Reading and writing workshop inspired on literature, cinema and fantastic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23551

Keywords:

Writing, Reading, Literature, Cinema, Fantastic

Abstract

Nowadays, non-verbal language has been gaining space and being explored for its pedagogical character in classrooms. In this article, it is possible to observe that whereas filmic language uses resources such as sound and image, literary language induces the readers to imagine what goes beyond words from their personal experiences. In this sense, a workshop on reading and writing processes was conducted in an undergraduate program of English and literature, based on excerpts of the written version (LOWRY, 2014) and on the filmic version (NOYCE, 2014) of The Giver (1983). The workshop aimed to promote interaction and reflection about the reading of word senses in diferente contexts and supports, as well as encouraging spontaneous creative writing, presenting the multiple views of students and placing them as subjects in the process. As an instigating factor, the ficcional work used had some characteristics of the fantastic. The article finds the theoretical basis for interaction and contextualization in Bakhtin, Garcez, Scnheuwly, Rodrigues; Cerutti-Rizatti and Kleiman, the concept of fantastic in Todorov and the relation among the filmic and literary works in Bourdieu, Fabris, and Duarte.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra da Rosa Trindade Camilo, Centro Universitário Ritter dos Reis

Doutoranda em Letras (leitura e processos culturais) no PPGLET da UniRitter, Mestre em Educação e Estudos Culturais pela ULBRA, atualmente, compõe o corpo docente do Curso de Letras da UniRitter, onde também atua como coordenadora de ensino.

Simone Becker, Centro Universitário Ritter dos Reis

Mestranda em Letras (Linguagem e Aprendizagem) no PPGLET da UniRitter. Graduada em Letras-Inglês e respectivas Literaturas. Atualmente é bolsista da CAPES no mestrado.

Valdirene Alves Fontanella, Centro Universitário Ritter dos Reis

Mestranda em Letras (Linguagem, Discurso e Sociedade) no PPGLET da UniRitter, Especializada em Ensino e Aprendizagem da Língua Inglesa pela UniRitter. Graduada em Letras- Língua Portuguesa - Língua Inglesa e respectivas literaturas.

References

BAKHTIN, M. M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 1988.

BARTHES, R. Introdução à Análise Estrutural da Narrativa. 3. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1971.

DUARTE, R. Cinema & educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

FABRIS, E. T. H. Em cartaz. O cinema brasileiro produzindo sentidos sobre a escola e trabalho docente. 2005. 230 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade ederal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

______. Cinema e Educação: Um caminho metodológico. Revista Educação e Realidade, v. 33, n.1, 2008, p. 117-134.

GARCEZ, L.H.C. A escrita e o outro: os modos de participação na construção do texto. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1998.

KLEIMAN, A. Texto e Leitor: aspectos cognitivos da leitura. São Paulo: Pontes, 2000.

LOWRY, L. The Giver. New York: Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company, 1993

_______. O doador de memórias. Lois Lowry. Tradução de Maria Luiza Newlands. São Paulo: Arqueiro, 2014.

NOYCE, P. The Giver. Walden Media, USA, 2014.

RAMOS, J. E. F. A ciência e o insólito: o conto de literatura fantástica no Ensino de Física. 2012. 181 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências. Universidade de São Paulo. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-

-112755/pt-br.php. Acesso em: 14 out. 2015.

RODRIGUES M. E.; CERUTTI-RIZZATTI, R. H. Linguística aplicada: ensino de língua materna. Mary Elizabeth. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2011.

RODRIGUES, S. C. O Fantástico. São Paulo: Ática,1988.

SÁ, M. C. Da Literatura fantástica (teoria e contos). 2003. 141 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8151/tde-23102003-

/pt-br.php>. Acesso em: 21 Jan. 2016.

SANTOS, A. C. C.; AMORIM NETO, T. P. ; GÓES, A. C. S. Ficção científica e o Admirável mundo novo: previsões concretizadas no atual século e considerações bioéticas. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 653-673, abr.-jun. 2013.

SCHNEUWLY, B. La construcción social del lenguaje escrito en el niño. Dans B. Schneuwly & J.-P. Bronckart (Ed.). Vigotsky hoy, PROA. Madrid: Editorial Popular, 2008.

SILVA, T. Alienígenas na Sala de Aula. Uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 132-158.

SILVA, E. T. Ciência, leitura e escola. In: ALMEIDA, M. J. P. M; SILVA, H. C. (Org.). Linguagens, leituras e ensino da ciência. Campinas-SP: Mercado das Letras, 1998. p. 121-130.

TODOROV, T. Introdução à literatura fantástica. Tradução de Maria Clara Correa Castello. São Paulo: Perspectiva, 1975.

Published

2016-12-31

How to Cite

Camilo, A. da R. T., Becker, S., & Fontanella, V. A. (2016). Reading and writing workshop inspired on literature, cinema and fantastic. Letrônica, 9(2), 282–294. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.2.23551