Dismantling and reassembling history
health crises and image
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.44086Keywords:
Pandemics, Biopolitics, MontageAbstract
In the present article, we investigate the framings incident on sick bodies during three health crises: the yellow fever outbreak (1849-1906), the Spanish flu (1918-1919) and the covid-19 (2020-). The investigation is carried out from the operation of montage, according to the postulates of Georges Didi-Huberman. We argue that this method, by allowing approximations between heterogeneous scenes, helps us to frame the framing, to think about its operationalities and fractures. We articulated and related photographs from the iconographic collection of the Oswaldo Cruz Institute and images from the documentary Estamos te esperando em casa (We are waiting for you at home) (2021), by Cecília da Fonte and Marcelo Pedroso. Throughout the investigation, we realized that, despite the predominance of biopolitical framings in the images, it was possible to perceive a potency of figuration, especially when the medical team activates tactics to recreate conditions of contact, either between doctors and patients, or between patients and their families. Certain images hint at an agency that produces gaps and intervals in consensual semantics, bringing other mechanisms of legibility of history, of the common, and of experience, which differ from the explanatory frames of representation that add symbolic violence to subjects who are already daily targets of oppressions.
Downloads
References
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1996.
BUTLER, J. Vida precária: Os poderes do luto e da violência. São Paulo: Autêntica Business, 2019.
CHALHOUB, S. Cidade febril: Cortiços e epidemias na corte imperial. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.
DIDI-HUBERMAN, G. Povos expostos, povos figurantes. Vista, [s. l.], n. 1, p. 16-31, 19 maio 2017. DOI: https://doi.org/10.21814/vista.2963
DIDI-HUBERMAN, G. Atlas ou o Gaio Saber Inquieto: o Olho da História III. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2018.
DIDI-HUBERMAN, G. Quando as Imagens Tomam Posição: o Olho da História, I. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2019.
FASSIN, D. ‘The Value of Life and the Worth of Lives’. In: DAS, Veena; HAN, Clara (ed.). Living and dying in the contemporary world: a compendium. California: The Regents of the University of California: Library of Congress, 2016. p. 770-783.
FERRARESE, E.; LAUGIER, S. Formes de vie. Paris: CNRS Éditions, 2018.
FREIRE, M. M. DE L.; LEONY, V. DA S. A caridade científica: Moncorvo Filho e o Instituto de Proteção e Assistência à Infância do Rio de Janeiro (1899-1930). História, Ciências, Saúde-Manguinhos, [s. l.], v. 18, p. 199-225, dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702011000500011
HOCHMAN, G. A era do saneamento: as bases da política de saúde pública no Brasil. São Paulo: Editora Hucitec, 1998.
HOOKS, b. O amor como ato de liberdade. Anãnsi: Revista de Filosofia, Salvador, v. 2, n. 2, p. 277-283, 2021.
KOLATA, G. Flu: The story of the great influenza pandemic of 1918 and the search for the virus that caused it. New York: Touchstone Books, 2001.
LIMA, N. T.; HOCHMAN, G. Pouca saúde, muita saúva, os males do Brasil são... Discurso médico-sanitário e interpretação do país. Ciência & Saúde Coletiva, [s. l.], v. 5, p. 313-332, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232000000200007
MACÉ, M. Siderar, considerar: migrantes, formas de vida. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2018.
MACHADO, R. Danação da norma: Medicina social e constituição da psiquiatria no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1978.
MARANGE, V. L’inavouable, politique, perception et folie. Chimères – Revue des schizoanalyses, [s. l.], v. 39, n. 1, p. 53-62, 2000. DOI: https://doi.org/10.3406/chime.2000.2523
MÜLLER, M. ‘Conhecimento por Montagem: Aproximações e Diferenças em Didi-Huberman, Warburg e Eisenstein’. Revista da Fundarte, [s. l.], v. 35, n. 35, p. 12-29, 2018.
PELBART, P. P. Vida capital: ensaios de biopolítica. São Paulo: Editora Iluminuras Ltda, 2016.
PEREIRA, M. ‘O Brasil é ainda um imenso hospital — discurso pronunciado pelo prof. Miguel Pereira por ocasião do regresso do prof. Aloysio de Castro, da República Argentina, em outubro de 1916’. Revista de Medicina – órgão do Centro Acadêmico Oswaldo Cruz/Faculdade de Medicina e Cirurgia de São Paulo, São Paulo, v. VII, n. 21, p. 3-7, 1922.
REGO, J. P. História e descrição da febre amarela epidêmica que grassou no Rio de Janeiro em 1850. Rio de Janeiro: Chão, 2020.
SÁ, D. M. DE. A voz do Brasil: Miguel Pereira e o discurso sobre o “imenso hospital”. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, [s. l.], v. 16, p. 333-348, jul. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702009000500016
SANTOS, B. DE S. O futuro começa agora: da pandemia à utopia. São Paulo: Boitempo, 2021.
SEGATO, R. Contra-pedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo, 2021.
SCHWARCZ, L. M.; STARLING, H. M. A bailarina da morte: a gripe espanhola no Brasil. 1. ed. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
RANCIÈRE, J. Les temps modernes. Paris: La Fabrique, 2018.
RANCIÈRE, J. Le travail des images. Conversations avec Andrea Soto Calderón. Dijon: Les Presses du Réel, 2019.
RANCIÈRE, J. Les bords de la fiction. Paris: Éditions du Seuil, 2017
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.