The social in question

The popular imagery revelations in the intertwining of mural art with photography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1677-9509.2024.1.45602

Keywords:

popular, Latin America, muralism

Abstract

This article aims to provoke discussion about the leading role played by popular subjects in Latin America and the Caribbean, based on the historical demarcation of the relationship between the popular and the revolutionary processes on the continent, especially the Mexican Revolution. To this end, an exercise will be carried out to visualize a photograph (anonymous), a mural art (by Diego Rivera) and a woodcut (by Posada). In this text, the popular is stated as the universe of subjects who, linked to super-exploitation through formal or informal work, demarcate, in the most violated social stratum of the capitalist mode of production (peripheral condition in general, and urban peripheral in particular) , the stories of resistance, experiences, even amid the hegemony of capital. Methodologically, the development will be unfolded based on a generating question, provided by the Cuban Alejo Carpentier: But what is the history of America if not a chronicle of the real-wonderful?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberta Traspadini, Federal University of Latin American Integration (UNILA), Foz do Iguaçu, PR, Brazil.

Popular, Latin American, feminist and black educator. Post-Doctorate in International Relations from the Federal University of Uberlândia (2023). Adjunct Professor IV at the Federal University of Latin American Integration (UNILA). Coordinator of the CNPq Research group Knowledge in Movement: the struggle for land and work in Latin America and of the award-winning Observatory of Popular Education and Social Movements in Latin America (OBEPAL).

References

ARTCHIVE. La calavera catrina (1910–1913) de José Guadalupe Posada. Galeria de arte on-line, 2023. Disponível em: https://www.artchive.com/artwork/la-calavera-catrina-jose-guadalupe-posada-1910-1913/. Acesso em: 24 dez. 2023.

BATALLA, Bonfil Guillermo. México profundo: uma civilização negada. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2019.

BOLAÑO, Emilia. Sueño de uma tarde dominical em la Alameda Central. Historia viva de México. Ciudad de México: INAH, 2020. Disponível em: https://historia-arte.com/obras/sueno-de-una-tarde-dominical-en-la-alameda-central Acesso em 24 de dezembro de 2023.

ESQUIVEL, Miguelangel. David Alfaro Siqueiros: Poéticas del arte público. Ciudad de México: UNAM, 2010.

EVARISTO, Conceição. Olhos d´água. Rio de Janeiro: Editora Pallas, 2016.

FUENTES, Carlos. Arte y revolución en México. Locução de Carlos Fuentes. Ciudad de México. Grabación realizada por Radio UNAM, 1970. Disponível em: https://descargacultura.unam.mx/arte-y-revolucion-en-mexico-6227162 Acesso em: 24 dez. 2023.

GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. São Paulo: Editora L&PM Editores, 2010.

GALEANO, Eduardo. Memórias del fuego. Ciudad de México: Siglo XXI Editores, 2010.

GARCIA MARQUES, Gabriel. Memórias de minhas putas tristes. Rio de Janeiro: Editora Record, 2005.

GINZBURG, Carlos. El queso y los gusanos. El cosmos según un molinero del siglo XVI. Barcelona: Editora Península, 2001.

HIJAR, Alberto. La práxis estética. Dimensión estética libertária. México: INAH, 2016.

IZQUIERDO, Ivan. Memória. São Paulo: Editora Artmed, 2018.

JESUS, Carolina Maria de. Diário de Bitita. São Paulo: Editora Bertolucci, 2007.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: Diário de uma favelada. Rio de Janeiro: Ática, 2014.

TORRIJOS, Reyes Martínez. Detrás de los andamios revela complejidades de um movimento de vanguardia. Jornal la Jornada. Ciudad de México, 2022, Seção Cultural.

LEON-PORTILLA, Miguel. Visión de los vencidos. México D.F.: UNAM, 2003.

LUJÁN, Leonardo Lópes; MCEWAN, Colin (Coord.). Moctezuma II. Tiempo y destino de un governante. Ciudad de México: Instituto de Antropologia e História, 2009.

MACHADO, Antonio. Provérbios y cantares. Poesía y Prosa. Buenos Aires: Losada, 1964.

MARTIN-BARBERO, Jesus. Dos meios às mediações. Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1987.

MARTINS, José de Souza. A sociabilidade do homem simples. São Paulo: Editora Contexto, 2008.

NAVIA, Juan Manuel. Entrevista audiovisual ao canal photolari, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lJuk_7ZjOYw&t=484s Acesso em 22 de dez. 23.

SAMUEL, Raphael. Historia popular y teoria socialista. Barcelona: Editorial Crítica, 1984.

SAMUEL, Raphael. Teatros de la memoria. Valencia: Universidad de Valencia, 2008.

SANGUINO, Julieta. La Catrina reinterpretada por Diego Rivera: con colmillos y referencias a Quetzalcóatl. Ciudad de México, 2021. Disponível em: https://www.admagazine.com/cultura/la-catrina-por-diego-rivera-con-referencias-a-quetzalcoatl-20211101-9225-articulos. Acesso em: 23 dez. 2023.

SARAMAGO, José. A caverna. São Paulo: Companhia das letras, 2000.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2003.

TRASPADINI, Roberta. América Latina no século XX: revoluções, muralismos, imperialismo e dependência. Revista Katálys, Florianópolis, v. 22, nº. 3, p. 566-576, set./dez. 2019.

TRASPADINI, Roberta & SOUZA, Gilberto de. Vigência e Relevância de Dialética da dependência à Luz de Marion Greenwood. Revista Reoriente, Rio de Janeiro, v. 3, nº.1 jan/jun 2023.

Published

2024-07-23

How to Cite

Traspadini, R. (2024). The social in question: The popular imagery revelations in the intertwining of mural art with photography. Textos & Contextos (Porto Alegre), 23(1), e45602. https://doi.org/10.15448/1677-9509.2024.1.45602

Issue

Section

Articles