The photography in the age of technical incompetence

Authors

  • Michel de Oliveira Universidade Estadual de Londrina
  • Maria Luísa Hoffmann Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.4.20524

Keywords:

Photography, Visual culture, Automation of the photographic act

Abstract

This article focuses on the controversial “monkey selfie” to raise a question: who shoots pictures today, the man or the camera? Seeking to attain a possible answer, it presents a brief history of the automation process in the photographic act and a critical-analytical outline titled technical incompetence, in order to understand how the camera automatic modes surpassed the will of the snapper. This discussion has as its main influences the Critical Theory of Benjamin and Flusser, and the contributions of Soulages and Rouillé. From this theoretical-conceptual exercise, it was possible to apprehend that the human intention has been replaced by the devices’ default settings, one of the reasons why photography is still seen as a purely technical construction, affected in its communicative potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michel de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

Mestrando em Comunicação e especialista em Fotografia: Práxis e Discurso, ambos pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduado em Comunicação Social – Jornalismo, pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). E-mail: [email protected]

Maria Luísa Hoffmann, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Docente na Especialização em Fotografia: Práxis e Discurso Fotográfico da Universidade Estadual de Londrina (UEL). E-mail: [email protected].

References

BAITELLO JUNIOR, Norval. A era da iconofagia. São Paulo: Hacker Editores, 2005.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. 13. ed. Campinas: Papirus, 2010.

FABRIS, Annateresa. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

________. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2009.

KOSSOY, Boris. Fotografia e história. 4. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012.

ROUILLÉ, André. Fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SOULAGES, François. Estética da fotografia: perda e permanência. São Paulo: Senac, 2010.

Published

2015-09-08

How to Cite

Oliveira, M. de, & Hoffmann, M. L. (2015). The photography in the age of technical incompetence. Revista FAMECOS, 22(4), 86–103. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.4.20524

Issue

Section

Imagination Technologies