Illustration and photoliterary complementarity: the case of Nadja, by André Breton

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33338

Keywords:

Literature. Photography. Illustration in complementarity. Nadja.

Abstract

This article proposes to describe and to analyze the photoliterary relations present in Nadja (1928), André Breton’s first prose narrative, as well as to
analyze the effects of the senses generated in the whole of the work. In our discussion, we will base ourselves on the basic concepts of Photoliterary (MONTIER, 2008 and 2015) and we will analyze this book, with emphasis on some textual excerpts and on some photographic images inserted in
Breton’s work. From this perspective, we will also reflect on the connotative potential of photography and, finally, we will intend - from such investigations - to understand the interactions and the interferences established between the text and the image, in order to defend the existence in this work of a form of illustration in complementarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Estanislau de Ataíde Mantovani, Instituto Federal de Brasília, Brasília, DF

Doutora e mestre em Literatura pela Universidade de Brasília (UnB). Possui Graduação em Letras- Português. Professora do Curso Superior de Letras- Português do Instituto Federal de Brasília (IFB).

References

ARROUYE, Jean. La photographie dans « Nadja ». Mélusine: Le Livre surréaliste, n. 4, p. 123-151, 1983.

BARTHES, Roland. O efeito do real. In: BARTHES, Roland et al. Literatura e Semiologia: Pesquisas Semiológicas. Petrópolis: Ed. Vozes, 1972. p. 35-44.

BARTHES, Roland. La chambre claire: notes sur la photographie. Paris: Éditions de l’Étoile: Gallimard, Le Seuil, 1980.

BARTHES, Roland. A câmara clara: notas sobre a fotografia. Tradução Julio Castañon Guimarães. São Paulo: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Tradução Léa Novaes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BASTIEN, Sophie. La Participation photographique dans les «Grandes proses» de Breton. In: VASSEVIÈRE, Maryse. La fabrique surréaliste. Actes du séminaire du Centre de Recherchessur le Surréalisme. Paris: Association pour l’étude du surréalismeetles auteurs, 2009. p. 129-149. Disponível em: http://melusinesurrealisme.fr/henribehar/wp/wpcontent/uploads/2014/10/5.-Fabrique_BAT.pdf. Acesso em: 12 mars. 2017.

BRETON, André. OEuvres complètes. Paris: Gallimard, 1988. v. 1.

BRETON, André. Nadja. Tradução Ivo Barroso. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

BRETON, André. O manifesto do Surrealismo. In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda européia e modernismo brasileiro: apresentação dos principais poemas, manifestos, prefácios e conferências vanguardistas, de 1857 a 1972. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 220-260.

BRETON, André. O Segundo Manifesto do surrealismo. In: TELES, Gilberto Mendonça. Vanguarda européia e modernismo brasileiro: apresentação dos principais poemas, manifestos, prefácios e conferências vanguardistas, de 1857 a 1972. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 261-332.

BRETON, André. Lettres à Simone Kahn. Paris: Gallimard, 2016.

EDWARDS, Paul. Soleil noir: photographie et littérature des origines au surréalisme. Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2008.

FABRIS, Annateresa. O desafio do olhar: fotografia e artes visuais no período das vanguardas históricas. São Paulo: Editora WMF: Martins Fontes, 2013. v. 2.

GROJNOWSKI, Daniel. Le roman illustré par la photographie. In: LOUVEL, Liliane e SCEPI, Henri. (dir.). Texte/Image: nouveaux problèmes. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2005. p. 171-184. Disponível em formato online em: http://books.openedition.org/pur/30894. Acesso em: 09 déc. 2017.

JOLY, Martine. Introdução à Análise da Imagem. Lisboa: Edições 70, 2007.

MONTIER, Jean-Pierre; LOUVEL, Liliane; MÉAUX, Danièle; ORTEL, Philippe (dir.). Littérature et photographie. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2008.

MONTIER, Jean-Pierre (dir.). Transactions photolittéraires. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2015.

MONTIER, Jean-Pierre. La constellation métaphorique photolittéraire. Revue internationale de Photolittérature n°. 1, (En ligne), p. 1-11, oct. 2017. Disponível em: http://phlit.org/press/?post_type=articlerevue&p=2877. Acesso em: 05 mars. 2018.

DINIZ, Thaïs Flores Nogueira; VIEIRA, André Soares (org.). Intermidialidade e estudos interartes:desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Rona Editora: FALE/UFMG, 2012. v. 2.

MOURIER-CASILE, Pascaline. Nadja d’André Breton. Paris: Gallimard, 1994.

NACHTERGAEL, Magali. Esthétique des mythologies individuelles: le dispositif photographique de Nadja à Sophie Calle. 2008. Tese (doutorado) - Université Paris-Diderot - Paris VII, Paris,2008. Disponível em: https://tel.archivesouvertes.fr/tel00640863/document. Acesso em:

sept. 2017.

NÉE, Patrick. Lire Nadja. Paris : Dunod, 1993.

SOULAGES, François. Esthétique de la photographie. Paris: Armand Colin, 2017.

Published

2019-12-16

How to Cite

Estanislau de Ataíde Mantovani, J. (2019). Illustration and photoliterary complementarity: the case of Nadja, by André Breton. Letrônica, 12(3), e33338. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.33338