Um [ˈwapiʃ] / uma [bisiˈkwɛtɐ] e uma [fɨˈloɾ] de [pɐstiˈsinɐ]

On the acquisition of the alveolar lateral by typically developing Portuguese children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.42741

Keywords:

Lateral, Phonological acquisition, Typical development, Phonology, European Portuguese

Abstract

The phonological nature of /l/ in European Portuguese (EP) and its acquisition by monolingual Portuguese children have been discussed by researchers and clinicians over the last years. The main goals of this paper are to offer a description of /l/ in recent acquisition data stored in Ramalho-EP (success rates and repair strategies) and to discuss the different phonological representations proposed for /l/ in EP, by using our data and other acquisition data available in the literature. Results show an effect of syllable complexity in the acquisition of /l/ (the trend Simple Onset >> Coda >> Complex Onset was attested), although /l/ is not acquired in any of the syllable constituents (success rates below 76%). The preference for the repair segments [w, ʋ] was interpreted as empirical evidence for the processing of /l/ as [+continuant], as proposed by Mateus e Andrade (2000) and against Amorim e Veloso (2021). Moreover, these variants and the late acquisition of /l/ favor the use of [+approximant] to represent /l/ in EP, the feature proposed by Amorim e Veloso (2021) to replace [+lateral] in the phonological system.

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Author Biographies

Maria João Freitas, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Agregada em Linguística Portuguesa pela Universidade de Lisboa (UL), em Lisboa, Portugal. Doutora em Letras – Aquisição da Fonologia pela UL. Mestre em Linguística - Fonética e Fonologia pela Faculdade de Letras da UL. Professora Associada com Agregação da Faculdade de Letras da UL e investigadora do Centro de Linguística da mesma universidade. 

Ana Margarida Ramalho, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Doutora em Linguística e Mestre em Ciências da Linguagem e da Comunicação pela Universidade de Évora. Pós-Graduada em Neuropsicologia e Reabilitação e Licenciada em Terapia da Fala, pela Escola Superior de Saúde do Alcoitão. Terapeuta da Fala, Professora Adjunta Convidada da Escola Superior de Saúde do Alcoitão e Investigadora do Centro de Linguística da Universidade de Lisboa.

Jéssica Gomes, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Licenciada em Ciências da Linguagem pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (FLUL); mestranda em Linguística na mesma instituição. Bolseira de investigação do Centro de Linguística da Universidade de Lisboa (CLUL), em Lisboa, Portugal. 

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Published

2022-11-04

How to Cite

Freitas, M. J., Ramalho, A. M., & Gomes, J. (2022). Um [ˈwapiʃ] / uma [bisiˈkwɛtɐ] e uma [fɨˈloɾ] de [pɐstiˈsinɐ]: On the acquisition of the alveolar lateral by typically developing Portuguese children. Letrônica, 15(1), e42741. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.42741

Issue

Section

Fonologia e Interfaces