The modern and the contemporary authors: a historical review on the concept of authorship in the west

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2017.2.26393

Keywords:

Literature, Authorship, Modern history, Contemporary history.

Abstract

The contemporary art is open. An infinite project, spatially and temporally, widespread and written by multiple authors. Many theorists consider what became known as the hypermidiatic revolution a milestone for the  democratization of information. However, this “revolution” does not represent at all a historical disruption of the roles of reader and writer over the text. Using the work of Michel Foucault, “What is an author?”, and Roger Chartier’s homonym critic as its foundations, this article aims to discuss and analyze the concept of authorship built from a political and social context, looking from the perspective of the longue durée historical theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helena Carvalhais Menezes, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Mestranda do programa de pós-graduação em Estudos de Linguagens do CEFET-MG (Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais) sob orientação do prof. Rogério Barbosa da Silva. Bolsista do CAPES.

References

BALL, Caroline. Who Owns What in Fanfiction: Perceptions of Ownership and Problems of Law. 2007. 91 fl. Dissertação (Mestrado) – Curso de Arts, Department Of Information Science, Loughborough University, Loughborough, 2007. Disponível em: . Acesso em: 21 out. 2015.

BARTHES, Roland. A Morte do Autor. 2004. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5106117.pdf>. Acesso em: 14 jan. 2016.

______. O prazer do texto. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2003. 78 p.

BOURDIEU, Pierre; CHARTIER, Roger. A leitura: uma prática cultural. In: CHARTIER, Roger. Práticas da leitura. Trad. Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 1996. p. 231-253.

BRAUDEL, Fernand. A longa duração. In: BRAUDEL, Fernand. História e Ciências Sociais. Trad. Rui Nazaré. Lisboa: Presença, 1990. p. 7-39.

BRIGGS, Asa; BURKE, Peter. A Revolução da Prensa Gráfica. In: BRIGGS, Asa; BURKE, Peter. Uma História Social da Mídia: De Gutenberg à Internet. Trad. Maria Carmelia Pádua Dias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006. p. 24-79.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. Trad. Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: UNESP, 2009.

______. As Revoluções da Leitura no Ocidente. Trad. Margareth Perucci. In: ABREU, Márcia (Org.). Leitura, História e História da Leitura. São Paulo: Fapesp, 1999. p. 19-31.

______. Inscrever & Apagar: cultura escrita e literatura. Tradução Luzmara Curcino Ferreira. São Paulo: UNESP, 2007.

______. O que é um Autor?: revisão de uma bibliografia. Tradução Luzmara Curcino; Carlos Eduardo de Oliveira Bezerra. São Carlos: EduFSCar, 2012.

COMPAGNON, Antoine. A Literatura. In: COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Tradução Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: UFMG, 1999. p. 29-46.

CULLER, Jonathan. Apêndice: Escolas e Movimentos Teórico. In: CULLER, Jonathan. Teoria Literária: Uma Introdução. Tradução Sandra Vasconcelos. São Paulo: Beca Produções Culturais, 1999.

p. 118-126.

DARNTON, Robert. Poesia e Política: redes de comunicação na Paris do século XVIII.

Tradução Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

ECO, Umberto. Introdução à segunda edição. In: ECO, Umberto. Obra Aberta. Tradução Giovanni Cutolo. São Paulo: Perspectiva, 2013. p. 27-36.

FOUCAULT, Michel. O que é um Autor? In: MOTA, Manuel Barros da (Org.). Ditos e Escritos: Estética – literatura e pintura, música e cinema (v. III). Tradução Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. p. 264-298.

INDEX Librorum Prohibitorum. Roma: Typis Polyglottis Vaticanis, 1837. Disponível em:<http://www.saintsbooks.net/books/Francis%20S.%20Betten,%20S.J.%20-%20The%20Roman%20Index%20of%20Forbidden%20Books.pdf>. Acesso em: 13 dez. 2016.

JENKINS, Henry. Porque Heather podia escrever: letramento midiático e as guerras de Harry Potter. In: JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Tradução Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2009. p. 235-284.

JUDGE, Elizabeth F. Kidnapped and Counterfeit Characters: Eighteenth-Century Fan Fiction, Copyright Law, and the Custody of Fictional Characters. In: Originality and Intellectual Property in the French and English Enlightenment. Ed. Reginald McGinnis. Nova York: Routledge, 2009. p. 22-68.

LÉVY, Pierre. Introdução. In: LÉVY, Pierre. O que é virtual? Tradução Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 2011. p. 11-14.

______. A virtualização do texto. In: LÉVY, Pierre. O que é o Virtual? Tradução. Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 2011. p. 35-50.

OXFORD CLASSICAL DICTIONARY (Ed.). Imitatio. Oxford: Oxford University, 2017. Disponível em: <http://classics.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/978019938

001.0001/acrefore-9780199381135-e-3266>. Acesso em: 27 set. 2016.

RIBEIRO, Eneida Beraldi. A censura inquisitorial e o tráfico de livros e ideias no Brasil colonial. Revista de História e Estudo Culturais, Uberlândia, v. 9, n. 1, p. 1-16 jan./abr. 2012. Disponível em: <http://www.revistafenix.pro.br/PDF28/Artigo_6_Eneida_

Beraldi_Ribeiro.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2017.

SOUZA, Allan Rocha de. As etapas iniciais da proteção jurídica dos direitos autorais no Brasil. Justiça & História, Porto Alegre, v. 6, n. 11, p. 136-186, 2006. Disponível em: <https://www.tjrs.jus.br/export/poder_judiciario/historia/memorial_do_poder_judiciario/memorial_judiciario_gaucho/revista_justica_e_historia/issn_1677065x/v6n11/doc/JusticaxHistoriaVOL6NUM11_06_Allan_Rocha_Souza.pdf>. Acesso em: 4 jul. 2016.

THROSBY, Corin. Byron, commonplacing and early fan culture. In: MOLE, Tom. Romanticism and Celebrity Culture: 1750-1850. Cambridge: Cambridge University, 2012. p. 227-244.

Published

2018-03-23

How to Cite

Menezes, H. C. (2018). The modern and the contemporary authors: a historical review on the concept of authorship in the west. Letrônica, 10(2), 866–878. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2017.2.26393