From witness to relevant player

Beatriz Bojunga at the Instituto Nacional de Cinema Educativo (1936-1965)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980864x.2021.3.40390

Keywords:

Cultural mediation, Women’s work, Women in Brazilian Cinema, Beatriz Roquette Bojunga, Instituto Nacional de Cinema Educativo

Abstract

Beatriz Roquette Bojunga (1911-1999) worked for 30 years at the National Institute of Educational Cinema or INCE, in the Portuguese acronym (1936-1966). Throughout that period she went from secretary to director of the film library, and her activities involved the organization of production, and the release of films from the first official producer of movies in Brazil. Being Humberto Mauro’s right hand, in contrast to what was established in the bibliography, she even participated in shooting. Thus, much more than a ‘handyman,’ as she defined her job, she would have been what is today called a production director, and the  effective promoter of INCE, acting as a cultural mediator between the institution, experts and the public she helped develop. This paper aims to expose that context, taking into consideration the silence of Bojunga’s own report on her status at INCE – due to the irrelevance attributed to women’s professional activities, by men and women alike, and due to the scarcity of written documentation about her actions. However, if such interdict points to gender issues, these are pervaded and clouded by social belonging.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sheila Schvarzman, Universidade Anhembi Morumbi (UAM), São Paulo, SP, Brasil.

Pós-doutora em Multimeios; doutora e mestre em História Social pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil; professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (UAM), em São Paulo, SP, Brasil.

References

AGUIAR, Claudio Almeida. O Cinema como Agitador de Almas. São Paulo: Annablume/FAPESP, 1999
CHARLE, Christophe. Le Temps des hommes doubles. Revue
d’histoire moderne et contemporaine/Société d’histoire moderne 39 (1): 73 -85, Paris, 1992
GOMES, Angela de Castro e HANSEN, Patrícia Santos (Orgs.). Intelectuais Mediadores: Práticas Culturais e Ação Política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016
HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2014
HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Quase Catálogo 1: realizadoras de cinema no Brasil (1930-1988). Rio de Janeiro: CIEC/UFRJ; MIS/Secretaria do Estado de Cultura; Funarj, 1989
KOSSELECK, Reinhart. Estratos do Tempo, Rio de Janeiro: Contraponto, 2014
MUNERATO, Eunice: OLIVEIRA, Maria H. D. As musas da matinê. Rio de Janeiro: RioArte, 1982.
PERROT, Michelle. Une histoire des femmes est elle possible? Paris, Rivages, 1984, p.12. APUD PERROT, Michelle, Critique n. 843 e 844, Paris, Août-Septembre 2017, p. 614
PERROT, Michelle. Minha História das Mulheres. São Paulo: Contexto, 2007
PESSOA, Ana. Carmen Santos: o cinema dos anos 20. Rio de Janeiro, Aeroplano, 2002
PIZOQUERO, Lucilene. Cinema e gênero: a trajetória de Gilda de Abreu (1904-1979) Dissertação de Mestrado. Cinema, UNICAMP, 2006. Disponível em http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284770, Acesso em 12.3.2020
RAMOS, Fernão Pessoa. Documentário Sonoro. In RAMOS, Fernão Pessoa; MIRANDA, Luiz Felipe (orgs.) Enciclopédia do Cinema Brasileiro. São Paulo. Editora SESC, 2012, pp. 224-225.
RIBEIRO, Adalberto Mário. O Instituto Nacional de Cinema Educativo. Revista do Serviço Público, ano VII, vol. 1, n. 3, Rio de Janeiro: março de 1944 (Separata)
ROCHA, Glauber. Revisão Crítica do Cinema Brasileiro. São Paulo: Cosac&Naif, 2003
ROQUETTE-PINTO, Edgar. O cinema e a educação popular no Brasil. Revista Nacional de Educação, 1(5), Rio de Janeiro, fev. 1933
SOUZA, Carlos Roberto R. de (coord.). Catálogo Filmes produzidos pelo INCE. Rio de Janeiro: Fundação do Cinema Brasileiro, Núcleo de Documentação. Mimeo, 1990.
VARGAS, Getúlio. O cinema nacional como elemento de aproximação dos habitantes do país. In A Nova Política do Brasil, vol. III - A Realidade Nacional em 1933, Rio de Janeiro, José Olympio, 1938, p.182 a 189.

Published

2021-11-04

How to Cite

Schvarzman, S. (2021). From witness to relevant player: Beatriz Bojunga at the Instituto Nacional de Cinema Educativo (1936-1965). Estudos Ibero-Americanos, 47(3), e40390. https://doi.org/10.15448/1980864x.2021.3.40390

Issue

Section

Dossier: Intellectual women: cultural mediation practices