Visual poetry, hypertext and cyberpoetry

Authors

  • Sérgio Caparelli Federal University of Rio Grande do Sul
  • Ana Cláudia Gruszynski Federal University of Rio Grande do Sul
  • Gilberto Kmohan Federal University of Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2000.13.3082

Keywords:

Visual poetry, Hypertext, Cyberpoetry

Abstract

This article is a brief report on an experiment aimed at developing new forms for visual poetry in cyberspace. The authors developed a site with the help of a professional cyberstudio (W3haus), to explore new modes of artistic expression in the Web, mixing concrete poems with digital illustrations and animation design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sérgio Caparelli, Federal University of Rio Grande do Sul

PhD Professor of the Postgraduate Program of the College of Library and Communication at the Federal University of Rio Grande do Sul

Ana Cláudia Gruszynski, Federal University of Rio Grande do Sul

Master Professor, College of Library and Communication, Federal University of Rio Grande do Sul

Gilberto Kmohan, Federal University of Rio Grande do Sul

Student of the Postgraduate Program of the College of Library and Communication of the Federal University of Rio Grande do Sul

References

AARSETH, E. “No linealidad y teoría literaria”. In: LANDOW, G. (org.). Teoria del hipertexto. Barcelona: Paidós, 1997, pp. 71-108.

ANDREWS, J. Digital langu(image). Language and image as object in a field. [online] Disponível na internet via URL: http://www.vispo.com/writings/essays/jimartcile.htm Arquivo capturado em 06/01/00.

ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual. São Paulo: Pioneira, 1996.

AUMONT, J. A imagem. Campinas: Papirus, 1995.

BENJAMIN, Walter. “Einbahnstrasse”. In: Gesammelte Schriften. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1980, v IV-1, pp. 83-148.

BETTETINI, G. “Semiótica, computação gráfica e textualidade”. In: PARENTE, A. Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1998, pp. 72-88.

BÜRGER, Peter. Theorie der Avantgarde. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1974.

CAMPOS, Augusto de. “Poema, ideograma”. In: Mallarmé. São Paulo: Perspectiva, 1974, pp. 181-186.

CAPPARELLI, S. & LONGHI, R. “Ficção e hipertexto: de Gertrud Stein a Chico Xavier”. In: PUCRS, UFRGS, UNISINOS E ULBRA (org). Tendências da Comunicação. Porto Alegre: LPM, 1999, pp. 24-41.

COTTON, B. e OLIVER, R. The cyberspace lexicon: an illustrated dictionary of terms. London: Phaidon, 1994.

DACHY, M. Dada et les dadaísmes: rapport sur l’a néantis-sement de l’ ancienne beauté. Paris: Gallimard, 1994.

ECO, U. Obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 1986.

GEERTZ, C. The interpretion of cultures. New York: Basic Books, 1977.

GIOVANNINI, J. “A zero degree of graphics”. In: FRIEDMAN, M. et allii. Graphic design in America: a visual language history. Minneapolis: Walker Arts Center, 1989, pp. 201-214.

JENNY, L. “O poético e o narrativo”. In: O discurso da poesia. Coimbra: Almedina, 1982, pp. 95-109.

LANDOW, G. (org) Teoría del hipertexto. Barcelona: Paidós, 1997.

LANDOW, G. Hipertexto. [online] Disponível na internet via URL: http://landow.stg.brown.edu/cpace/ht/htov.html . Arquivo capturado em 15/01/00.

LANDOW, G. Hipertexto. La convergencia de la teoría criticacontemporánea y la tecnología. Barcelona: Paidós, 1995.

LEMOS, A. Anjos interativos e retribalização do mundo. Sobre interatividade e interfaces digitais. [online] Disponível na internet via URL: http://www. facom.ufba.br/pesq/cyber/lemos/interac.html Arquivo capturado em 08/01/00.

LONGHI, R. “Metáforas e labirintos: a narrativa em hipertexto na Internet”. Dissertação de mestrado apresentada no PPGCOM/UFRGS, Porto Alegre, 1999.

MACHADO, A. Máquina e imaginário. São Paulo: Edusp, 1996.

MENEZES, P. “A oralidade no experimentalismo poético brasileiro”. In: DOMINGUES, D. A arte no século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: Unesp, 1998, pp. 272-281.

MENEZES, P. Poesia intersignos. Do impresso ao sonoro e ao digital. [online] Disponível na internet via URL: http://www.pucsp.br/~cos-puc/epe/mostra/catalogo.htm. Arquivo capturado em 08/01/00.

MENEZES, P. Poética e visualidade: uma trajetória da poesia brasileira contemporânea. Campinas: Editora da Unicamp, 1991.

MEYER, C. e DAVIS, S. Blur – The speed of change in the connected economy. New York: Wesley Longman, 1997.

MIRZOEFF, N. An introduction to visual culture. London e New York: Routledge, 1999.

PALÁCIOS, M. Hipertexto [online] Disponível na internet via URL: http://www. facom.ufba.br/pesq/cyber/palacios/hipertexto.html Arquivo capturado em 01/12/99.

PERLOFF, M. O momento futurista: Avant-garde, avant-guerre e a linguagem da ruptura. São Paulo: Edusp, 1993.

PLAZA, J. & TAVARES, M. Processos criativos com os meios eletrônicos: poéticas digitais. São Paulo: Hucitec, 1998.

PLAZA, J. “As imagens de terceira geração, tecno-poéticas”. In: PARENTE, A. Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1998, pp. 72-88.

RICHTER, H. Dadá: arte e antiarte. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

QUEAU, P. Lo virtual: virtudes y vertigos. Barcelona: Paidós, 1995.

SANTAELLA, L. & NOTH, W. Imagem. Cognição, semiótica e mídia. São Paulo: Iluminuras, 1997.

SANTAELLA, L. A leitura fora do livro. [online] Disponível na internet via URL: http://www.pucsp/~cos-puc/epe/mostra/santaell.htm Arquivo capturado em 03/01/00.

SANTAELLA, L. “Três paradigmas da imagem”. In: OLIVEIRA, A. C. M. & DE BRITO, Y. C. F. (org.) Imagens técnicas. São Paulo: Hacker Editores, 1998, pp. 167-178.

SOLT, M. Concrete poetry: a world view. [online] Disponível na internet via URL: http://www.ubu.com/papers/solt/intro.html. Arquivo capturado em 03/12/99.

VITTADINI, N. “Comunicar com los nuevos media”. In: BETTETINI, Gianfranco; COLOMBO, Fausto, Las nuevas tecnologias de la comunicación. Barcelona, 1995.

WAGNER, R “Uber die Benennung ‘Musikdrama’ ”, artigo publicado em 8 de novembro de 1872, no semanário Musikalisches Wochenblatt, [online] Disponível na internet via URL: http://users.utu.fi/hansalmi/texts/benennun.html. Arquivo capturado em 01/12/99.

Published

2008-04-10

How to Cite

Caparelli, S., Gruszynski, A. C., & Kmohan, G. (2008). Visual poetry, hypertext and cyberpoetry. Revista FAMECOS, 7(13), 68–82. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2000.13.3082

Issue

Section

New Technologies