Reflections about pragmatics and legal literacy from a case of Youtube videos disrespecting afro-brazilian religious cults

Authors

  • André Luiz de Oliveira Almeida Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2015.1.19611

Keywords:

Pragmatics, Relevance theory, Legal literacy, Social practices.

Abstract

Assuming that Pragmatics is the area of linguistics that prioritizes the study of the principles that guide human communication processes considering the contexts in which interactions are placed, and that its cognitive-inferential aspects posits that the understanding of the meaning of a statement (whether oral or written) considers the mental and the social circumstances of those who produced it, this paper will use as theoretical concepts some aspects introduced by Sperber and Wilson in their Relevance Theory (1995), such as the definition of “context” as a dynamic psychological construct of assumptions about the world. Considering also that the case study is a consolidated and adequate research methodology to discuss specific situations, we will analyze an episode submitted to a Brazilian Court. In this situation, the intention was to exclude from the internet videos that were discriminatory to practitioners and social practices of African-Brazilian religions, in order to discuss the importance of the introduction of Pragmatics studies, especially of cognitive-inferential trends, in the literacy process of the legal professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Luiz de Oliveira Almeida, Universidade Federal do Paraná

Mestre e doutorando em Estudos Linguísticos na UFPR. Advogado e professor de português como língua estrangeira.

References

BENFATTI, Maurício F. N.; GODOY, Elena. Dos discursos de ódio como enredos ficcionais da vida real. Anais do II Workshop Internacional de Pragmática da UFPR. Curitiba: Imprensa da UFPR (no prelo).

BRASIL. Poder Judiciário. Seção Judiciária do Rio de Janeiro. 17ª Vara Federal, Ação Civil Pública nº 2014.51.01.004747-2. Disponível em: <http://procweb.jfrj.jus.br/portal/consulta/resconsproc.asp>. Acesso em: 15 ago. 2014.

CAMPOS, Jorge da Costa. Seminário de Semântica do PPGL da PUCRS. Porto Alegre, 2008.

CANOTILHO, Joaquim José Gomes. Direito constitucional e teoria da constituição. Coimbra: Almedina, 2003.

DAMÁSIO, António R. E o cérebro criou o homem. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

DASCAL, Marcelo. Interpretação e compreensão. São Leopoldo: Unisinos, 2006.

FREITAS, Graça M. B. Formação de magistrados no Brasil: um modelo educativo institucional em construção após a Constituição de 1988. Rev. Trib. Reg. Trab. 3ª Reg., Belo Horizonte, v. 46, n. 76, p. 81-92, jul./dez. 2007. Disponível em: <http://www.trt3.jus.br/escola/download/revista/rev_76/Graca_Freitas.pdf>. Acesso em: 21 ago. 2014.

GRICE, H. P. Lógica e conversação. In DASCAL, Marcelo (Org.). Fundamentos Metodológicos da Linguística: Pragmática. São Paulo: Editora do autor, 1980.

REVISTA EXAME. Edição on-line de 16/05/2014. Disponível em: <http://exame.abril.com.br/brasil/noticias/para-juiz-candomble-e-umbanda-nao-sao-religioes>. Acesso em: 15 ago. 2014.

SIGNORINI, Inês. Letramento e (in)flexibilidade comunicativa. In: KLEIMAN, Angela B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995.

SANTOS, Sebastião L. A interpretação da piada na perspectiva da Teoria da Relevância. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2009.

SANTOS, Sebastião L. Contexto e contextualização: quando o significado acontece. In: Anais do XII CIEL Congresso Internacional de Estudos em Linguagem – UEPG, 2013.

SPERBER, Dan; WILSON, Deirdre. Relevance: communication & cognition. 2. ed. Oxford: Blackwell, 1995.

SPERBER, Dan. Explaining Culture: A naturalistic approach. Oxford: Blackwell, 1996.

Published

2015-07-15

How to Cite

Almeida, A. L. de O. (2015). Reflections about pragmatics and legal literacy from a case of Youtube videos disrespecting afro-brazilian religious cults. Letrônica, 8(1), 33–44. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2015.1.19611