogos de la comunicación, n. 30. FELAFACS, Lima, 1991.

MICELI, Sérgio. A noite da madrinha. São Paulo: Perspectiva, 1972.

MILANESI, Luiz Augusto. O paraíso via embratel. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

MONEDERO, Claudia Herrán. Un salto no dado: de las mediaciones al sentido. In OROZCO, Guillermo (coord.) Cuadernos de comunicación y practicas sociales, n. 6. México: PROIICOM/UIA, 1994.

______. Miradas latinoamericanas a la televisión. México: Ensayos del PROIICOM/ 2, 1996a.

______. Televisión y audiencias. Un enfoque cualitativo. Madrid: Ediciones de la Torre/ UIA, 1996.

______. Recepción televisiva. Tres aproximaciones y una razón para su estudio. In Cuadernos de Comunicación y Practicas Sociales, n. 2. México: PROIICOM/UIA., 1991.

PACHECO, Elsa Dias. O Pica- Pau: herói ou vilão? São Paulo: Loyola, 1985.

RONSINI, Veneza M. Cotidiano rural e recepção de TV: o caso Três Barras. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 1993.

SAINTOUT, Florencia. Los estudios de recepción en América Latina. La Plata: Universidad de La Plata, 1998.

SARQUES, Jane. A ideologia sexual dos Gigantes. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – UnB, 1981.

SCHLESINGER, Philip; MORRIS, Nancy. Comunicación e identidad en América Latina. In Telos, n. 40, Madrid, 1997.

SILVA, Carlos Eduardo Lins da. Muito além do Jardim Botânico. São Paulo: Summus Editorial, 1985.

SOUSA, Mauro Wilton. Rosa Púrpura de cada dia: trajetória de vida e cotidiano urbano-industrial. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 1986.

______. Novos olhares sobre as práticas de recepção em comunicação. In LOPES, Maria Immacolata Vassalo (org.). Temas contemporâneos em comunicação. São Paulo: EDICOM/ INTERCOM, 1997.

TILBURG, João Luis. Elementos para democratização da televisão no Brasil. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1987.

TRIGUEIRO, Osvaldo. A TV Globo em duas comunidades rurais da Paraíba. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1987.

TUFTE, Thomas. Estudos de mídia na América Latina. Revista Comunicação e Sociedade, São Bernardo do Campo, n. 25, p. 21 - 47, 1996.

VELÉZ, Marta Elena Montoya. Un nuevo modelo de comunicación en América Latina. México: Fundación Manuel Bondía, 1992.

Published

2008-04-12

How to Cite

Jacks, N. (2008). Made in Latin america. Revista FAMECOS, 11(24), 55–65. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.24.3265

Issue

Section

Dossier IAMCR 2004

Most read articles by the same author(s)