About photography and condensation: the collection “lo mínimo”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.34999

Keywords:

Collection lo mínimo. Photobook. Photography. Literature. Spain.

Abstract

The article presents the collection of photobooks “lo mínimo” published between 1994 and 1999 by Editora Mestizo in Spain, which proposes a relationship between text and image in small formats. We discussed the question of this format in four vertical analyzes of selected books from the
collection to better understand the importance of such a collection at the time of publication and now with part of the history of the book, especially between literature and photography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Cury de Tacca, Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP

Doutor em Antropologia Social/USP. Professor livredocente
no Instituto de Artes da Unicam. Atualmente em pós-doutoramento na Universidade de Zaragoza, Espanha (Bolsa Fapesp).

References

ANSÓN, A. A. “Martí Llorens: Memorias Revolucionarias”. Revista Exit, Espanha, n. 64, p. 148, 2016.

BARTHES, R. O império do signo. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BATCHEN, G. “Tamanho importa?”. Revista Studium, n. 24, outono 2006, ver em: http://www.studium.iar.unicamp.br/24/01.html.

CASTELLOTE, A. La subversión de la realidade. Catálogo da

exposição, Sala Millares (Fundación Antonio Pérez). Cuenca, Espanha: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Dirección General de Bellas Artes y Bienes Culturales, 2002.

FONTCUBERTA, J. El beso de Judas: fotografía y verdade. Barcelona: Gustavo Gili, 1997.

La subversion photografique de la réalité, Revista Cry Village, Basel, n.07, pag.29-30, 1977.

HERNANDEZ, M. Á. “Eduardo Cortils. Paludes”. El Cultural, 18 maio 2006.

HIGA, A. Y. Lomografia: aproximações nos campos das artes e do cinema. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2018. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/332699.

MARTIN, J. “Maria, myself and I”. The New York Times, July 9, 2000.

MARZO, J. L. “Exhumar la verdad y dejar que huela”. In. Fake. No es verdad, no es mentira, Catálogo. Instituto Valenciano de Arte Moderno (IVAM), 2016.

MARZO, J. L. La competência de lo falso. Uma historia del fake. Madrid: Cátedra, 2018.

OLIVARES, Rosa. “Elogio de lo mínimo”. Revista Exit, Espanha, n. 58, p. 8-9, 2015.

OLIVARES, Rosa. “La mentira como una de las Bellas Artes”. Revista Exit, Espanha, n. 64, p. 8, 2016.

PLISART, M.-F.; PEETERS, B. Droit de regards. Paris: Editions de Minuit, 1985.

SALINAS, P. “lo mínimo”. In. Nadal, P. Los pigmeos. Colección lo mínimo, n. 1, p. 3-5.

SONG, H. R. “Visual fictions and the Archive of the Spanish Civil War”. MLN: Modern Language Notes, n. 129, p. 367-390, 2014.

TACCA, F. de. “Entre Palabra e Imagen – A coleção do Editorial Lumen”. Revista Studium, n. 40, in: https://www.studium.iar.unicamp.br/40/09/index.html.

VEGA, C. Fotografía en España (1839-2015): historia, tendencias, estéticas. Madrid: Ediciones Cátedra, 2017.

Coleção “lo mínimo”, Editorial Mestizo (citados)

Los pigmeos. Fotografías de Paco Nadal y texto de Paco Salinas (n. 1, 1994).

El Eo. Fotografías y texto de Carma Casulá (n. 6, 1996).

El imperio de los signos. Fotografías y texto de Joan Fontcuberta (n. 11, 1997).

Sexo y progresso. Fotografías de Pablo Ortiz Monasterio y texto de Paul Auster (n. 17, 1999).

Memorias revolucionarias. Fotografías de Martí Llorens y texto de Guillem Martínez (n. 18, 1999).

Site

CARMA Casulá: http://www.carmacasula.com/.

Referências Filmográficas

BEFORE the rain (Antes da chuva). Milcho Manchevski, EUA/Macedônia, 1994.

LIBERTARIAS. Vicente Aranda, Espanha, 1996.

Published

2019-12-16

How to Cite

Tacca, F. C. de. (2019). About photography and condensation: the collection “lo mínimo”. Letrônica, 12(3), e34999. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.34999