Territory and virtuality: when “culture” returns in film

Authors

  • Cezar Migliorin Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.2.14207

Keywords:

Brazilian cinema, Documentary, Kuikuros, Territory, Culture.

Abstract

 

The film As Hipermulheres, by Carlos Fausto, Leonardo Sette and Takumã Kuikuro, narrates de daily life at a Kuikuro village during a party, and its preparation, that did not happen in a complete way since 1981. This article interrogates the meanings proposed and produced with film and the return of the party to the community. We intend to explore the political marks of a tradition that with the documentary returns as information and a common experience. We reflect on the gestures that build a proper space for politics and the virtualities of their own community in its relation with cinema and with the "culture" that returns with it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cezar Migliorin, Universidade Federal Fluminense

References

CARNEIRO DA CUNHA, Manuela. Cultura com aspas. São Paulo: Cosac & Naify, 2010.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder. A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

DELEUZE, Gilles. Cinema II: a imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 1990.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mille Plateaux. Paris: Les Éditions de Minuit, 1980.

______. Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de L. Orlandi. São Paulo: 34, 2010.

FAUSTO, Carlos. No registro da cultura: o cheiro dos brancos e o cinema dos índios. In: CARELLI, Vincent; IGNACIO DE CARVALHO, Ernesto; DE CARVALHO, Ana (Org.). Vídeo nas Aldeias: 25 anos. v. 1. Olinda: Vídeo nas Aldeias, 2011.

FRANCHETO, Bruna. Mulheres entre os Kuikuro. In: Estudos Feministas, v. 4, jan./jul. 1996.

GOLDMAN, Márcio. Os tambores do antropólogo: antropologia pós-social e etnografia. In: PontoUrbe, jul. 2008.

GONÇALVES, Marco Antônio. Traduzir o outro: etnografia e semelhança. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2010.

GUIMARÃES, César. Vidas ordinárias, afetos comuns: o espaço urbano e seus personagens no documentário. In: GOMES, Isabel; CORDEIRO, Renato (Org.). Espécies de espaço: territorialidades, literatura, mídia. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

LATOUR, Bruno. Redes que a razão desconhece: laboratórios, bibliotecas, coleções. In: PARENTE, André (Org.). Tramas da rede. Porto Alegre: Sulina, 2004.

______. Se falássemos um pouco de política? In: Política & Sociedade, Florianópolis, n. 4, p. 11-41, abr. 2004.

ROUCH, Jean. La caméra et les hommes. In: DE FRANCE, Claudine (Ed.). Pour une Anthropologie visuelle. La Haye: Mouton, p. 53-71, [1973] 1979.

VELLOSO, Silvia Pimenta. Os abismos da suspeita: Nietzsche e o perspectivismo. Rio de Janeiro: RelumeDumará, 2003.

VIVEIROS E CASTRO, Eduardo. Métaphysiques cannibales. Paris: PUF, 2009.

______. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

WAGNER, Roy. A invenção da Cultura. São Paulo: Cosac & Naify, 2010.

Published

2013-09-16

How to Cite

Migliorin, C. (2013). Territory and virtuality: when “culture” returns in film. Revista FAMECOS, 20(2), 275–295. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.2.14207

Issue

Section

Movie