Diarinho: the ideosphere of sensationalism

Authors

  • Roberto José Ramos Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.2.19583

Keywords:

Ideology, Sensationalism, Semiology

Abstract

Straight to the point, the newspaper Diarinho, from Vale do Itajaí, in Santa Catarina, assumes a condition: It’s muckraker. It looks like to want to walk against the called majors newspapers. The designation, Diarinho (little daily), in the diminutive, seems to be endowed with the sense of “empathy”, as identification (Maffesoli, 1988). It can be the sign of affection and intimacy, established between the newspaper and its readers. The uniqueness of Diarinho language was discussed in this paper, by the Roland Barthes Semiology. The sensationalism seems to present some particularities. It is explicit, pronounced by the colloquial language and the type of information, which uses. In this way, establishing dialogues with the different powers, that are inside the media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto José Ramos, Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

References

ALTHUSSER, Louis. O Futuro dura muito tempo. São Paulo: Companhia das Letras,1992.

BARTHES, Roland. Aula. 3ª. ed. São Paulo: Cultrix, 1996.

______. Escritores, Intelectuais, Professores e outros ensaios. Lisboa: Presença, s.d.

______. A Aventura Semiológica. Lisboa: Edições 70, 1987.

______. O Rumor da Língua. Lisboa: Edições 70, 1988.

______. Elementos de Semiologia. 10ª ed. Rio de Janeiro: Cultrix, 1997.

______. Ensaios Críticos. Lisboa: Edições 70, 1971.

______. O Neutro. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

______. Sistema da Moda. Lisboa: Edições 70, 1979.

______. Mitologias. 4ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1993.

BAUDRILLARD, Jean. A Sociedade de Consumo. Rio de Janeiro: Elfos, 1995.

GLÜCK, Renê (Org.). Itajaí turística e cultural. Itajaí: Revimar, 2000.

MORIN, Edgar. Cultura de Massas no século XX: o espírito do tempo - 1, Neurose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1984.

LACAN, Jacques. O Seminário: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise, livro 11. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.

DIARINHO, Expediente. Itajaí, ano XXVII, n. 6826, 25 de jan. de 2005, p. 2.

______. On-line. Disponível em: www.diarinho.br Acesso em: 30 out 2014.

SOMMER, Vera Lucia. Diário do Litoral: o caminho da notícia num jornal sensacionalista do Vale do Itajaí - um estudo de caso. 2003. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Faculdade de Comunicação Social, PUCRS, 2003.

Published

2015-06-01

How to Cite

Ramos, R. J. (2015). Diarinho: the ideosphere of sensationalism. Revista FAMECOS, 22(2), 18–30. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.2.19583

Issue

Section

Journalism

Most read articles by the same author(s)