Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising

Authors

  • Annamaria da Rocha Jatobá Palacios Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.1.19298

Keywords:

Advertising, Humor, Death

Abstract

The paper aims to understand the use of humor by advertising when announces products and services and connect themselves with the symbolic universe about death. The purpose is to understand the linguistic-discursive strategies present in TV advertising presenting death as main subject. The analysis is founded on assumptions of semantic theories and theoretical postulates identified as belonging to the fields of pragmatic-language. Specific contributions of sociological, anthropological and philosophical assist in understanding of the Western historical legacy of death. This exploratory analysis of a set of television advertisements, it indicates that in spite of the seriousness of death, the use as a central theme in the advertising accounts contributes to breaking the current supremacy of sex as recurrently used element by institutionalized socio- discursive practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Annamaria da Rocha Jatobá Palacios, Universidade Federal da Bahia

Professora do quadro permanente da Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora permanente do Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade (Pós-Cultura), UFBA.

References

ARIÈS, P. História da morte no ocidente. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

ARISTÓTELES. De partibus animalium. Englisg translatio, e-book, The University of Adelaide. Disponível em: http://ebooks.adelaide.edu.au/a/aristotle/parts/ Acesso em: 15 set 2013.

BAUDRILLARD, J. O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva, 1989.

BEARD, F. Humor in the advertinsing business. Theory, practice, and wit. Maryland: Rowman & Litllefield Publishers, 2008.

BERGSON, H. O riso: ensaio sobre a significação do cômico. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.

CASTRO, M. L. D. de. Publicidade. O humor a serviço do mercado. Lumina, Juiz de Fora, v. 3, n. 2, p. 107-116, 2000. Disponível em: http://www.facom.ufjf.br/documentos/downloads/lumina/R5-ML%EDlia-HP.pdf Acesso em: 8 set. 2013.

CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.

D`AMBROSIO, O. Rindo da Morte: Textos da literatura e da publicidade usam o humor para tratar de um tema tabu, o fim da vida. Jornal da Unesp, janeiro-fevereiro, 2006. Ano XX, n. 208. Disponível em: http://www.unesp.br/aci/jornal/208/morte.php Acesso em: 29 abr. 2013.

DUCROT, O. Pressuposição e alusão. Enciclopédia Einaudi. Vol 2, Linguagem – Enunciação. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1984.

EISENDE, M. A meta-analysis of humor in advertising. Journal of the Acad. Mark. Sci. vol 37, n. 02, p. 191-203, 2009. Disponível em: http://libra.msra.cn/Publication/34410531/a-meta-analysis-of-humor-in-advertising Acesso em: 12 ago. 2013.

FASS, A. In Ads, Death Makes a Hasty Exit. New York Times, Media & Advertising, n. 5, november, 2001. Disponível em:

http://www.nytimes.com/2001/11/05/business/media/05ADCO.html Acesso em: 3 maio 2013.

FIGUEIREDO, C. Porque rimos: um estudo do funcionamento do humor na publicidade. Revista Comunicação & Sociedade, v. 33, n. 57, 2012. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistasims/index.php/CSO/article//2833/2956 Acesso em: 8 set. 2013.

GIBSON, M. Death in advertising: the case of Lynx Metamorphosis. In: TASA Conference Proceedings, 2005, Australia. The Sociological Association of Australia TASA 2005 Conference Proceedings, 5-8 December, University of Tasmania, Australia, 2005. Disponível em: http://www.tasa.org.au/conferences/conferencepapers05/papers%20(pdf)/com_gibson.pdf Acesso em: 8 set. 2013.

GIACOIA JÚNIOR, O. A visão da morte ao longo do tempo. Simpósio Morte: valores e dimensões. Capítulo 1. Ribeirão Preto, São Paulo. 2005. Disponível em: http://www.cuidardeidosos.com.br/wpcontent/uploads/2008/10/A%0VISAO%20DA%20MORTE%20AO%20LONGO%20DO%20TEMPO.pdf Acesso em: 8 set. 2013.

GRICE, H. P. Presuposición e implicatura conversacional. Textos clásicos de pragmática. Compilación de textos y blibliografia de María Teresa Julio & Ricardo Muñoz. Madrid: Arco Libros, 1998.

HERNANDES, E. F. O riso da morte - Manifestações do humor na publicidade e na literatura. 2005. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, UNESP, São José do Rio Preto, São Paulo. Disponível em: http://www.ibilce.unesp.br/#!/pos-graduacao/programas-de-pos-graduacao/letras/teses-e-dissertacoes/2005/ Acesso em: 15 nov. 2013.

MAINGUENEAU, D. Generalidades sobre análise do discurso. In: Possenti, S. & Souza-e-Silva, M. C. Cenas da Enunciação. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MANCEAU, D. & TISSIER-DESBORDES, E. La perception des tabous dans la publicité: l’impact des variables socio-démographiques. Décisions Marketing, n.16, janvier-avril, 1999. Disponível em: http://www.jstor.org/discover/10.2307/40592661?uid=2&uid=4&sid=21102616225187 Acesso em: 8 set. 2013.

MARTINS, Moisés.(2013). O corpo morto. Mitos, ritos e superstições. Revista Lusófona. de Estudos Culturais/Lusophone Journal of Cultural Studies, v. 1, n. 1, p. 109-134. Disponível em: http://estudosculturais.com/revistalusofona/index.php/rlec/article//11

Acesso em: 20 out. 2014.

NEGRINI, Michele. A morte no horário nobre: a espetacularização da notícia no telejornalismo brasileiro. 2010. 248f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Comunicação Social, PUCRS, Porto Alegre, 2010. Disponível em: http://tede.pucrs.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=2588. Acesso em: 29 abr. 2013.

PIMENTEL, M. S. R. Cinismo na publicidade fúnebre: uma análise do discurso mercadológico da morte nos anúncios de jazigos. In: 60º GEL, 2012, São Paulo. Programação e Resumos do 60º Seminário do Grupo de Estudos Linguísticos (GEL). São Paulo, USP, 2012. Disponível em: http://anais2012.cielli.com.br/pdf_trabalhos/1930_arq_1.pdf Acesso em: 16 nov. 2013.

PINTO, J.M. Comunicação e Discurso. São Paulo: Hacker Editores, 1999.

POSSENTI, S. Os humores da língua: análises lingüísticas de piadas. Campinas/SP: Mercado de Letras, 1998.

PROPP, Wladímir. Comicidade e riso. São Paulo: Ática, 1992.

Published

2015-05-27

How to Cite

Palacios, A. da R. J. (2015). Linguistic-discursive strategies of comic representation of death in television advertising. Revista FAMECOS, 22(1), 202–224. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.1.19298

Issue

Section

Advertising