Navigation in digital environments

Digital literacy practices on Distance Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37482

Keywords:

Navigation in digital environments, Digital literacy, Distance Education

Abstract

This paper presents a study of the process of appropriation of digital literacy experienced by students of distance undergraduate courses at the Fe-deral University of Minas Gerais - FUMG. The objective is to investigate the online reading practices used by students, through the digital environments available for academic studies. In its methodology, although essentially interpretative and qualitative, at specific moments of data processing, the research also involves the quantitative approach. Data collection was performed using an online question-naire and navigation simulation. The results show that students perform skills and strategies of navigation and reading online efficiently, despite realizing a lack of these students in doing a more accurate investigative research. We noticed that the new classroom and the new notebook are challenges that require old and new practices and bring a new textuality in which the screen breaks the superficiality of the printed text in a broader and more current conception of reading, causing not only material changes, as well as the way in which information is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Carolina Correia Almeida, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas), Belo Horizonte, MG, Brasil

Mestre em Linguística e Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-Minas), em Belo Horizonte, MG, Brasil; assessora Pedagógica e responsável pelos projetos de extensão do Centro de Apoio à Educação a Distância da Universidade Federal de Minas Gerais (CAED/UFMG), em Belo Horizonte, MG, Brasil. É bolsista Capes II.

References

ALMEIDA, Ana C. C. Navegação em ambientes digitais: práticas de letramento digital na Educação a Distância. 2017. 135 p. Dissertação (Mestrado) -- Programa de Pós-graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

AZEVEDO, Ranielli S. Ler e navegar.gov.br: experiências de interação em um portal de transparência. 2013. 178fls. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos)- Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

BUZATO, Marcelo E. K. Letramentos Digitais e Formação de Professores. In: III CONGRESSO IBERO-AMERICANO EDUCAREDE: Educação, Internet e Oportunidades. Memorial da América Latina, São Paulo, 29 e 30 maio 2006.

COIRO, Julie et al. (ed.). Handbook of research on new literacies. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2008.

COSCARELLI, Carla V. Navegar e ler: a rota para aprender. In: COSCARELLI, C. V. Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola, 2016.

COSCARELLI, Carla V.; COIRO, Julie. Reading multiple sources online. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 17, n. 3, p. 751-776, set. /dez., 2014.

KINGSLEY, Tara; TANCOCK, Susan. Internet Inquiry: Fundamental Competencies for Online Comprehension. The Reading Teacher, [S. l.], v. 67, issue 5, p. 389–399, fev. 2014. DOI:10.1002/TRTR.1223. https://doi.org/10.1002/trtr.1223

KOCH, Ingedore G. V. Argumentação e linguagem. In: KOCH, I. G. V. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 1996.

LEU, Donald J. et al. Toward a Theory of New Literacies Emerging From the Internet and Other Information and Communication Technologies in Theoretical Models and Processes of Reading. 5. ed. Newark: International Reading, 2004.

RIBEIRO, Ana E. Ler na tela: novos suportes para velhas tecnologias. 2003. 243 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) -- Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2003.

RIBEIRO, Ana E. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, Curitiba, v. 8, n. 1, p. 15-38, jan./jun. 2009.

RIBEIRO, Ana E. Convergências e divergências em navegação e leitura. In: COSCARELLI, C. V. Hipertextos na teoria e na prática. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 93-120. https://doi.org/10.5380/rabl.v8i1.52433

SHANAHAN, Timothy; SHANAHAN, Cynthia. Teaching Disciplinary Literacy to Adolescents: Rethinking Content- Area Literacy. Harvard Educational Review, [S. l.], v. 78, n. 1, p. 40-59. April 2008. https://doi.org/10.17763/haer.78.1.v62444321p602101

SEKERES, Diane et al. Wondering + Online Inquiry = Learning. Phi Delta Kappan, [S. l.], v. 96, n. 3, p. 44-48, 2014. https://doi.org/10.1177/0031721714557452

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

THEISEN, Jossemar M. O letramento digital e a leitura online no contexto universitário. 2015. 257 f. Tese (Doutorado em Letras) - Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2015.

Published

2020-10-08

How to Cite

Almeida, A. C. C. (2020). Navigation in digital environments: Digital literacy practices on Distance Education. Letrônica, 13(4), e37482. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2020.4.37482