Intersubjective relations and modal markers in textual production
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2018.2.28697Keywords:
Enunciative operations, Modality, Language teaching.Abstract
In this article, we discuss the relations between possible means of argumentation constituted by intersubjective relations resulting from the presence of modal notions in the text generated by different enunciative lexical-grammatical marks. Our research is based on narratives written by middle school students and we intend to discuss important enunciative questions for the textual production. Our theoretical framework is the Theory of Enunciative and Predictive Operations proposed by Antoine Culioli, that considers the articulation between language and the plurality of natural languages in the language teaching. This theoretical choice is due to the importance of analysing the generative language processes in the activity of textual production developed in the language teaching.
Downloads
References
BARROS, S. C. G. Processos linguísticos na produção de textos: mecanismos de qualificação e relações intersubjetivas. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011.
BARROS, S. C. G. Mecanismos linguísticos e relações intersubjetivas na produção de textos: atividades enunciativas na prática de ensino. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1997.
CAMPOS, M. H. C.; XAVIER, M. F. Sintaxe e Semântica do Português. Lisboa: Universidade Aberta, 1991.
CULIOLI, A. Pour une linguistique de l' énonciation: Opérations et représentations. Tome 1. Paris: Ophrys, 1990.
CULIOLI, A. Pour une linguistique de l' énonciation: Formalisation et opérations de repérage. Tome 2. Paris: Ophrys, 1999.
DAY, C. Modalité et modalisation dans la langue. Paris: L' Harmattan, 2008.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
OLIVEIRA, F. Questões sobre Modalidade em Português. In: Cadernos de Semântica, Lisboa, n. 15, 1993.
ONOFRE, M. B.; REZENDE, L. M. (Org.). Linguagem e línguas naturais: Clivagem entre o enunciado e a enunciação. São Carlos: Pedro & João Editores, 2009.
REZENDE, L. M. Atividade epilinguística e o ensino de língua portuguesa. Revista do Gel, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 95-108, 2008.
ROMERO, M. Gramática operatória e ensino do léxico em língua portuguesa: fundamentos para uma prática reflexiva. In: CORREIA, C. N., COUTINHO, M. A. (Org.) Estudos Linguísticos/Linguistic Studies, n. 5. Lisboa: Edições Colibri/Revista do Centro de Linguística da U. N. de Lisboa, 2010. p. 339-352.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Criatividade e gramática. São Paulo: SE/CENP, 1991.
SÃO PAULO. Material de apoio ao Currículo do Estado de São Paulo. Caderno do Aluno – Língua Portuguesa: Ensino Fundamental – Anos Finais: 5ª série/6º ano. Volume 1. São Paulo, 2014-2017.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 1996.
VALENTIM, H. T. Um estudo semântico-enunciativo de predicados subjectivos do português. Tese (Doutorado) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.