The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.2.23234

Keywords:

Film, Documentary, Ozualdo Candeias

Abstract

From the work with archive’s documentation, we seek to discuss the MASP Film Seminar as a formation space in the context of the film industries of the 1950s, clarifying the Ozualdo Candeias’s passage by there. After the contextualization of this educational experience, the proposal is to analyze the documentary production by this filmmaker between the 1950-60s, thinking it from the disruptions against the expositive documentary mode, as well from the presences of a future Candeias’s style featured by the liminality. Among the results, we verified three tension’s lines for the liminality’s construction: a) the ironies; b) the noises propitiated by zooms, camera movements and unusual frameworks; c) the preference for the grotesque and for the visual experience of spatial displacements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Raddi Uchôa, Universidade Federal de São Carlos

Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo – ECA/USP. Professor colaborador do Programa de Pós- Graduação em Imagem e Som da Universidade Federal de São Carlos (PPGIS/UFSCar), onde desenvolve pesquisa de pós-doutorado (CAPES-PNPD).

References

ABREU, Nuno César. Boca do Lixo: cinema e classes populares. Campinas/SP: Unicamp, 2006.

AVELLAR, J. C. Três notas sobre o que está no centro de A margem. In: Ozualdo R. Candeias: 80 anos. São Paulo: CCBB, 2002, p. 19-31.

BARBOSA e SILVA, Florentino. Um Seminário. Habitat, São Paulo, n. 2, p. 82-83, jan.-mar. 1951.

BARDI, Pietro Maria. O Museu de Arte de São Paulo. Habitat, São Paulo, n. 1, p. 17, out.-dez. 1950.

BERNARDET, Jean-Claude. In: Ozualdo R. Candeias. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil, 2002.

_____. O autor no cinema. São Paulo: Brasiliense/EDUSP, 1994.

BORDWELL, David. Sobre a História do estilo cinematográfico. Campinas/SP: Unicamp, 2013.

_____. La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós, 1996.

_____. Figuras traçadas na luz. Campinas/SP: Papirus, 2008.

_____. THOMPSON, Kristin. Film Art: an introduction. Nova York: The MacGraw-Hill Companies, 1997.

BRANIGAN, Edward. O plano-ponto-de-vista. In: RAMOS, Fernão Pessoa (Org.). Teoria Contemporânea do Cinema, v. 2, São Paulo: Editora Senac São Paulo, p. 251-275, 2005.

CANDEIAS, O. Depoimento para 30 anos de cinema paulista. Cadernos da Cinemateca Brasileira, São Paulo, n. 4, p. 75-87, 1980.

CATANI, Afrânio Mendes. O romance do Gato preto: Carlos Ortiz e a história do cinema brasileiro. In: MACHADO JÚNIOR, Rubens; SOARES, Rosana de Lima; ARAÚJO, Luciana Corrêa de. (Org.). Estudos de Cinema – Socine VIII, São Paulo: Annablume; Socine, p. 295-303, 2007.

_____. A sombra da outra: a cinematográfica Maristela e o cinema industrial paulista dos anos 50. São Paulo: Panorama, 2002.

DOUCHET, Jean. O corpo. In: OLIVERIA, Luis Miguel (Org.). Nouvelle Vague. Lisboa: Cinemateca portuguesa/ Museu do cinema, 1999.

GAMO, Alessandro Constantino. Aves sem rumo: a transitoriedade no cinema de O. Candeias. 2000. Dissertação (Mestrado em Multimeios) – Instituto de Artes/UNICAMP, Campinas, 2000.

GALVÃO, Maria Rita. Burguesia e cinema: o caso Vera Cruz. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.

GOMES, Paulo Emílio Salles. A expressão social dos filmes documentais no cinema mudo brasileiro (1898-1930). In: CALIL, C.; MACHADO, M. (Orgs.). Um intelectual na linha de frente, São Paulo: Brasiliense; Rio de Janeiro: Embrafilme, p. 323-329, 1986.

GUIMARÃES, Clotilde Borges. A introdução do som direto no cimento documentário brasileiro na década de 1960. 2008. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2008.

MACHADO JÚNIOR, Rubens. Uma São Paulo de revestrés. Significação, São Paulo, n. 28, p. 111-131, 2007.

MARGULIES, Marcos. Documentários. Habitat, São Paulo, n. 5, p. 33-36, 1951.

MUSEU... Diário da Noite, São Paulo, 30 ago. 1952.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas/SP: Papirus, 2012.

PANOFSKY, Erwing. Three essays on style. Cambridge: MIT Press, 1995.

PASOLINI, Pier Paolo. A poesia no novo cinema. Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, n. 7, p. 267-287, 1966.

RAMOS, Fernão. Cinema Marginal (1968/1973) – a representação em seu limite. São Paulo: Brasiliense, 1987.

_____. Os novos rumos do cinema brasileiro (1955-1970). História do Cinema Brasileiro. São Paulo: Art Editora, 1987.

RAMOS, José Mário Ortiz. Cinema, Estado e Lutas Culturais. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

AUTRAN, Artur; HEFFNER, Hernani; GARDNIER, Ruy. Biografia. A margem da Boca. Ozualdo R. Candeias: 80 anos, São Paulo: CCBB, p. 19-31, 2002.

_____. O pensamento industrial cinematográfico brasileiro. São Paulo: Hucitec, 2013.

SCHAPIRO, Meyer. Style, artiste et société. Paris: Gallimard, 1982.

SCHINCARIOL, Zuleica. Através do espaço do acervo: MASP na 7 de abril. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, 2000.

SIMÕES, Inimá. O imaginário da Boca. Cadernos Idart 6. São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura do Estado de S. Paulo, Centro de Documentação e Informação sobre Arte Brasileira Contemporânea, 1981.

STENHEIM, Alfredo. Máximo Barro: talento e altruísmo. São Paulo: Imprensa Oficial, 2009.

TURNER, Victor. O processo ritual: estrutura antiestrutura. Petrópolis: Vozes, 1974.

UCHOA, Fábio. Perambulação, silêncio e erotismo nos filmes de Ozualdo Candeias (1967-83). Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2013.

VAN GENNEP, Arnold. Os ritos de passagem. Petrópolis: Vozes, 1978.

WOLFFLIN, Henrich. Conceitos fundamentais da história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Arquivos Consultados

Arquivo Histórico do MASP – Centro de Documentação do Museu de Arte de São Paulo.

Arquivo Plínio Garcia Sanchez – Centro de Documentação e Pesquisa da Cinemateca Brasileira.

Published

2017-03-24

How to Cite

Uchôa, F. R. (2017). The MASP Film Seminar and the documentary production of Ozualdo Candeias (1955-66). Revista FAMECOS, 24(2), ID23234. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.2.23234

Issue

Section

Movie