Cordões and Canboulay Bands

Black performances in the Post-Abolition Era (Rio de Janeiro and Port-of-Spain)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2020.3.33507

Keywords:

Carnival, Black Performances, Post-Abolition, Rio de Janeiro, Port-of-Spain

Abstract

This article intends to analyze transnationally black carnival performances of the cordões and canboulay bands in the cities of Rio de Janeiro, Brazil, and Port-of-Spain, Trinidad and Tobago, in the Post-Abolition period. The aim is to understand the collective strategies of black subjects to build autonomy spaces and claim and occupy public spaces in contexts of hegemony of racialized and racist views. This comparative perspective allows us to reflect on Post-Abolition as an historical Atlantic problem, approaching the Caribbean and the South Atlantic. To do so, we will use primary sources of archives in Rio de Janeiro and London, especially police and government documents, at the National Archives, and at the National Archives of Brazil, and newspapers, magazines and memorialists, archived in the British Library and the Biblioteca Nacional do Brasil. We conclude that the creators of the cordões and canboulay bands produced dissident black performances and communicated to broad and varied audiences identities that combined Afro-American practices and expressions of resistance to attacks by public forces, while reinforcing their humanity against stereotypes about being black in the post-abolition of the Americas, whether in colonial context or in an independent republic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eric Brasil, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB), São Francisco do Conde, BA, Brasil.

Doutor em História pela Universidade Federal Fluminense (UFF), em Niterói; professor da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB), campus dos Malês, em São Francisco do Conde, BA, Brasil.

References

ASSUNÇÃO, M. R. Juegos de Palo em Lara. Elementos para la historia social de um arte marcial venezolana. Revista de Índia, v. LIX, n. 215, p. 35, 1999.

ASSUNÇÃO, M. R. Capoeira: A History of an Afro-Brazilian Martial Art. Londres & New York: Routledg Taylor & Francis Group, 2005. https://doi.org/10.4324/9780203494769.

ASSUNÇÃO, M. R. Stanzas and Sticks: Poetic and Physical Challenges in the Afro-Brazilian Culture of the Paraíba Valley, Rio de Janeiro. History Workshop Journal, v. 77, n. 1, p. 103–136, 20 abr. 2014. https://doi.org/10.1093/hwj/dbt007.

BRASIL, E. Cucumbis Carnavalescos: Áfricas, carnaval e abolição (Rio de Janeiro, década de 1880). Afro-Ásia, n. 49, p. 273–312, jun. 2014. https://doi.org/10.1590/S0002-05912014000100009.

BRASIL, E. Carnavais Atlânticos: Cidadania e Cultura Negra no pós-abolição do Rio de Janeiro, Brasil e Porto de Espanha, Trinidad (1838-1920). 2016. Tese (Doutorado em História Social) - Departamento de História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016a.

BRASIL, E. A corte em festa: experiências negras em carnavais do Rio de Janeiro (1879-1888). Curitiba: Editora Prismas, 2016b.

BRASIL, E. Carnaval como direito: A Revolta Canboulay de 1881, em Porto de Espanha, Trinidad. Revista Eletrônica da ANPHLAC, v. 0, n. 0, p. 48–77, 27 jun. 2016c. https://doi.org/10.46752/anphlac.20.2016.2477.

BRASIL, E. Abolição e Carnaval: performance e experiência social negra em Trinidad (cc. 1790-1850). Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas, Brasília, v. 12, n. 3, 2018. https://doi.org/10.21057/repamv12n3.2018.30939.

BRERETON, B. A History of Modern Trinidad: 1783-1962. Portsmouth: Heinemann, 1981.

BRERETON, B. Race Relations in Colonial Trinidad 1870-1900. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

BROOKS, D. Bodies in dissent: spectacular performances of race and freedom, 1850-1910. Durham: Duke University Press, 2006. https://doi.org/10.2307/j.ctv125jkz8.

BUTLER, K. D. Freedoms Given, Freedoms Won: Afro-Brazilians in Post-abolition, São Paulo and Salvador. New Brunswick: Rutgers University Press, 1998.

BUTLER, K. D. Masquerading Africa in the Carnival of Salvador, Bahia, Brazil 1895–1905. African and Black Diaspora: An International Journal, v. 10, n. 2, p. 203–227, 4 maio 2017. https://doi.org/10.1080/17528631.2016.1189690.

CHALHOUB, Sidney. Visões da liberdade uma história das últimas décadas da escravidão na corte. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

COWLEY, J. Carnival, Canboulay and Calypso: Traditions in the Making. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

CROWLEY, D. J. The Traditional Masques of Carnival. Caribbean Quarterly, v. 4, n. 3, p. 194–223, 1956. https:// doi.org/10.1080/00086495.1956.11829671.

CUNHA, M. C. P. Ecos Da Folia. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

CUNHA, M. C. P. Vários Zés, um sobrenome: as muitas faces do senhor Pereira no carnaval carioca da virada do século. In: CUNHA, M. C. P. Carnavais e outras F(R) estas. Ensaios de história social da cultura. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2002. p. 371–408.

CUNHA, M. C. P. Não tá sopa: Sambas e sambistas no Rio de Janeiro, de 1890 a 1930. Campinas: Fundação de Desenvolvimento da Unicamp, 2016.

DEWULF, J. From the Calendas to the Calenda: On the Afro-Iberian Substratum in Black Performance Culture in the Americas. Journal of American Folklore, v. 131, n. 519, p. 3–29, 2018.

ELDER, J. D. Cannes Brûlées. TDR (1988-), v. 42, n. 3, p. 38–43, 1998. https://doi.org/10.1162/105420498760308436.

FONER, E. Nada além da liberdade: a emancipação e seu legado. São Paulo: Paz e Terra, 1988.

GILROY, P. O atlântico negro: modernidade e dupla consciência. Rio de Janeiro: Editora 34, 2001.

GREEN, G. L.; SCHER, P. W. Trinidad Carnival: The Cultural Politics of a Transnational Festival. Bloomington: Indiana University Press, 2007.

HERTZMAN, M. A. Making Samba: A New History of Race and Music in Brazil: Durham: Duke University Press, 2013. https://doi.org/10.1215/9780822391906.

HOLT, T. C. The Problem of Freedom: Race, Labor, and Politics in Jamaica and Britain, 1832-1938. Baltimore: JHU Press, 1992.

KONINGSBRUGGEN, P. V. Trinidad Carnival: A Quest for National Identity. London: Macmillan Caribbean, 1997.

LEWIS, M. Warner. Central Africa in the Caribbean transcending time, transforming cultures. Kingston, Jamaica: University of West Indies Press, 2003.

LIVERPOOL, H. C. Rituals of Power and Rebellion: The Carnival Tradition in Trinidad and Tobago, 1763-1962. Chicago: Research Associates School Times, 2001.

LOPES, A. H. Performance e história. Fundação Casa de Rui Barbosa, 1994. p. 16.

MORAES, E. História do carnaval carioca. Rio de Janeiro: Ed. Record, 1987.

POWRIE, B. E. The Changing Attitude of the Coloured Middle Class Towards Carnival. Caribbean Quarterly, v. 4, n. 3/4, p. 224–232, 1956. https://doi.org/10.1080/00086495.1956.11829672.

RIO, J. Do. A Alma Encantadora das Ruas. Rio de Janeiro: Cidade Viva, 2010.

SOARES, C. E. L. A negregada instituição: Os capoeiras no Rio de Janeiro, 1850 – 1890. Tese (Doutorado em História) -- Unicamp, Campinas, 1993.

SOARES, C. E. L. Festa e violência: os capoeiras e as festas populares na Corte do Rio de Janeiro (1809-1890). In: SOARES, C. E. L. Carnavais e outras F(R)estas. Ensaios de história social da cultura. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2002

ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

Published

2020-12-16

How to Cite

Brasil, E. (2020). Cordões and Canboulay Bands: Black performances in the Post-Abolition Era (Rio de Janeiro and Port-of-Spain). Estudos Ibero-Americanos, 46(3), e33507. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2020.3.33507

Issue

Section

Open Section