The valido in scene. Politics, history and social criticism in ¿Cómo ha de ser el privado?, of Francisco de Quevedo

Authors

  • Ricardo de Oliveira Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
  • Karenina do Nascimento Rodrigues Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2014.1.14023

Keywords:

Spain in the 17th century. ¿Cómo ha de ser el privado? Valido.

Abstract

The valido was a polemic personage during the 17th century in the ambit of the political culture on the Ancien Regime. This article aims to provide an analysis of how valido was treated within the genre of dramaturgy called Comedia de la Privanza, in keeping with Francisco de Quevedo’s comedy ¿Cómo ha de ser el privado?, which poses relevant questions about the phenomenon of valimento, as well as Quevedo’s controversial relationship with the Count-Duke of Olivares’ regime, valido of Felipe IV.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo de Oliveira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutor em História Social pelo PPGHIS/UFRJ, professor do Curso de Graduação e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Karenina do Nascimento Rodrigues, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPHR).

References

BORQUE, José María Díez. Sociologia de la Comedia Española del Siglo XVII. Madrid: Ediciones Cátedra, 1976. 369 p.

DANTAS, Vinícius Orlando de Carvalho. O conde de Castelo Melhor: um estadista na monarquia católica portuguesa (1662-1667). In:

ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA, 12., 2006, Niterói. Usos do passado. Niterói: Anpuh, 2006. p. 1-5. Disponível em: http://www.rj.anpuh.org/resources/rj/Anais/2006/ic/Vinicius%20de%20Carvalho%20Dantas.pdf - Acesso em: 19 jun. 2012.

ELIAS, Norbert. A Sociedade de Corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Tradução de Pedro Süssekin. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001. 316 p.

ELIAS, Norbert. Mozart: Sociologia de um gênio. Tradução de Sergio Goes de Paula. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994. 152 p.

ELLIOTT, John. España y su mundo (1500-1700). Madrid: Taurus, 2007. 370 p.

ELLIOTT, John. Unas Reflexiones acerca de la privanza española em el contexto europeo. Anuario de Historia del Derecho Español, Madrid: Boletín Oficial del Estado, v. 2, n. 67, p. 885-889, 1997. Disponível em: http://www.uv.es/correa/privpub/elliot.pdf - Acesso em: 01 maio 2013.

FERNÁNDEZ, María Hernández. El teatro de Quevedo. 2006. 751 p. Tese (Programa Historia e Invención de los Textos Literários Hispánicos) – Universidade de Barcelona, Barcelona, 2006.

IGLESIAS, Rafael. El imposible equilibrio entre el encomio cortesano y la reprimenda política: Hacia una nueva interpretación de Cómo ha de ser el privado de Quevedo. La Perinola. Revista de Investigación Quevediana, Navarra: GRISO – Universidad de Navarra, n. 9, p. 267-298, 2005. Disponível em: http://bib.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/01350553122248188757680/029429.pdf#search=%22imposible%20equilibrio%20rafael%20iglesias%22&page=27 - Acesso em: 15 out. 2008.

MARAVALL, José Antonio. A cultura do Barroco: análise de uma estrutura histórica. Tradução: Silvana Garcia. São Paulo: Edusp, 1997. 418 p.

MARAVALL, José Antonio. Teatro y literatura en la sociedad barroca. Madrid: Crítica, 1990. 202 p.

MARAVALL, José Antonio. Estudios de historia del pensamiento español. Madrid: Ediciones Cultura Hispanica, 1984. Vol. III. 560 p.

OLIVEIRA, Ricardo de. Valimento, privança e favoritismo: aspectos da teoria e cultura política do Antigo Regime. Revista Brasileira de História, São Paulo: ANPUH Nacional, v. 25, n. 50, p. 217-238, 2005.

OLIVEIRA, Ricardo de. Amor, Amizade e Valimento na Linguagem Cortesã do Antigo Regime. Revista Tempo, Niterói: UFF – Departamento de História, v. 11, n. 21, p. 109-132, 2006.

OLIVEIRA, Ricardo de. O melhor amigo do rei. A imagem da perfeita privanza na Monarquia Hispânica do século XVII. Revista História, São Paulo: História, v. 28, n. 1, p. 653-696, 2009.

OLIVEIRA, Ricardo de. Entre reis e rainhas: valimentos, favoritismos e disputas políticas na Europa do século XVII. Dimensões, Espírito Santo: Revista de História da Ufes, v. 26, n. 27, p. 216-238, 2011.

PEALE, C. George. Comienzos, enfoques y constitución de la comedia de privanza en la Tercera parte de las comedias de Lope de Vega y otros auctores. Hispanic Review, Pensilvania: University of Pensilvania, v. 1, n. 72, p. 125-156, 2004.

PERRY, Curtis. Literature and favoritism in early modern England. New York: Cambridge, 2006. 328 p.

QUEVEDO Y VILLEGAS, Don Francisco de. Cómo ha de ser el privado. In: BUENDÍA, Felicidad (Org.). Obras completas de Don Francisco de Quevedo y Villegas. Obras em verso. 6. ed. Madrid: Aguilar, 1988. p. 592-635.

VALLS, Teresa Ferrer. El juego del poder: Lope de Vega y los dramas de la privanza. In: SEMINARIO INTERNACIONAL MODELOS DE VIDA EN LA ESPAÑA DEL SIGLO DEL ORO, 1., 2001, Madrid. Modelos de vida en la España del Siglo de Oro, El noble y el trabajador. Madrid: Casa Velázquez, 2004. p. 15-30.

WARNKE, Martin. O artista da Corte: os antecedentes dos artistas modernos. Tradução de Maria Clara Cescato. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001. 400 p.

WORDEN, Blair. Favoritos en la Escena Inglesa. In: ELLIOT, John;

BROCKLISS, Laurence (Org.). El mundo de los validos. Madrid: Taurus, 1999. p. 229-264.

Published

2014-12-17

How to Cite

Oliveira, R. de, & Rodrigues, K. do N. (2014). The valido in scene. Politics, history and social criticism in ¿Cómo ha de ser el privado?, of Francisco de Quevedo. Estudos Ibero-Americanos, 40(1), 45–63. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2014.1.14023

Issue

Section

Articles