Comunicasom: a reflection on sound in technological society

Authors

  • Marta Catunda Universidade Federal do Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2000.12.3067

Keywords:

Communication, sound, technology

Abstract

Sound as music has always contributed to the technological development of mankind, have it been originated from the most simple musical instrument or produced by a keyboard hooked to the most sophisticated computer hardware. Its essence are the vibratory waves – thus its fate is movement and permanent oscillation. The objective of this text is to show the relationships which exist between sound & education as well as between environment & technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Catunda, Universidade Federal do Mato Grosso

PhD Student in Educação e Meio Ambiente of Universidade Federal do Mato Grosso. Professor at Instituto de Educação of Universidade Federal of Mato Grosso.

References

ANDRADE, Mário de. Dicionário Musical Brasileiro. Ministério da Cultura, São Paulo, IEB/Edusp, 1989.

BAUDRILLARD, Jean. Tela total: mito-ironias da era do virtual e da imagem. Porto Alegre, Editora Sulina, 1997.

CAGE, John. De Segunda a um ano. São Paulo, Hucitec, 1985.

CATUNDA, Marta. O canto de Céu Aberto e de Mata Fechada. Cuiabá, Edufmt, 1994.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro, Graal, 1988.

GLEICK, James. Caos: a criação de uma nova ciência. Rio de Janeiro, Campus, 1990.

GLEISER, Marcelo. A dança do universo: dos mitos de criação ao Big Bang. São Paulo, Companhia das Letras, 1997.

FLORENCE, Hercules. Zoophonia. Rev. Inst. Histórico e Geográfico Brasileiro, tomo 39, 2ª parte, Rio de Janeiro, p. 321-36, 1876. Trad. Alfredo D’Escragnolle Taunay.

FREEDMAN, David H. Ligações quânticas. In: O mistério da vida e do universo, Shore William (org.) Rio de Janeiro, 1994.

HORGAN, John. O fim da ciência: uma discussão sobre os limites do conhecimento científico. São Paulo, Companhia das Letras, 1998.

JACOMY, Bruno. A habilitação das habilidades. In: O império das técnicas. Campinas, SP, Papirus, 1996.

KERCKHOVE, Derrick. O senso comum, o antigo e novo. In: PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. Rio de Janeiro, Editora 34, 1993.

LATOUR, Bruno. Do humano nas técnicas. In: O império das técnicas. Campinas, SP, Papirus, 1996.

LESGARDS, Roger. O império das técnicas. Campinas, SP, Papirus, p. 12, 1996.

LÉVI-STRAUSS. Olhar escutar ler. São Paulo, Companhia das Letras, 1997.

LÉVY, Pierre.O que é o virtual? Rio de Janeiro, Editora 34, 1996.

LYDEN, Peter & SCHWARTZ, Peter. Economia deve ter longo período de expansão. Jornal Estado de São Paulo, Ano IX, número 3.878, 21 setembro 1997.

MARCONDES FILHO, Ciro (coordenador). Pensar pulsar: cultura comunicacional, tecnologias, velocidade. Coletivo do NTC, São Paulo, Edições NTC, 1996.

MARTIN, Murray. Técnicas de Gravação Midi. Rio de Janeiro, Forense, 1997.

SAID, Eduard. Elaborações musicais. Rio de Janeiro, Imago, 1992.

SOLEIL, Jean Jacques & LELONG, Guy. As obras-primas da música. São Paulo, Martins Fontes, 1992

STIEGLER, Bernard. A tecnologia contemporânea: ruptura e continuidade. In: O império das técnicas. Campinas, SP, Papirus, 1996.

TRIVINHO, Eugênio. Redes: obliterações no fim de século. São Paulo, Annablume Editora Comunicação, 1998.

STRAVINSKY, Igor. Dictionnaire des musiciens. Microcosme, Le Seuil, 1964.

WACHSMANN, Klaus. Classificação dos instrumentos musicais. In: Dictionary of musical instruments. The new Growe, London, MacMillan Press Limited, p. 407-14, 1984.

WEISSBERG, Jean Louis. Real e Virtual. In: PARENTE, André (org.). Imagem-máquina. Rio de Janeiro, Editora 34, 1993.

WISNICK, Miguel. O som e o sentido. São Paulo, Companhia da Letras, 1989.

Published

2008-04-10

How to Cite

Catunda, M. (2008). Comunicasom: a reflection on sound in technological society. Revista FAMECOS, 7(12), 68–79. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2000.12.3067

Issue

Section

Technology