Images of Chile: the Documentary Photograph Between the Social Denunciation and the Authorial Expression

Authors

  • Charles Monteiro Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, RS

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2018.3.31742

Keywords:

documentary photography, Chilean Dictatorship, Kena Lorenzini, images of Chile.

Abstract

This article proposes a reflection on the picture of Kena Lorenzini to think ways of social resistance and the maintenance of memory about the missing during the military dictatorship in Chile. Photographs of women in public acts against dictatorship are especially important to reflect on ways to give visibility in public space to political repression, torture and censorship that characterized that period of recent history Latin America. The work of photographers and photographers organized in independent agency, such as the AFI where played Kena Lorenzini, helped to give visibility to the resistance and the Chilean civil society struggle for the return of democracy. Almost thirty years after the return of democracy, the Chilean cultural field continues to present visual productions that incite reflection on the State terrorism that struck the country between 1973 and 1988.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Charles Monteiro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, RS

Doutor em História Social (PUC-SP, 2001), Pós-Doutorado em História Social e Cultural da Fotografia (U. Paris 1, 2014). Professor do PPG de História da PUCRS (desde 2002). Coordenador do Laboratório de Pesquisa em História da Imagem e do Som (PPGH/PUCRS).

References

CORRADI, Montserrat Rojas; GONZÁLEZ, Laura; FONSECA, Mario. Visible/Invisible: tres fotógrafas durante la dictadura militar en Chile. Santiago: Ocho Libros Editores, 2012.

Davis , N. Os dois últimos anos de Salvador Allende. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1990.

DIDI-HUBERMAN, Georges. L’image survivante. Histoire de l’art et temps des fantômes selon Aby Warburg. Paris: Minuit, 2002.

EL PAIS. “Chile reconoce a más de 40.000 víctimas de la dictadura de Pinochet”. 20 agoto 2011.

ERRÁZURIZ, Luis Hernán; QUIJADA, Gonzalo Leiva. El golpe estético: dictadura militar en Chile (1973-1989). Santiago: Ocho Libros Editores, 2012. p. 13-43.

GAMARNIK, Cora. Fotografía y dictaduras: estratégias comparadas entre Chile, Uruguay y Argentina. In: Nuevo Mundo, Mundos Nuevos, EHESS, Paris, p. 1-30, 2012. Disponible en:

http://journals.openedition.org/nuevomundo/63127. Acesso: 6/3/2018.

https://doi.org/10.4000/nuevomundo.63127

LUGON, Olivier. 1890-2000: la realidad en todas suas formas. In: GUNTHERT, André; POIVERT, Michel. El arte de la fotografia: de las orígenes a la actualidad. Barcelona: Lunwerg, 2009.

MACAYA, Ángeles Donoso. Arte, documento e fotografía: prolegómenos para una reformulación del campo fotográfico en Chile (1977-1998). In: Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas, n. 52, p. 407-424, 2012.

Moniz Bandeira , L. A. Fórmula para o caos. A derrubada de Salvador Allende. 1970-1973. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

QUIJADA, Gonzalo Leiva. Multitudes en sombra. Santiago: Ocho Libros Editores, 2008.

RAMÍREZ, Cláudio F. P. et al. (Org.). Chile 1973-1990: la dictadura de Pinochet. Santiago: LOM ediciones, 2013.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac, 2009.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Fotografia como arte do trauma e imagem-ação: jogo de espectros na fotografia de desaparecidos das ditaduras da América Latina. In: Fórum Latino -Ameri - cano de Fotografia de São Paulo . Disponível em:

http://www.forumfoto.org.br/wp-content/uploads/2010/09/

seligmann_fotografia_como_arte_do_trauma.pdf. Acesso em: 6 mar. 2018.

Published

2018-12-21

How to Cite

Monteiro, C. (2018). Images of Chile: the Documentary Photograph Between the Social Denunciation and the Authorial Expression. Estudos Ibero-Americanos, 44(3), 528–535. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2018.3.31742

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>