Intersubjective relations and modal markers in textual production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2018.2.28697

Keywords:

Enunciative operations, Modality, Language teaching.

Abstract

In this article, we discuss the relations between possible means of argumentation constituted by intersubjective relations resulting from the presence of modal notions in the text generated by different enunciative lexical-grammatical marks. Our research is based on narratives written by middle school students and we intend to discuss important enunciative questions for the textual production. Our theoretical framework is the Theory of Enunciative and Predictive Operations proposed by Antoine Culioli, that considers the articulation between language and the plurality of natural languages in the language teaching. This theoretical choice is due to the importance of analysing the generative language processes in the activity of textual production developed in the language teaching.

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Author Biographies

Marilia Blundi Onofre, UFSCAR

Professora Associada do Departamento de Letras e do Programa de Pós-graduação em Linguística do Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), São Carlos, SP. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão na área de Estudos Enunciativos e Ensino de Língua.

Solange Christiane Gonzalez Barros, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo

Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Linguística do Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR), São Carlos, SP. Desenvolve atividades de pesquisa na área de Estudos Enunciativos e Ensino de Língua junto ao grupo de pesquisa LEnTE, CNPq. Docente da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, Regional de Rio Claro.

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Published

2018-07-19

How to Cite

Onofre, M. B., & Barros, S. C. G. (2018). Intersubjective relations and modal markers in textual production. Letrônica, 11(2), 222–232. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2018.2.28697