The Language Argumentation Theory in reading comprehension teaching: a possibility of didactic transposition
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-4301.2018.2.28630Keywords:
Education. Language learning. Reading comprehension. Argumentative Semantics. Didactic transposition and transformation.Abstract
The primary purpose of this study was to develop a proposal for the didactic transposition of some concepts from the Language Argumentation Theory, by Oswald Ducrot, Jean-Claude Anscombre and Marion Carel, in order to provide undergraduate students with resources to improve their reading comprehension skills of the articulators but and although. The fact that a significant number of students still need to master their linguistic and discursive abilities so as to be proficient in written language usage, support to life goals achievements, was assumption of the research. Saussure’s linguistics and the Language Argumentation Theory based the semantic description of the articulators but and although. The studies on didactic transposition, by Chevallard e Álvarez, were revised for the proposal of the didactic transformation, developed by Azevedo, since language learning implies the development of abilities and not concept formation. I reckon that, from this investigation, new methodological directions might be thought towards the development of abilities implied in reading comprehension in all educational levels.
Downloads
References
ALVAREZ, Teodoro. Didáctica del texto en la formación del professorado. Madri: Síntesis, 2005.
AZEVEDO, Tânia Maris de; ROWELL, Vania Morales. Uma proposta de língua materna instrumental para o Ensino Fundamental. In: Congresso Lat ino Amer icano sobre for mação de línguas / Encontro Catar inense de for mação de pro fessores de línguas , I., 2006, Florianópolis-SC. Anais do ... Florianópolis: UFCS, 2006. 1 CD.
AZEVEDO, Tânia Maris de. Em busca do sentido do discurso: a semântica argumentativa como uma possibilidade para a descrição do sentido do discurso. Caxias do Sul: EDUCS, 2006.
AZEVEDO, Tânia Maris de. Transposição didática de gêneros discursivos: algumas reflexões. Desenredo, Passo Fundo, v. 6, n. 2, p. 198-214, jul./dez. 2010.
AZEVEDO, Tânia Maris de. O discurso didático: testagem de um modelo para descrição do sentido pela Semântica Argumentativa. Revista de Letras, Fortaleza, v. 1/2, n. 31, p. 72-82, jan./dez. 2012.
AZEVEDO, Tânia Maris de. Por uma aprendizagem significativa da língua materna: o ensino fundamentado em Saussure e Ausubel. Nonada Letras em Revista, Porto Alegre, v. 1, n. 22, p. 192-212, 2013.
AZEVEDO, Tânia Maris de. Ler “vendo” vozes: a polifonia no discurso. Educação Unisinos. São Leopoldo, v. 18, n. 3, p. 249-257, set./dez. 2014.
AZEVEDO, Tânia Maris de. Polifonia linguística: uma proposta de transposição didática para o ensino da leitura. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 51, n.1, p. 73-81, jan./mar. 2016a.
AZEVEDO, Tânia Maris de. Encadeamentos argumentativos, relações sintagmáticas e associativas: reflexões sobre o ensino da leitura. Antares. Caxias do Sul, v. 8, n. 15, p. 48-65, jan./jun. 2016b.
CAREL, Marion; DUCROT, Oswald. Atualização da polifonia. Desenredo, Passo Fundo, v. 6, n. 1, p. 9-21, jan./jun. 2010.
CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sábio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo, 2005.
DUCROT, Oswald. Les mots du discours. Paris: Minuit, 1980.
DUCROT, Oswald. Provar e dizer: linguagem e lógica. São Paulo: Global, 1981.
DUCROT, Oswald. Enunciação. In: Enciclopédia EINAUDI: Linguagem – Enunciação. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1984. v. 2, p. 368-393.
DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. São Paulo: Pontes, 1987.
DUCROT, Oswald. Argumentação e “topoi” argumentativos. In: GUIM ARÃES, Eduardo (Org.). História e sentido na linguagem. Campinas: Pontes, 1989.
DUCROT, Oswald; VOGT, Carlos. De magis a mas: uma hipótese semântica. In: VOGT, Carlos. Linguagem, pragmática e ideologia. São Paulo: HUCITEC, 1989.
DUCROT, Oswald; VOGT, Carlos. Polifonia y argumentación – conferencias del seminario Teoría de la Argumentación y Análisis del Discurso. Cali, Universidad del Valle, 1990.
DUCROT, Oswald; VOGT, Carlos. Os internalizadores. Tradução de Leci Borges Barbisan. Letras de Hoje, Porto Alegre v. 37, n. 3, p. 7-26, 2002.
DUCROT, Oswald; VOGT, Carlos. Los bloques semânticos y el cuadrado argumentativo: conferencia 2. In: CAREL, Marion; DUCROT, Oswald. La semántica argumentativa: una introducción a la teoria de los bloques semânticos. Edição literária e tradução de María Marta G. Negroni e Alfredo M. Lescano. Buenos Aires: Colihue, 2005. p. 27-50.
FLORES, Valdir do Nascimento (Org.) et al. Dicionário de linguística da enunciação. São Paulo: Contexto, 2009.
PETITJEAN, André. Importância e limites da noção de transposição didática para o ensino do francês. Tradução de Ana Paula Guedes e Zélia Anita Viviani. Fórum Linguístico, v. 13, n. 1, p. 71-99, jan./jun. 2010.
SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de lingüística geral. 27. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
SAUSSURE, Ferdinand de. Escritos de lingüística geral. (Editado por S. Bouquet e R. Engler). São Paulo: Cultrix, 2004.
TOLDO, Cláudia Stumpf. A relação entre palavra e imagem no texto publicitário: linguagens que argumentam. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 149-162, set. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Letrônica implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letrônica as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.