Phonological consciousness and foreign languages: a study on the learning of Spanish by Brazilian speakers

Authors

  • Fabiana Soares da Silva Instituto Federal Sul-Rio-Grandense
  • Susiele Machry da Silva Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2017.2.26423

Keywords:

Phonological Consciousness, Mental Representation, Perception of sounds in foreign languages, Foreign languages’ teaching and learning.

Abstract

This article presents results obtained in a Masters dissertation (SILVA, 2014). Assuming that Portuguese native speakers exposed to formal Spanish study commonly encounter difficulties in identifying the differences between phonological and allophone patterns in both languages (COSTA, 2003; GOMES, 2013; MIRANDA, 2001; SILVEIRA & SOUZA, 2011), the study investigated if Brazilian speakers learners of Spanish as a foreign language would be able to recognize the differences between the sounds /s/ - /z/; /l/ - /w/ and /R/ - /r/. As means of investigation, two perception tests were administered. The first test encompassed the identification of sentences (produced in one language alone or mixed); the second, focused on the differentiation of sounds in pairs of words, followed by a language identification task (whether it was Spanish or Portuguese). Next, the subjects were each interviewed in order to verify if they were able to justify their answers. SPSS software was used to data analyses. As regards to the qualitative analysis, we adapted the Mental Representation levels proposed by Karmiloff-Smith (1992). The statistic analysis majorly revealed that there is no significant difference in performance in the observed variables.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiana Soares da Silva, Instituto Federal Sul-Rio-Grandense

Mestre em Letras pela Universidade Católica de Pelotas (UCPEL, 2014). Especialista em Leitura e Escrita (UNIPAMPA, 2013). Professora efetiva no Instituto Federal Sul-Rio-Grandense (IFSUL), campus Santana do Livramento. Coordenadora do projeto de extensão “Mala da leitura: porque ler é também viajar...”, voltado a alunos carentes de escolas brasileiras e uruguaias.

References

ALVES, U. K. O papel da instrução explícita na aquisição fonológica do inglês como L2: evidências fornecidas pela Teoria da Otimidade. Dissertação (Mestrado) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2004.

______. O que é consciência fonológica. In: LAMPRECHT, R. (Org.). Consciência dos sons da língua. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.

AQUINO, A; ZIMMER, M. C. Consciência Fonológica em inglês (L2) e a percepção da sílaba. In: IV SENALE, 2005. Pelotas: UCPEL, 2005.

BATTISTELLA, T. R. A relação entre a percepção, a produção e consciência fonológica na aprendizagem do inglês como língua estrangeira. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

BISOL, L. Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.

BLANCO-DUTRA, A. P. Instrumentos de avaliação de consciência fonológica. In: LAMPRECHT, R. R. (Org.). Consciência dos sons da língua. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.

CARDOSO-MARTINS, C. Consciência fonológica e alfabetização. Petrópolis: Vozes, 1995.

COSTA, R. S. A produção da lateral /l/ por alunos de espanhol/LE da Universidade Estadual do Ceará. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado do Ceará, Fortaleza, 2013.

CRISTÓFARO-SILVA, T. Pronúncia do Inglês para falantes nativos do português brasileiro: os sons. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2005.

FERNÁNDEZ, A. L. R. N. Interface português/espanhol: o problema de fonemas em uma língua e alofonia em outra. Dissertação (Mestrado) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2001.

FLEGE, J. E. Second language speech learning: theory, findings and problems. In: STRAN¬GE, W. (Ed.). Speech perception and linguistic experience: issues in cross-language research. Timonium, MD: York Press, 1995. p. 233-277.

FREITAS, G. C. M. de. Consciência fonológica: rimas e aliterações no português brasileiro. Letras de Hoje, v. 38, n. 2, p. 155-170, 2003.

FREITAS, G. C. M. de. Sobre a consciência fonológica. In: LAMPRECHT, R. Aquisição Fonológica do Português: Perfil de desenvolvimento e subsídios para a terapia. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 177-192.

GOMES, A. S. A vibrante múltipla espanhola em aprendentes de espanhol como língua estrangeira na Bahia e em São Paulo: uma abordagem sociolinguística. 124f. 2013.

Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador, 2013.

HARRIS, J. W. Syllabe structure and stress in Spanish: a nonlinear analysis. Cambridge (MAS): The MIT Press. 1983.

KARMILOFF-SMITH, A. From meta-processes to conscious access: Evidence from children"s metalinguistic and repair data. Cognition, v. 23, p. 95-147, 1986.

______. Beyond Modularity: a developmental perspective on cognitive science. Cambridge (MAS): MIT, 1992.

LADEFOGED, Peter. A course in Phonetics. New York: Harcourt, Brace & Jovanovich, 1975.

LEFFA, V. J. Uma ferramenta de autoria para o professor: o que é e o que faz. Letras de Hoje, v. 41, n. 2, p. 189-214, 2006.

LEMLE, M. Guia teórico do alfabetizador. São Paulo: Ática, 2003.

LORANDI, A. A consciência linguística e o modelo de Redescrição Representacional: como explicar a discrepância entre os processos de consciência em diferentes microdomínios? In: FERREIRA GONÇALVES, G.; BRUM DE PAULA, M. R.; KESKE-SOARES, M.

(Org.). Estudos em Aquisição Fonológica. Pelotas: UFPel, 2011.

LORANDI, A.; KARMILOFF-SMITH, A. From sensitivity to awareness: the morphological knowledge and the Representational Redescription Model. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 47, n. 1, p. 6-16, 2012.

MATTOSO CÂMARA JR, J. M. Estrutura da língua portuguesa. Petrópolis: Vozes, 1984.

MIRANDA, A. R. M. A representação das consoantes róticas nos sistemas de crianças brasileiras e argentinas. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 111-122, 2001.

MORAIS, J. A arte de ler. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1996.

NESDALE, A. R.; TUNMER, W. E. The development of metalinguistic awareness: a methodological overview. In: Tunmer , W. E.; Pratt , C.; Herriman , M. L. (Ed.). Metalinguistic awareness in children: theory, research and implications. Berlim: Springer-Verlag, 1984.

p. 36-55. https://doi.org/10.1007/978-3-642-69113-3_3

ROAZZI, A.; DOWKER, A. Consciência fonológica: rima e aprendizagem da leitura. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 5, n. 1, p. 31-55, 1989.

RUEDA, M. La lectura – Adquisición, dificultades e intervención. Salamanca: Amarú Ediciones, 1995.

SCHERER, A. P. R. Conversa inicial. In. LAMPRECHT, R. R. (Org.). Consciência dos sons da língua. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.

SCLIAR-CABRAL, L. Capacidades metafonológicas e os princípios do sistema alfabético do português do Brasil. In: VI Congresso Brasileiro de Neuropsicologia : Rio de Janeiro, 1999.

SILVA, F. S. Consciência fonológica em língua estrangeira: um estudo acerca da aquisição de espanhol por falantes brasileiros. Dissertação (Mestrado) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2014.

SILVEIRA, R.; SOUZA, T. T. A percepção e a produção das fricativas alveolares da língua portuguesa por hispano-falantes. Rev. Est. Ling., Belo Horizonte, v. 19, n. 2, p. 167-184, 2011,.

TUNMER, W. E.; HERRIMAN, M. L. The development of metalinguistic awareness: a conceptual overview. In: Tunmer , W. E.; Pratt , C.; Herriman, M. L. (Ed.). Metalinguistic awareness in children: theory, research and implications. Berlim: Springer-Verlag, 1984. p. 12-35. https://doi.org/10.1007/978-3-642-69113-3_2

ZIMMER, M. C. Cognição e aprendizagem de L2: uma abordagem conexionista. In: FELTES, H.; FARIAS, E. M. P.; MACEDO, A. C. P. (Org.). Cognição e linguística. Caxias do Sul: EDUSC, 2008.

Published

2018-03-23

How to Cite

da Silva, F. S., & da Silva, S. M. (2018). Phonological consciousness and foreign languages: a study on the learning of Spanish by Brazilian speakers. Letrônica, 10(2), 805–821. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2017.2.26423