Performance and memory in televisional expressions
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.3.26917Keywords:
Memory, Television, Popular musicAbstract
This article proposes to understand how constitutive aspects of performances and memory operate in television productions that are built in the interface with popular music. From the performance studies and with analytical emphasis on the text-context relationship, we discuss how issues related to information discourse and fable making as a current pattern of narrative construction based on the analysis of excerpts from the Ensaio program, broadcast by TV Cultura since the 1990s and the Jornal da MTV, which was screened between 2002 and 2007 by the extinct MTV Brasil. These patterns contribute to the production of a provisional contextual stability of the products and, in this sense, also contribute to the construction and perpetuation of memory.
Downloads
References
AZEVEDO, Rafael José. O corpo audiovisual do cantor popular: Performances e gestos de Tom Zé no programa Ensaio. Revista Brasileira de Estudos da Canção, Natal, n. 4. 2013. Disponível em: http://www.rbec.ect.ufrn.br/index.php/RBEC_N4_A13. Acesso em: 18 jul. 2014.
______. Tom Zé em Ensaio: Performances, canções, televisão. Belo Horizonte: PPGCOM - UFMG, 2016.
BRASIL, André. A performance: entre o vivido e o imaginado. In: PICADO, B; MENDONÇA, C; CARDOSO FILHO, J. (org.). Experiência Estética e Performance. Salvador: EDUFBA, 2014.
CARDOSO FILHO, Jorge; AZEVEDO, Dilvan. Da sedução do argumento: dimensões (est)éticas da crítica midiática. In: DALMONTE, E. (org.). Teoria e Prática da Crítica Midiática. Salvador: EDUFBA, 2013.
CARLSON, Marvin. Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2009.
ENSAIO. Página do programa no site da TV Cultura, 2016. Disponível em: http://tvcultura.com.br/programas/ensaio. Acesso em: 15 jan. 2017.
Elis Regina: MPB Especial - 1973. FARO, Fernando. 2004. 1 DVD (99 min.).
FARO, Fernando. Baixo: Homenagem ao maior produtor da MPB na televisão. São Paulo: Cultura - Fundação Padre Anchieta, 2007.
FRITH, Simon. Performing Rites: on the value of popular music. Cambridge Massachusset: Harvard University Press, 1998.
GALARD, Jean. A beleza dos gestos: uma estética das condutas. São Paulo: Edusp. 2008.
GROSSBERG, Lawrence. WeGottaGet Out ofthisPlace: Popular Conservatism and Post modern Culture. New York, London: Routledge, 1992.
GUTMANN, Juliana Freire. Estratégias de endereçamento da primeira versão do Jornal da MTV. In: GOMES, Itania Maria Mota (org.). Gêneros televisivos e modos de endereçamento no telejornalismo. Salvador: EDUFBA, 2011.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro-passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto (PUC-Rio), 2006.
LEAL, Bruno Souza; ANTUNES, Elton. O testemunho midiático como figura de historicidade: implicações teórico-metodológicas. Chasqui - Revista Latinoamericana de Comunicación. v. 1, n. 129, ago./nov., 2015.
LEAL, Bruno Souza; AZEVEDO, Rafael José. O som do Ensaio. Revista Logos: Mediações Sonoras. ed. 35, v. 12, n. 2, 2011.
SAPHIRA, Bruno. Na vertigem do cinema documentário: mise-en-scène, performance e acaso como meios de convivência da ficcionalidade no documentário brasileiro contemporâneo. 2016. 188f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) - Faculdade de Comunicação, UFBA. Salvador, 2016.
SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduccion. 2 ed. New York & London: Routledge, 2006.
SEVERIANO, Jairo. Uma história da música popular brasileira: Das origens à modernidade. São Paulo: Editora 34, 2013.
SHUKER, Roy. Vocabulário de Música Pop. Tradução de Carlos Szlak. São Paulo: Hedra, 1999.
VILARINO, Ramon Casas. A MPB em movimento: Música, festivais e censura. São Paulo: Olhos d’Água, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.