Media universe: the empire of full light and the role of the journalist

Authors

  • Marcio Acselrad Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.23.3255

Keywords:

Reason, communication, excess

Abstract

There is something we cannot deny when referring to the time we live in: it is an era in which information is valuable. Its value is related to the speed at which it is transmitted. Contemporanity, a mixture of all the past times with some new carachteristics, appears under the experience of new media and new visual technologies. It is a change in the scope of vision and simulation, different from the modern revolution, which came with the rise of reason and representation. The excess of information is not necessarily good and the excess of images does not make visibility more perfect. This article aims to discuss the role of journalist in this new scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcio Acselrad, Universidade Federal do Ceará

Professor Colaborador do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade de Fortaleza. Líder do grupo de pesquisa Comunicação e Cultura do Diretório dos Grupos de Pesquisa do CNPq. Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Mestre em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997). Professor titular da Universidade Federal de Fortaleza e coordenador da linha de pesquisa Mídia, Linguagem e Produção da mesma instituição. Professor do Centro Universitário Unichristus. 

References

BAITELLO, N. O olho do furacão. In: Encontro Nacional de Pós-Graduação em Comunicação - COMPÓS, Brasília, 2000.

BERARDI, F. Notas sobre o conceito de cibernáutica. In Lugar Comum: estudos de mídia, cultura e democracia, n. 8, NEPCOM, UFRJ, maio-ago. 1999.

BOURDIEU, P. O império do jornalismo. Folha de São Paulo, 9 mar. 1997.

GUARESCHI, P. Comunicação e controle social. Petrópolis: Vozes, 1991.

LEPAPE, P. Voltaire, o nascimento dos intelectuais no século das luzes. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 1995.

MARCONDES, C. A saga dos cães perdidos. São Paulo: Hacker Editores, 2000.

MATOS, O. A moral impotente. Folha de São Paulo, 26 mar. 2000.

SARAMAGO, J. Ensaio sobre a cegueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

RAMONET, I. A tirania da comunicação. Petrópolis: Vozes, 1999.

VERISSIMO, L. F. As filhas do raipi. O Globo, 16 fev. 2002.

Published

2008-04-12

How to Cite

Acselrad, M. (2008). Media universe: the empire of full light and the role of the journalist. Revista FAMECOS, 11(23), 119–127. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.23.3255

Issue

Section

Media