Educational software evaluation indicated the initial learning of reading and writing

Authors

  • Catiane Sillva Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Ronei Guaresi Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23566

Keywords:

Dificuldade de aprendizado, Escrita, Leitura, Softwares educacionais

Abstract

This study is part of the context initial learning and teaching of reading and writing to evaluate software indicated for cases of learning below expectations. This study is configured as an experimental study of two groups divided randomly and evaluated by pre-testing and post- esting, considering two variables: performance in reading and writing. Each group was submitted for one of the pedagogical tools for a month, 30 minutes per day, totaling 10 hours per informant. The results indicate that the software were effective, especially with students with smallest results in the pretest, which justifies the recommendation of these tools as additional support in literacy process for students with learning less than expected for their age. We observed that the software, exploring phonological awareness activities, cause change in an expensive language level for our writing system, phonological level, and this influences other linguistic levels and cognitively favors the acquisition and initial learning of reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catiane Sillva Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestre em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Graduada em Letras Vernáculas pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Participa como pesquisadora no Grupo de Pesquisa em Estudos da Lingua(gem) e Ensino e Aprendizado Típico e Atípico da Escrita. Os temas de interesse em pesquisa na área de Linguística são: aquisição da escrita em língua materna, funcionamento e fisiologia da linguagem no cérebro, patologias na aquisição da linguagem, dislexia, processamento cognitivo da leitura e da escrita, compreensão leitora, teorias cognitivas, aprendizagem implícita, ensino da língua materna, tecnologia aplicada à educação. .

Ronei Guaresi, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutor em Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Professor adjunto do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários (DELL) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). 

Tem experiência na área de Linguística, com ênfase na aquisição e no aprendizado da leitura e da escrita em língua materna. Os temas de interesse em pesquisa são: funcionamento e fisiologia da linguagem no cérebro; aprendizado típico e atípico da leitura e da escrita; preditores linguísticos, cognitivos e psicossociais de aprendizado; compreensão leitora;tecnologia aplicada à educação.

 

References

BARRERA, S. D.; MALUF, M. R. Consciência metalinguística e Alfabetização: um estudo com crianças da primeira série do Ensino fundamental. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 16, n. 3, p. 491-502, 2003.

BRAMBATI, S. M.; TERMINE, C.; RUFFINO, M.; DANNA, M.; LANZI, G.; STELLA, G.; CAPPA, S. F.; PERNI, D. Neuropsychological deficits and neural disfuncion in familial dislexia. Brain Research, n. 1113, p. 174-185, 2006.

CAPELLINI, S.A. Eficácia do programa de remediação fonológica em escolares com distúrbio específico de leitura e distúrbio de aprendizagem. 295 p. Tese (Doutorado em Ciências Médicas) – Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, 001.

CAPELLINI, S.; CIASCA, S. Eficácia do programa de treinamento com consciência fonológica em crianças com distúrbio específico de leitura e escrita e distúrbio de aprendizagem. Temas sobre Desenvolvimento. v. 9, n. 52, p. 4-10, 2000.

CAPOVILLA, A. G. S.; CAPOVILLA, F. C. Treino de consciência fonológica de pré, 1ª e 2ª séries: efeitos sobre habilidades fonológicas, leitura e escrita. Temas sobre Desenvolvimento, v. 7, n. 40, p. 5-15, 1998.

CAPOVILLA, A.G. S.; CAPOVILLA, F. C. Alfabetização: método fônico. 3. ed. São Paulo: Memnon, 2004.

CAPOVILLA, A. G. S.; CAPOVILLA, F. C.; MACEDO, E. C. Alfabetização fônica computadorizada: Fundamentação teórica e guia para o usuário. São Paulo: Memnon, 2005.

COHEN, W.; HODSON, A.; O´HARE, A.; BOYLE, J.; DURRANI, T.; MCCARTNEY, E.; MATTLY, M.; NAFTALIN, L.;WATSON, J. Effects of computer-based intervention through acoustically modified speech (Fast for Word) in severe mixed receptive-expressive language impairment: outcomes from a randomized controlled trial. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, v. 48, p. 715-729, June 2005.

CUNHA, V. L. O.; CAPELLINI, S. A. Habilidades Metalinguísticas no Processo de Alfabetização de Escolares com Transtornos de Aprendizagem. Rev. Psicopedagogia, v. 28, n. 85, p. 85-96, 2011.

DANON-BOILEAU, L.; BARBIER, D. Play-on: Um logicield´entraînement à la lecture. Paris: Audivi-Média, 2002.

DEHANE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Tradução Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.

ELBRO, C., PETERSEN, D. K. Long-term effects of phoneme awareness and letter sound training: an intervention study with children at risk for dyslexia. Journal of Educational Psychology, v. 96, n. 4, p. 660-670, 2004.

FADINI, C. C.; CAPELLINI, S. A. Eficácia do Treinamento de Habilidades Fonológicas em Crianças de Risco para Dislexia. Rev. CEFAC. v. 13, n. 5, p. 856-865, set-out. 2011.

FAWCETT, A. J.; NICOLSON, R. I.; MACLAGAN, F. Cerebellar tests differentiate between groups of poor readers with and without IQ discrepancy. Journal of Learning Disabilities, v. 34, n. 2, p. 119-135, 2001.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1985.

GUARESI, R. Influência da leitura no aprendizado da escrita: uma incursão pela (in)consciência. In: PEREIRA, V. W.; GUARESI, R. Estudos sobre leitura: psicolinguística e interfaces. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.

HAYES, E. A.; WARRIER, C. M.; NICOL, T. G.; ZECKER, S. G.; KRAUS, N. Neural plasticity following auditory training in children with learning problems. Clinical Neurophysiology, n. 114, p. 673-648, 2003.

KATO, M. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

KUJALA, T.; KARMA, K.; CEPONIENE, R.; BELITZ, S.; TURKKILLA, P.; TERVANIEMI, M.; NAATANEN, R. Plastic neural changes and reading improvement caused by audiovisual training in readin-impaired children. PNAS, v. 98, n. 18, p. 10509-10514, ago. 2001.

LAMPRECHT, R.; COSTA, A. C. Consciência Fonológica em crianças pequenas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

LAMPRECHT, R. R.; BONILHA, G. F.; FREITAS, G. C.; MATZENAUER, C. L.; MEZZONO, C. L.; OLIVEIRA, C. C.; RIBAS, L. P. Aquisição fonológica

do Português: perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia. Porto Alegre: Artmed Editora, 2004.

LEFFA, V. J. Aspectos da leitura: uma perspectiva Psicolinguística. Porto Alegre: Sagra- Luzzatto, 1996.

MAGNAN, A.; ECALLE, J. Audio-training in children with reading disabilities. Computers & education, v. 46, p. 407-425, 2006.

MANGUEIRA, M. C. B. R. O caráter preditivo da consciência fonológica no processo de aquisição e aprendizagem da leitura e escrita. Revista Língu@ Nostr@, Porto Alegre, v. 2, n. 1, p. 84-94, jul. 2014.

MARTINS, B. D. Preditores de aprendizagem da leitura e da escrita: comparação entre dois estes de consciência fonológica utilizados em fase pré-escolar. 2010. 78 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clinica) – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, 2010.

MOORE, D. R.; ROSENBERG, J. F; COLEMAN, J. S. Discrimination training of phonemic contrasts enhances phonological processing in mainstream school children. Brain and Language, n. 94, p. 72-85, jan. 2005.

NUNES, T.; BUARQUE, L.; BRYANT, P. Dificuldades na aprendizagem da leitura: teoria e prática. São Paulo: Cortez, 2001.

OECD. PISA 2012 Results. Disponível em: <http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa- 2012-results.htm>. Acesso em: 30 ago. 2015.

REGTVOORT, A. G. F. M.; LEIJ, A. Early intervention with children of dyslexic parents: effects of computer-based reading instruction at home on literacy acquisition. Learning and Individual Differences, n. 17, p. 35-53, 2007.

RICHARDS, T. L.; BERNINGER, V. W.; AYLWARD, E. H.; RICHARDS, A. L.; THOMSON, J. B.; NAGY, W. E.; CARLISLE, J. F.; DAGER, S. R.; ABBOTT, R. D. Reproducibility of proton MR Spectroscopic Imaging (PEPSI): comparison of dyslexic and normal-reading children and effects of treatment on brain lactate levels during language tasks. Am J Neuroradiol, n. 23, p. 1678-1685, Nov.-Dec. 2002.

RUSSO, N. M.; NICOL, T. G.; ZECKER, S. G.; HAYES, E. A.; KRAUS, N. Auditory training improves neural timing in the human brainstem. Behavioral Brain Research, v. 156, p. 95-103, 2005.

SALGADO, C. A. Programa de remediação fonológica em escolares com dislexia do desenvolvimento. 2005. 150 fl. Dissertação (Mestrado em Ciências Médicas) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

SALLES, J. F. et al. As dislexias do desenvolvimento: aspectos neurobiológicos e cognitivos. Interações, v. 9, n. 17, p. 109-135, jan.-jun. 2004.

SANTOS, M. J.; MALUF, M. R. Consciência fonológica e linguagem escrita: efeitos de um programa de intervenção. Educar em Revista, Curitiba, n. 38, p. 57-71, set.-dez. 2010.

SANTOS, M. T.; NAVAS, A. L. Distúrbios de leitura e escrita: teoria e prática. São Paulo: Manole, 2004.

SCHIRMER, C. R.; FONTOURA, D. R.; NUNES, M. L. Distúrbios da linguagem, aprendizagem, dislexia, autismo, epilepsia. Jornal de Pediatria (Rio J), v. 80, n. 2 (Supl), S95-S103; 2004.

SHAYWITZ, B. A.; SHAYWITZ, S. E. Dyslexia (Specific Reading Disability). Biol Psychiatry, n. 57, p. 1301-1309, 2005.

SIMOS, P. G.; FLETCHER, J. M.; SARKARI, S.; BILLINGSLEY, R.; DENTON, C.; PAPANICOLAOU, A. C. Altering the brain circuits for reading through intervention: a magnetic source imaging study. Neuropsychology, v. 21, n. 4, p. 485-486, 2007.

SOARES, M. Alfabetização e Letramento: Caminhos e Descaminhos. Revista Pátio, ano 7, n. 29, fev.-abr. 2004.

STEIN, L. M. Teste de Desempenho Escolar: manual para aplicação e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011.

STREHLOW, U.; HAFFNER, J.; BISCHOF, J.; GRATZKA, V.; PARZER, P.; RESCH, F. Does successful training of temporal processing of sound and phoneme stimuli improve reading and spelling? Eur. Child Adolesc. Psychiatry, v. 15, n. 1, p. 19-28, 2006.

TEMPLE, E. et al. Neural déficit in children with dyslexia amelorated by behavioral remediation: evidence from functional. MRI. PNAS, v. 100 n. 5, March 2003.

WAGNER, R, K.; TORGESEN, J, K. The nature of Phonological Processing and Its Casual Role Acquisition of Reading Skills. Psychological Bulletin, n. 101, p. 192-212, 1987.

Published

2016-12-31

How to Cite

Santos, C. S., & Guaresi, R. (2016). Educational software evaluation indicated the initial learning of reading and writing. Letrônica, 9(2), 226–240. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23566